Det har skrivs spaltkilometer om detta ämne men hittar ingen som på ett fackmannamässigt sätt kan förklara för mig vad som gäller i just min situation. Hoppas på lite hjälp här! :)

Ska bygga ett garage av ett befintligt oisolerat förråd som står på en oisolerad gjuten platta på mark. Storlek 5x4m, 20m2. Bor i Helsingborg, vintern brukar inte vara så kall här nere, några minus som mest.

Väggarna är idag reglade med 45x95 och har från utsidan sett: stående panel, luftspalt, någon typ av vindskiva, regel. Tanken är att här sätta 95 mm isolering mellan reglarna och sedan OSB skiva och sedan gips då jag måste brandsäkra för EI30.

Taket är gjort av utifrån sett: takpapp, underlagspapp, råspånt, 95mm takreglar. Tanken här var att skapa en liten luftspalt om ca 2-3 cm och sedan lägga 6-7 cm isolering och sedan gips. Jag kan tyvärr inte sänka taket och lägga mer isolering för då kan jag inte gå där inne... :)

Jag vill kunna värma upp för att vara i garaget vintertid under kortare perioder typ en helg eller så. Tanken då är att brassa på ordentligt så man kommer upp i en 15 grader iallafall. Mellanperioderna så har man värmekällan med termostat på frostfritt +5. Troligtvis blir det en kombination av +5 och kallställa lite beroende på vad jag ska förvara i garaget framöver. Men jag kommer aldrig vilja brassa på och hålla +15 året om.

I garaget kommer en sommarbil vinterförvaras. Samt den kommer stå där på sommaren också. En blöt vinterbil kommer ALDRIG köras in i detta garage.

Så ska jag sätta fuktspärr mellan isoleringen och ytskiktet eller inte?

Synpunkter/tips/kommentarer mottages tacksamt :)
 
Nej, inte under de förutsättningarna. När det är varmare ute än inne i garaget, vilket kan hända periodvis vår och höst eftersom du inte värmer kontinuerligt, kommer fukt utifrån att tränga in i byggnaden och hamna på plasten vilket kan leda till fuktskador.
 
  • Gilla
Nik17
  • Laddar…
Ur fuktsäkerhetssynpunkt är det viktigaste lufttätheten i vägg & tak,
(en ångspärr i form av plast kanske inte är optimalt i detta fall)
om du sätter gips & spacklar skarvarna så kommer du långt.
Täta dock gärna vägg-tak-vinkeln invändigt med något,
tex. en taklist som du målar över, det borde räcka långt.
 
Ok ändras utgången om jag alltid kör med minst +5 året om?

Vid vilken temp i garaget börjat fuktspärr bli aktuellt?

Plattan är inte byggd än och det är möjligt jag kan påverka den så den blir isolerad, påverkar det beslutet om fuktspärr?
 
Om du kontinuerligt har högre temperatur invändigt än utvändigt
så kan det vara läge för ångbroms eller ångspärr.
-Om du inte gjutit plattan än, så isolera den!
-Det är en struntsumma i dagsläget, men guld värt om du vill isolera garaget senare...
 
Jag jobbar för det men det är ett stort bolag som bygger "färdiga hus" och som köpare har man inte så mycket att säga till om just då, de kör ett koncept och svårt att ändra... men jag jobbar på att den ska bli isolerad!
 
Du har inte funderat på isolerskivor av cellulosafiber? Då behövs ingen plast eller liknande på insidan. Men i ditt fall med endast 95 mm tjock isolering skulle jag skippa fuktspärr oavsett om du tar vanliga stenullskivor. Skulle jag byggt ett garage med dina förutsättningar skulle jag använt träfiberisolering i väggarna och kutterspån på "vinden"
 
Som svar på Injonils första inlägg kring att fuktig luft dras in utifrån och in i garaget:

Låt säga jag värmer till +5 och det är +10 ute.
Eller inte värmer alls och det är +1 grad i garaget och +10 ute.

Om jag inte har fuktspärren så kommer ju vattnet fällas ut iallafall om temperaturen sjunker så mycket så relativ fuktighet blir 100% när luften kyls ner i väggen. Och detta händer väl troligtvis mitt i isoleringen oavsett fuktspärr eller inte? Har jag fuktspärr är jag med på att vattnet fastnar på plasten, har man inte fuktspärr blir det ju mer osäkert vart fukten hamnar, mitt i isoleringen eller fälls den ut inne i garaget och hamnar på garagegolvet som dagg?
 
Redigerat:
Och har jag fuktspärren och när varm luft kyls ner men inte så långt att det fälls ut vatten så kommer ju inte något vatten fastna på fuktspärren. Man får ju då bara olika absolut fuktighet på de båda sidorna om fuktspärren, men vatten fälls ju fortfarande inte ut i isoleringen så länge inte fulten når 100% luftfuktighet när den kyls ner.

Med dessa argument förstår jag inte varför man ska strunta i fuktspärren. Vatten kommer fällas ut inne i väggen iallafall om temperaturen sjuker så pass mycket så man når 100% luftfuktighet. Har man spärren så finns ju iallafall chansen att man inte får in fukten i garaget utan att luften på utsidan av garaget behåller luften.
 
Har du diffspärr så hamnar fukt i väggen i dina exempel. Har du inte diffspärr så kan den fuktiga luften vandra genom väggen och hamna i garaget där den inte gör någon allvarlig skada. Men ja, det finns situationer när fukt fälls ut i väggen utan diffspärr. Men bättre att den kan hända vid vissa speciella situationer än att det alltid gör det när det är varmare ute än inne.
 
Ja det är jag med på, men det förutsätter fortfarande att luften får 100% fuktighet när den kyls ner. Får den inte det så kommer fukten stanna i luften på utsidan av fuktspärren.

Utan fuktspärr så kan den också hamna i väggen, där är väl ofta mitt i isoleringen tamperaturen möts så att säga. +5 i garaget, +15 ute = ca +10 mitt i isoleringen. Så vatten kommer ju börja fällas ut redan i isoleringen utan fuktspärr också. Viss fukt kommer ju ända in i garaget också när luften kyls ner ytterligare efter den passerat isoleringen.
 
Om det sker i väggen så måste det ju formligen regna inne i garaget....
 
Hur menar du? Jag menar omvänt att man kan få in fukt från den varma uteluften. När den kyls ner om den når ändå till insidan på väggen i garaget så borde man kunna få kondens på gipset. Detta gäller du om man inte har fuktspärren.
 
Men det är ju ännu kallare i garaget....
Och samma luft.
Så det borde fällas ur ännu mer fukt där.
Eller?
 
Med endast 95 mm isolering spelar det ingen roll om det kondenserad ut lite fukt. Vid så tunna tjocklekar borde även mineralullsskivor hinna torka om våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.