Finns kanske en tråd om detta, men jag hittar den inte.

Grannen gnäller om att löv från några björkar som finns på min tomt hamnar hos honom.
Han hotar med att såga ner grenar från träden osv.
Vad gäller igentligen ?
 
De som hänger över på Hans tomt får han såga ner, men först ska han ge dig en chans att ta bort dem
 
Ta det lugnt..Stormen är på väg nu grannen kanske blåser bort om inget annat så försvinner nog löven.:p
 
Det lär ju inte hjälpa grannen speciellt mycket att ta bort grenarna som hänger över på hans sida, även om han har laglig rätt att kapa dem.
 
Micro skrev:
Ta det lugnt..Stormen är på väg nu grannen kanske blåser bort om inget annat så försvinner nog löven.:p
Eller så blåser alla löv in hos honom!
 
Gör ingenting....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag förstår din granne. Vi har samlat upp alla löv på vår tomt.

Men grannen har 3st enorma björkar alldeles vid tomtgränsen. Dessa vräker ner löv över vår grusade infart á 250m². Dessa löv bildar ju först en matta, sen smulas d sönder vart eftersom för att till sist bli till jord i vårt grus.
Irriterande tycker jag.
 
Om man börjar ta upp löv innan alla är nere får man fan skylla sig själv.....
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Om man börjar ta upp löv innan alla är nere får man fan skylla sig själv.....
Det har jag försökt förklara för min fru i drygt en månad nu...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik N skrev:
Jag förstår din granne. Vi har samlat upp alla löv på vår tomt.

Men grannen har 3st enorma björkar alldeles vid tomtgränsen. Dessa vräker ner löv över vår grusade infart á 250m². Dessa löv bildar ju först en matta, sen smulas d sönder vart eftersom för att till sist bli till jord i vårt grus.
Irriterande tycker jag.
Köp granntomten, såga ner träden.
Slut på irritation och du kan leva i frid och harmoni.
:)
 
b8q skrev:
Det har jag försökt förklara för min fru i drygt en månad nu...
Jag hoppas du låter henne hålla på själv.....;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Konstruktiva svar (y)
Jag har inga träd som "lövar ner" min infart.
Att jag har tagit upp mina löv på min gräsmatta har inget att göra med att grannens träd fäller löv på min infart.
Tycker fortfarande att det är irriterande, men inte såpass att det är skäl till någon osämja.

Ville bara ge ett svar för att få en nyanserad tråd. Istället för att bara se problemet från en sida.
 
TS frågeställning regleras i jordabalkens 3:e kaptiel, 1-2 §§.

“Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”

Nu kommer ju inte problemet att upphöra om grenarna sågas ner, men om grannen bett dig att såga ner grenarna och du inte gör det så får denne alltså göra det själv.
 
Jo, det är som ni säger rörande lagstiftningen.
Grejen är den att ska man ta bort alla träd som släpper löv (på granntomter) så får man såga ner hälften av träden i stockholms kommuner.
Jag får själv löv från andra granntomter.

Angående björkar, tallar och granar. Är det något och ha på en villatomt igentligen ?
Jag har ett dussin av dom och de börjar bli riktigt stora.

Rörande björkar, är det någon större risk att sådana rasar ner pga av vind eller att de är halvgamla ?
 
Redigerat:
Mikael_L
Frågar du mig så tycker jag att man bör ta ner sina träd på tomten när dom börjar bli väl gamla och/eller stora.
Egentligen bör man ta ner dom som senast när det fortfarande är enkelt, dvs dom har inte blivit nog stora för att erbjuda komplicerad fällning med tanke på byggnader och annat omkring som inte får/bör slås sönder.

Träd som inte når något skadligt när dom faller kan man vänta med hur länge man vill med.





Patrik N skrev:
Konstruktiva svar (y)
Jag känner mig träffad :)

Men att vara irriterad på att träd fäller löv är ju som att gå och vara irriterad på naturen i allmänhet. ;)
Och att vara irriterad på vad grannar gör och inte gör är ju inte heller mycket värt.
Har man stora krav på sin näromgivning så är det bäst att äga såpass mycket mark som behövs i närområdet.
Allt annat leder bara till dålig livskvalitet, högt blodtryck och tidigare död. :|

Funderat på asfaltera din uppfart?
 
Redigerat:
  • Gilla
pelle242 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.