Jag blev sugen att göra nåt åt vinden där jag i dagsläget har ca 10cm spån och en 10cm mineralullsmatta rullad ovanpå (med många glipor). Hela råsponten är svart i princip vilket tyder på fuktproblem (oljepanna utbytt mot jordvärme har säkert med saken att göra).
Det är en 1.5 plans villa med takfotsventilation och snedtakens fack fyllda med spån. I båda gavlarna har jag friskluftsventiler som nog är 125mm skulle jag gissa. Hela innertaket är byggt i råspont mot takstolarna med board som ytskikt.

Jag ringde en liten firma här som är certifierad för att spruta ekofiber och vanlig lösull och tänkte att de nog kunde ge några bra tips.. så det här är vad han föreslog vid hembesöket:

1. Bygga landgångar på vindsbjälklaget.
2. Tvätta råsponten med borax.
3. Sätta in större gavelventiler.
4. Förlänga luftspalterna med t.ex oljehärdad eller vanlig board och läkt som distanser.
5. Låta spån och glasullsmattan ligga kvar och spruta på ca 20-30cm lösull över alltihop.
6. Isolera snedtaken och kattvindar innifrån med 70 eller 100mm mineralull och sätta nytt innertak. Alltså låta befintligt spån, råspont och board sitta kvar.

Jag är inte riktigt nöjd med det då jag är inne mer på att sätta igen gavelventilerna (eller alternativt sätta in en luftfuktighetsstyrd kanalfläkt). Dessutom vill jag nog ta bort mineralullsmattorna för att inte blanda en massa olika isoleringsmaterial. Kan väl tillägga att jag kommer dra rör för FTX på vinden i samma veva. Så med den korta beskrivningen hur skulle ni gjort?
 
Redigerat:
Som jag har förstått SP:s tester bygger resultaten på vindar där det är bra tätt mellan bodel och vindsdel.
 
Hej
Du har glömt det viktigaste....
Fixa ventilationen i bodelen.
Orsaken till möglet är att fuktig luft pyser upp till vinden.
Undertryck i bodelen minskar läckaget avsevärt.
För att uppnå detta krävs fläktar som går 24h/dygn och inte någon Pax på en toalett som snurrar lite då och då.
Fredrik
 
Det fixar ju FTXen...

Abrahamsson skrev:
Kan väl tillägga att jag kommer dra rör för FTX på vinden i samma veva.
 
Betonggrå skrev:
Som jag har förstått SP:s tester bygger resultaten på vindar där det är bra tätt mellan bodel och vindsdel.
Rapporten förutsätter inte att det finns någon ångspärr till vinden om det är det du menar.
 
Granito skrev:
Det fixar ju FTXen...
Gör den verkligen det? Mekanisk frånluft skapar ett undertryck men FTX blåser väl in nästan lika mycket som den suger ut? Får man något förbättrat undertryck i praktiken då?
 
Det skall justeras så att de håller undertryck.
 
  • Gilla
Granito
  • Laddar…
Den första frågan jag skulle ställt mig är

Kommer fukten inifrån huset? Om svaret är Ja skulle jag först och främst fundera över hur det åtgärdas, så mängden fukt som letar sig upp på vinden minimeras.

Sedan skulle jag antagligen spruta ekofiber på vinden, över befintligt isolering om den är ok, avvakta med större ventiler för att se om fuktbegränsingsåtgärderna hjälper.
Samt riva bort sågspånet i snedtaket och ersätta med annan isolering.

Det är å andra sidan inte alls omöjligt att jag istället hade sprutisolerat hela taket med PU, då jag tycker att det är en alldeles förträfflig isoleringesmetod.
 
Se till och fixa fukt problemet innan du isolerar bara. Det blir ju inte bättre av isoleringen.
 
Missade meningen om FTX. Trodde det var som vanligt att man bara vill sälja isolering..
/FÅ
 
Sätt in en kamin å elda, håll skorstenen varm.
 
Jag är i en liknande situation, med skillnaden att det inte är några alvarliga fuktproblem på vinden än, men då värmer jag med pellets. Vi funderar dock på att byta värmesystem till bervärme i framtiden. Min plan för tilläggsisoleringen är att skotta undan spånet och lägga en ångbroms under det. Därefter blåsa ekofiber över det gamla spånet. Förhoppningsvis kan jag suga upp spånet ur snedtaken uppifrån vinden också och ersätta den med ekofiber. Jag planerar inte något FTX-system men tänke byta pax-fläkten i badrummet mot en fresh-fläkt som går på konstant lågt varv och växlar upp vid behov.
 
Redigerat:
strophlex skrev:
Min plan för tilläggsisoleringen är att skotta undan spånet och lägga en ångbroms under det.
Ångbroms hade jag också behövt. Hur planerar du att få dit den?
 
Jag har redan börjat lite smått, jag skottade och sopade ett fack mellan bjälkarna och sedan la jag dit en lagom stor bit så den gick upp mot kanterna på bjälkarna, men inte över dem. Sedan häftade jag fast den med hälfpistol. Jag har fixat ett snedtak också, men det gjorde jag innifrån. Min förhoppning är att kunna suga ur de andra snedtaken uppfrån och skjuta ner ångbromsen uppifrån, men vi får se hur det går. Då blir det inte mycket tillhäftning, så där får den tryckas ner av den nya isoleringen helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Granito
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.