En liten intressekoll. Finns det något intresse för en trådlös energimätare som jag byggt?
Den läser av blinket på elmätaren och skickar det trådlöst till rfxtrx433. Den drivs från en usbladdare.
 
  • Gilla
johanb2b och 4 till
  • Laddar…
Låter ju spännande. Pris ?
 
Jag har bara en prototyp än så länge och jag har inte hunnit räkna än. Gissningsvis 5-600 kanske.
Jag tänker mig i så fall komplett med låda.
 
nforslund skrev:
Jag har bara en prototyp än så länge och jag har inte hunnit räkna än. Gissningsvis 5-600 kanske.
Jag tänker mig i så fall komplett med låda.
Ser att det blev en nolla för mycket. 50-60:- uppskattad materialkostnad.
 
nforslund skrev:
Ser att det blev en nolla för mycket. 50-60:- uppskattad materialkostnad.
Är mycket intresserad, kan du få till att den drivs av AA-batterier istället, så hugger jag en, hälst igår :)
 
nforslund skrev:
En liten intressekoll. Finns det något intresse för en trådlös energimätare som jag byggt?
Den läser av blinket på elmätaren och skickar det trådlöst till rfxtrx433. Den drivs från en usbladdare.
Samma här väldigt intresserad vore trevligt med batterie drift.
 
Jag har en färdig prototyp som fungerar på en kopplingsdeck. Jag ska försöka sätta ihop en websida med instruktion för den som vill bygga själv. Om man vill ha ett kit, så behöver jag nog se över möjligheterna. Det är ett antal steg man behöver ta för att kunna sälja kit. Framförallt så är tillverkningen av pcb en hög tröskel för mig. Jag har aldrig fått ett kort producerat.
Jag tänkte mig att usb-matning skulle passa bra av lite olika anledningar. 1. man har oftast en usb-laddare över. 2. Man har oftast tillgång till eluttag där elcentralen sitter så strömförsörjning är inga problem. 3. Batteri laddas ur och räckvidden förkortas då gradvis. 4. Batteri loggar även under strömavbrott = meningslöst
Det är ju iofs ingen som hindrar att jag gör ett kit som inte har någon matning alls, så får man välja själv hur man spänningssätter den. Kan tänka mig att kretsen kommer att klara 2,7-5,5V
 
Hej,
Många som bor i hus har elskåp infällt i yttervägg där det inte finns uttag. Att kunna mata med 4x1.5V dvs 6 volt vore toppen.
Finns det någon på forumet här som kan fixa pcb vore det ju kanon.

Kopplingsschema och programmerade kretsar och möjligheten att kunna köpa nödvändiga komponenter från samma källa ser jag som viktigast....


nforslund skrev:
Jag har en färdig prototyp som fungerar på en kopplingsdeck. Jag ska försöka sätta ihop en websida med instruktion för den som vill bygga själv. Om man vill ha ett kit, så behöver jag nog se över möjligheterna. Det är ett antal steg man behöver ta för att kunna sälja kit. Framförallt så är tillverkningen av pcb en hög tröskel för mig. Jag har aldrig fått ett kort producerat.
Jag tänkte mig att usb-matning skulle passa bra av lite olika anledningar. 1. man har oftast en usb-laddare över. 2. Man har oftast tillgång till eluttag där elcentralen sitter så strömförsörjning är inga problem. 3. Batteri laddas ur och räckvidden förkortas då gradvis. 4. Batteri loggar även under strömavbrott = meningslöst
Det är ju iofs ingen som hindrar att jag gör ett kit som inte har någon matning alls, så får man välja själv hur man spänningssätter den. Kan tänka mig att kretsen kommer att klara 2,7-5,5V
 
Nackdel med batteri är att man inte kan få rapportering i realtid, drar för mycket.
 
Batteridrift kommer att ha lika mycket realtidsrapportering som en med usb-matning. Det kommer att dra väldigt lite ström eftersom PIC:en sover i princip 100% av tiden. Den vaknar ju bara upp i några millisekunder varje minut för att skicka antalet pulser den räknat.
 
  • Gilla
Daniel_76
  • Laddar…
nforslund skrev:
Batteridrift kommer att ha lika mycket realtidsrapportering som en med usb-matning. Det kommer att dra väldigt lite ström eftersom PIC:en sover i princip 100% av tiden. Den vaknar ju bara upp i några millisekunder varje minut för att skicka antalet pulser den räknat.
Låter ju väldigt bra. Så är det inte med NorthQ (Z-wave). Där kommer jag förmodligen behöva borra mig ur fasadskåpet och in i garaget för att dra in sensorn den vägen och ha huvudheten i garaget där jag lätt kan mata den med fast spänning.
 
Så fort det finns komponenter färdiga att köpa är jag på. Kan sätta det på labkort men behöver kunna mata med batteri...
 
OpiMaza
nforslund skrev:
En liten intressekoll. Finns det något intresse för en trådlös energimätare som jag byggt?
Den läser av blinket på elmätaren och skickar det trådlöst till rfxtrx433. Den drivs från en usbladdare.
Jag är oxå intresserad av en.
 
När finns energimätaren tillgänglig att köpa tror du? :)
 
Svårt att säga. Jag har som sagt en prototyp som fungerar på bordet.
Det finns alltså en hel del osäkerheter just nu :)
Jag har börjat ritat kretskort, men är inte klar och har därför heller inte beställt. Det är mitt första PCB, så det är ju en risk att det inte blir så bra. Som en extra prövning så har jag gjort det ytmonterat.

Jag har beställt komponenter för att bygga några stycken, och det tar nog en månad innan jag får alla komponenter (ebay)
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.