Så nu har jag kopplat om igen. :) Beställde en lång med 20 plattor men fick en med 30 plattor istället. Men det funkar bra ändå. Retur till tank ligger bara några grader över inkommande kallt vatten.
20130209-090901.jpg
 
Glömde skriva att jag kunde sänka inställningen från en 4 till ca 2,7-2,8 utan problem på termostaten.
 
Kul att se att du lyckades bra, nu lärde du dig genom omgörning både regleringen med givarplacering och effektiv värmeöverföring med lång VVX. Antalet plattor styr mest maxeffekten vid givna förutsättningar så nu har du verkligen möjlighet till stort VV uttag.

Skickar med några bilder jag hittade på min TVA denna VVX är riktigt lång, 20 plattor och 0.95 m2 yta, finns inte mycket att tillägga där när det gäller små difftemperaturer inlopp-utloppssidorna. Bulben till reglerventilen är också helt instucken i VVX VV-utlopp via hemgjorda dykröret som syns på bild 3 in mot hörnet.

WP_20130209_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130209_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20130209_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som TS via ebay och en tysk firma som säljer mycket kring solfångare, där är det också bra med långa VVX så att returen till fångarna ligger så nära det kallaste vatten man har tillgängligt för avkylningen. Så sök du där efter något lämpligt, min är tillverkad i Kina och kostade ca 1500:- totalt för tre år sen.
 
Mycket intressant läsning. Hoppas det inte göra något om jag kapar tråden lite och förhoppningsvis drar nytta av er expertis nu när tråden verkar vara löst.. =)

Jag kör en gammal elpanna idag men kommer byta ut detta mot laddpanna-pellets och sol. Jag har ca 8m2 solfångare och vill köra båda källorna mot acktank förstås.

Jag har ca 230m2 att värma varav 30 är garage och kommer bara hållas 10-15grader. Huset är från 71 med inredd källare. Vattenburna radisar överallt.

Min tanke är då såhär.

Pelletspanna ca 15kw ex Blackstar
Solpaneler
750+750L tankar.
Solstyrning till panelerna (Detta är väl egentligen också bara en VVX men med glykol i ena slingan upp till panelerna?)
TVA för att plocka ut VV

Ena tanken är en slav för att kunna ta tillvara på all sol sommartid.
Jag tänkte mata både sol och pellets mot primärtanken för att kunna styra värmekälla och vattenmängd beroende på årstid. Sommar = allt vatten, Vinter (eg. Nov-Mars) kör jag bara pellets mot primärtanken. Solen får stödja om den kan.

Jag sparkar säkert in öppna dörrar och misstar mig på några ställen. Jag har en vän som är duktig, men själv har jag försökt läsa mig till allt hittills.

Kom gärna med idéer, förslag, tillrättavisningar, ja allt. Jag vill gärna göra rätt från början för att slippa dyra ändringar. Om jag inte bygger TVA och Solstyrning själv. Vilka skall jag då titta på som skulle fungera i mitt system. Hur skall jag tänka vad gäller laddomat etc?

Tacksam för all hjälp.

Mvh
T
 
Nu har min Danfoss Ravi termostat slutat fungera som den ska, vet inte vad som ha hänt med den. Kan man ta isär den på något sätt?
Kommer ej ihåg var jag köpte min. Vet någon där man kan få tag på en billigt? :)
 
Förmodar att den sitter som temperaturbegränsning på tappvattensidan? Kalk eller andra utfällningar som satt igen den, kanske?

Så var det på min förra (förrådsberedare) jag fick igång ventilen genom att kalka av den med syra, ättika tror jag det va. Numera har jag ingen temperaturbegränsning på tappvattensidan utan enbart på systemvattensidan i min TVA
 
Redigerat:
Den sitter och justerar flödet på ack tank sidan.
 
J Joukko skrev:
Så nu har jag kopplat om igen. :) Beställde en lång med 20 plattor men fick en med 30 plattor istället. Men det funkar bra ändå. Retur till tank ligger bara några grader över inkommande kallt vatten.
[bild]
tja vart finns den termostaten att köpa ska bygga en liknande till mitt system då min vvb sabbar all siktning
 
P pyerdarn skrev:
tja vart finns den termostaten att köpa ska bygga en liknande till mitt system då min vvb sabbar all siktning
Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att jag köpte den från Baxi.se. Annars är det väl bara att söka på Danfoss Ravi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.