Hej,

Har sökt en del på forumet och hittat liknande frågeställningar. Men eftersom jag är väldigt novis inom området vill jag ändå ställa frågan exakt ur min situation så undviker jag antaganden utefter de liknande trådarna.

Idag har jag golvsocklar med el-uttag-kablar liggandes ovanpå (målade samt fastsatta med klamrar). Målsättningen är att dölja dessa. Jag har förstått det som att en väldigt vanlig lösning är att fräsa ut i väggen och placera kablarna i denna utfrästa ränna. Detta är dock ett jobb som är för stort för mig och som väl inte ens är tillåtet att göra själv. Att anlita yrkesfolk för detta blir för dyrt. Så detta är alltså ingen variant för mig (rätta mig om jag har fel i detta).

Något jag klarar av själv är att bygga vidare socklarna. Har därför funderat på att bygga vidare denna sockel till en 3-delad sockel. Bakom någon av dessa två extra delarna skulle jag kunna placera kabeln (gäller bara att jag hittar en profil med hålrum där jag kan lägga kabeln).

Fråga 1) Är detta tillåtet? (har hört något om att nya EU-regler är flexiblare så funderar på om detta numera är OK)
Fråga 2) Om svaret på fråga 1 är Ja = Får jag göra detta själv eller måste en yrkesman göra det

Om ovan inte är tillåtet eller alternativt att det är tillåtet men enbart av behörig så kommer jag eventuellt att titta på andra alternativ. Således nedan frågor:

Fråga 3) Får jag spackla över en elkabel för att få en något mer dolt utseende?
Fråga 4) Om svaret på fråga 3 är Nej = Får jag måla elkabeln flera gånger (säg 5-10 ggr exempelvis) för att dölja de små glappen som finns mellan vägg/sockel och för att jämna ut variationerna efter kabelklämmorna?

Sorry om ni tycker det är en upprepande fråga i forumet men som sagt, kan inte sånt här så önskar "personliga" svar. Och så vore det kanon om man kunde få svar på alla frågorna ovan så jag kan bilda mig en god bild av läget. Prio här är förstås vad som är lagligt/tillåtet och säkerhet generellt.

Tack på förhand!
 
1) Nja...det kanske går att tolka paragrafer som att kabel bakom en golvlist är godkänd, men det är inte brukligt/praxis att gömma kablar så. Det kan vara ok om man använder golvlister som är avsedda för detta:

http://www.kanallisten.se/elsakerhet.htm

Bland de godkända förläggningssätt i tabell 52A i reglerna finns bl.a nr 15 och 16 som är dörrfoder respektive fönsterkarmar. Dessa anses vara åtkomliga. Vidare finns nr 52 och 53 som är inbyggda kabelkanaler, där framsidan på kanalen är synlig. Något specifikt förläggningssätt för urfräsningar bakom tak- och golvlist finns inte, men heller inget förbud.

Utanpåliggande kabelkanaler är ju tillåtet utan reservation. Den stora skillnaden är att det tydligt framgår att det är en kabelkanal med kablar i. Följer man samma mönster och monterar de varningsdekaler som kanallisten.se levererar med sina golvlister är det svårt att hävda ett förbud.

Det som måste bedömas är risken för genomspikning. Sedan kan det ju vara bra att kunna byta en kabel. Ser inte riktigt hur dina "socklar" ser ut. Handlar det om ett lite större utrymme där kabeln ligger fritt så underlättar det.

2) Nej
3) Nej
4) Nja, det måste framgå att det finns en kabel där för att undvika skador på den.

Somliga anser att en snyggt klamrad kabel av en skicklig yrkesman är en fröjd för ögat. Kanske kan du tänka om också wink.gif?
 
Bo.Siltberg skrev:
3) Nej
om kabeln ligger i slang så får den väll spacklas över?
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Vi vänder på frågan istället.

Vem lägger en slang utanpåliggande på en golvsockel? =)
 
xarg skrev:
Vi vänder på frågan istället.

Vem lägger en slang utanpåliggande på en golvsockel? =)
hahaha, läste kanske inte så noga innan jag skrev, tänkte på att fräsa in kabeln men TS skrev ju att han INTE skulle göra det.
 
Grymt, stort tack för bra svar!

Bra tips med kanallisten! Slutresultatet är ju så som jag vill ha det, dvs. att elkablarna är dolda. Kruxet är bara att jag redan har befintliga golvsocklar så är i första hand ute efter en lösning som inte involverar nya golvlister. Får dock ta en funderare över det..

Men som nästan väntat väckte detta fler frågor, så här kommer de:

1) Du hänvisar till godkända förläggningssätt och ett par tabeller (som jag dock inte kan hitta från kanallisten). Finns dem tillgängliga någon annanstans?

2) Du nämner "utanpåliggande kabelkanaler", vad är definitionen för sådanna (ursäkta dum fråga)?

3) Går kanallistens golvlister under benämningen "utanpåliggande kabelkanaler"?

4) Får jag montera och placera el-kablar i exempelvis kanallistens golvlister själv?

5) Är det egentligen bara risken för genomspikning/borrning/sågning/och dylikt som avgör huruvida något bedöms som tillåtet? (jämför exempelvis med om brandrisken pga värmeutveckling för att en kabel ligger fastklämd också spelar roll)

6) Om jag i slutändan anser att det lämpligaste är att nöja mig med synliga fastklamrade el-kablar men jag är missnöjd med den faktiska monteringen av kabelklamrarna. Får jag ta bort befintliga klamrar och montera om kabeln i nya klamrar på egen hand?

7) Ang daugaards svar: Tycker faktiskt det är en bra fråga även i fallet att jag inte kommer fräsa ur i väggen. För om det är tillåtet skulle jag kunna lägga kabelslangen ovanpå sockeln (där kablarna idag är fastklamrade) och därefter spackla/måla så att slangen ser ut att vara tillhörande sockeln. Skulle detta vara tillåtet?

Nu blev det många frågor.. hoppas det går bra :)

Tack
 
Det problemet kretsar runt är OM du lyckas bygga in kablarna så snyggt att det faktiskt ser ut som endast en golvsockel. Hur skall nästa person veta att golvsocklarna innehåller strömförande kablar?
 
Och om vad du får och inte får göra själv finns det hundratals trådar på forumet så sök, men kort sagt så får du inte utan behörighet göra nått arbete där avsikten med resultatet är att det ska användas i en starkströmsanläggning. Tex klamra kabel, sätta elkanal mm mm.
 
sklota skrev:
Grymt, stort tack för bra svar!

Bra tips med kanallisten! Slutresultatet är ju så som jag vill ha det, dvs. att elkablarna är dolda. Kruxet är bara att jag redan har befintliga golvsocklar så är i första hand ute efter en lösning som inte involverar nya golvlister. Får dock ta en funderare över det..

Men som nästan väntat väckte detta fler frågor, så här kommer de:

1) Du hänvisar till godkända förläggningssätt och ett par tabeller (som jag dock inte kan hitta från kanallisten). Finns dem tillgängliga någon annanstans?
Reglerna, SS 436 30 00 finns t.ex här och kostar 949:-. Men du kan också snegla på de sista föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5, kapitel 52. Det är inte mycket som ändrats.

I Svergie används i stort bara två sätt:
- Utanpåliggande kabel.
- Infällda rör med FK-ledare.
- Men visst det förekommer kabelkanaler och lite andra metoder i speciella fall.

Detta är en faktor att väga in. Det kan vara viktigt att elinstallationen följer praxis, både med tanke på underhåll och säkerhet.

sklota skrev:
2) Du nämner "utanpåliggande kabelkanaler", vad är definitionen för sådanna (ursäkta dum fråga)?
Jag skulle säga i detta sammanhang att
- den är synlig,
- den är snygg,
- rymmer en eller flera kablar.
De finns i en mängd olika utföranden och färger och kanske kan du hitta någon passar här.

sklota skrev:
3) Går kanallistens golvlister under benämningen "utanpåliggande kabelkanaler"?
Tja, kanske kan de ses som en form av kabelkanal i brist på bättre definition.

sklota skrev:
4) Får jag montera och placera el-kablar i exempelvis kanallistens golvlister själv?
Nej, allt som har med fast installation av el att göra är behörighetskrävande.

sklota skrev:
5) Är det egentligen bara risken för genomspikning/borrning/sågning/och dylikt som avgör huruvida något bedöms som tillåtet? (jämför exempelvis med om brandrisken pga värmeutveckling för att en kabel ligger fastklämd också spelar roll)
Risken för genomspikning ligger högt på listan, kanske ibland för högt, men det finns även några andra saker att bedöma:
- Underhåll, att det går att förstå kretslösningen och byta kabeln.
- Dimensionering, tillräcklig area och rätt säkring.
- Belastningsförmåga - en kabel inne i en vägg tål mindre ström. En överspacklad kabel tål också lite mindre ström, men hur mycket mindre måste du ta reda på själv!
- En lång rad "mekaniska" faktorer, omgivningstemp, möss, brandceller, rörelser, väder o vind, vassa kanter etc.

sklota skrev:
6) Om jag i slutändan anser att det lämpligaste är att nöja mig med synliga fastklamrade el-kablar men jag är missnöjd med den faktiska monteringen av kabelklamrarna. Får jag ta bort befintliga klamrar och montera om kabeln i nya klamrar på egen hand?
Det är en fråga som jag inte tror vi har avhandlat - den kan nog rendera något 100-tal inlägg att reda ut... Jag skulle svara försiktigt ja. :cool:

sklota skrev:
7) Ang daugaards svar: Tycker faktiskt det är en bra fråga även i fallet att jag inte kommer fräsa ur i väggen. För om det är tillåtet skulle jag kunna lägga kabelslangen ovanpå sockeln (där kablarna idag är fastklamrade) och därefter spackla/måla så att slangen ser ut att vara tillhörande sockeln. Skulle detta vara tillåtet?
Tack
Återigen ser jag detta som en fråga om praxis, i detta fall främst var man som innehavare och elinstallatör förväntar sig att hitta en kabel. Var får man inte spika? Vart tar kabeldj**ln vägen?? Allt går om man hanterar riskerna.

Men just denna fråga tror jag faller på att flexslang nog inte är avsedd att vara åtkomlig (för t.ex barn). Ett VP-rör kanske har det motstånd mot yttre påverkan som behövs, men slang är för mjuk.

För att summera skulle jag rekommendera antingen snyggt monterad utanpåliggande kabel eventuellt i kombination med snygga kabelkanaler där det behövs.
 
Tack än en gång, alltså:


Med en utanpåliggande kabelkanal för att "gömma kablar" föreligger kraven att den ska vara synlig och att det ska vara tydligt att elkablar ligger där. Detta eftersom det inte finns något spikskydd som skyddar elkabeln. Således anses det INTE vara tillåtet att spackla/måla den utanpåliggande kabelkanalen så att den "smälter ihop" med övrig golvlist/sockel. Vidare för att det ska tydligt så bör någon form av dekal finnas synlig som beskriver innehållet, likt dekalerna från kanallist.
1) Är detta korrekt uppfattat?


Jag håller med om att en flexslang blir fel, den ger ju inget faktiskt skydd. Men om frågan var likadant ställd fast istället för en flexslang så används ett hårdare rör (motsvarande spikskyddet bakom vägg). Skulle det då va tillåtet att dölja röret helt med spackel/färg. För spikskydd är ju OK som skydd bakom en vägg och då är ju kabeln helt dold av väggen.
2) Denna snarlika fråga, är ovan OK?


Jag tror det står mellan snyggt monterade utanpåliggande kablar eller situationen som fråga 2 avser ovan. Så det går framåt! :)
 
En dekal behövs inte för kabelkanaler för det är i detta fall uppenbart att det finns kablar i den. En golvlist gömmer däremot normalt inga kablar, därför har kanallisten.se en dekal för dessa.

Reglerna, eller om det är praxis, är en smula inkonsekvent här. Det är ganska noga med att utanpåliggande kablar och kanaler mm ska vara synliga. Dock behöver det inte synas på håll, utan först när man trevar efter ett ställe att slå i spiken på. Det finns gott om kablar som är både spacklade och övertapetserade ett antal gånger, men det går ofta att skönja dem när man synar väggen lite närmare.

Även lösa kablar och slangar inne i väggar har regler kring sig. Dels ska de vara just lösa så att de glider undan för spiken, och dels ska det finnas spikskydd på reglarna som kabeln passerar.

"Fast" installerade VP-rör och slang i väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter, helst också nära rummets kanter. Här räknar man med att det ska gå att lista ut var en slang finns inne i väggen. Jag har dock fått uppfattningen att detta är en föråldrad regel. Idag ser man ofta inte skogen pga alla slangar i en vägg...och då regeln om att de ska ligga närmast väggskivan också finns är det upplagt för problem. Tycker mig se att det också är ganska vanligt att folk drar en skruv i VP-rören.

Så mitt svar på din fråga 2 är att det ska antingen synas eller förstås att det finns en kabel där, vilket innebär att kablar och rör ska installeras där folk förväntar sig att hitta dem! Det är vad du får bedöma i ditt fall. Det är som sagt tillåtet att lägga ett horisontellt VP-rör på valfri höjd i en vägg, men lägger man den på "skåphöjd" eller "knivmagnetlisthöjd" i ett kök får man räkna med problem.
 
Kan inflika med en jobbarkompis som var i en kyrka för många år sedan.
Iaf så verkar de har för mycket pengar men iaf. De fick lägga kabelkanal runt hela kyrkan med brandlarmskabel i. även på väggar där det inte var någon kabel i själva kanalen. allt detta för att matcha "enhetligt" det fina i kråksången var att några målare? slipade, spacklade och målade in listen så pass så tar man inte en närmare titt där så kommer ingen någonsin veta att det ligger en kabelkanal där.

Sen jag tycker nog det är larvigt med spikskydd etc. en utanpåliggande kabel med tex tc klammer får ju mer stryk än vad motsvarande kabel hade gjort om den så fall ligger i en 5kr kabelkanal. Snackar vi lite dyrare och bättre kabelkanaler så tål de bra med stryk.
 
O
-=fullmoon=- skrev:
Sen jag tycker nog det är larvigt med spikskydd etc. en utanpåliggande kabel med tex tc klammer får ju mer stryk än vad motsvarande kabel hade gjort om den så fall ligger i en 5kr kabelkanal. Snackar vi lite dyrare och bättre kabelkanaler så tål de bra med stryk.
Nu är inte jag elektriker så du vet säkert det här bättre. Men jag trodde i min enfald att den väsentliga skillnaden var att den utanpåliggande kabeln är fullt synligt, dvs; risken för genomspikning av misstag är minimal. Jämför det med en dold kabel som man kan råka spika i utan att veta att den finns där och därmed behöver den förses med spikskydd.
 
Steamboy skrev:
Nu är inte jag elektriker så du vet säkert det här bättre. Men jag trodde i min enfald att den väsentliga skillnaden var att den utanpåliggande kabeln är fullt synligt, dvs; risken för genomspikning av misstag är minimal. Jämför det med en dold kabel som man kan råka spika i utan att veta att den finns där och därmed behöver den förses med spikskydd.
Visst är det så som du säger även. Men för att träffa något dolt krävs rätt stor otur eller tur då jag nästan dagligen är på rör som folk borrat på. Okunskapen att det faktiskt kan gå rör i väggarna verkar folk inte förstå.
 
Om du dagligen får uppdrag att laga ledningar som folk borrat sönder, har dom verkligen otur då?
Kan inte folk förstå att de saknar kännedom om dolda ledningar i väggarna?

Det är nog snarare så att de helt enkelt inte tänker på det. Reglerna för förläggning av dolda kablar finns ju inte i var mans hem. Det man inte ser finns inte. Kanske dags att förse hus med en bruksanvisning över var det vanligen kan finnas elrör i väggarna :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.