6
Stew skrev:
Hur som. Ny dator. Inet är grymma idag. Jobbade där när de var som störst och gick i konkurs.Till slut blev det för lite ordning och de slog igen.

Mvh Stefan
Heheheh lite mer info önskas ;-) låter ju som en udda historia om Inet.
 
Redigerat av moderator:
Oj. Ska berätta en historia om gamla inet.
Ägarna åkte runt i sina ferraris medans vi på inet tjänade strax under mini-lön.
Såg mycket skumt, Öppnade en kartong och den var fylld av ciggaretter.
Men det knepiga var att de växte. Tror det beror på att de lyckades haka på hem-pc-vågen. Var människa skulle nu ha en dator, fast de visste inte varför. De sålde hundratals färdiga datorpaket till olika kommuner.
Allt gick bra i några år, tills det saktilga började knaka. Datorerna vi byggde var av dålig kvaitet, och de flesta kom tillbaka igen, defekta. VI lycakdes inte ta hand om våra supportärenden, och härnågonstans gick det utför. Kön på service och garanti ärenden bara växte och växte och ryktet spreds att vi inte kunde leverera eller ta hand om supporten.
Här slutad jag, för jag vantrivdes. Cheferna var hemska översittare. Och det var ett väldigt enformigt och dåligt betalt jobb,
Ett par månader efter jag stack så slog de igen.
 
Redigerat:
Nästan varje gång jag besöker inet så säger jag att jag arbetat där första gången de var igång. har aldrig fått någon reaktion. Konstigt. Tycker man borde ha respekt för de som kämpat för bolaget innan.

Handlar nästan allt via dem idag. Är jättenöjd
 
Hmm, skulle inte vara så tuff i beskrivningen av tidiga Inet, det finns många sidor kvar att ta hänsyn till.
 
pbengtsson skrev:
Hmm, skulle inte vara så tuff i beskrivningen av tidiga Inet, det finns många sidor kvar att ta hänsyn till.
De lyckades ju trots allt bli Sveriges första pc-verkstad. Och det snabbt.
Vet inte om du jobbat där själv. Alltså gamla Inet.
Jobbar både som pc-montör , support och reparation. De försegick mycket som man inte fick prata högt om.
De hanterade personalen kass. Cheferna rökte alltid inne. Mellan blossen skällde en av dem ut oss hotade med uppsägningar om vi inte klarade vissa mål som var omöjliga. Här sa jag upp mig.
Synd att det inte var andra ägare. Hade det kanske inte lagts ner.

Hoppas jag inte trampar på dina tår nu :) tänker att preskribitionstiden är över.
 
Redigerat:
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Har inte jobbat på Inet (nu vill rutan autokorrigera till "inte"), men vad ned i gröten (It-bubblan) som slutade med en krasch i början på 2000-talet. Visst var det mycket konstigheter, men samtidigt var vi anställda också väldigt gröna och fick för oss saker. Trots allt finns det mycket bra lärdomar, men mycket rykten också.
 
Redigerat av moderator:
Det var en riktig vilda västern på den tiden. Jobbade på flera av alla hundra pc-affärer som öppnade på ett par år. Har jobbat med it. sedan dess. Men inet är det enda jobbet jag ångrar. Vi fick stå ut med så mycket skit. Vad sägs om ständiga visiteringar vid personalutgången.

Vart jag ville komma med detta från början var att jämföra gamla och nya inet. Vilken skillnad.
Har handlat nästan uteslutande där sedan de öppnade igen.
 
Redigerat:
Datorn du byggt ihop ser bra ut men jag hade köpt 16 gig ramminne på en gång.
Det sjunker lite i pris första tiden med datorn sedan går det upp när nya minnestyper kommer och dessa blir standard.
Tänkte uppgradera min 3 år gamla laptop från 3 till 8 gig men det är inte värt nu i efterhand.
 
Andy78 skrev:
Datorn du byggt ihop ser bra ut men jag hade köpt 16 gig ramminne på en gång.
Det sjunker lite i pris första tiden med datorn sedan går det upp när nya minnestyper kommer och dessa blir standard.
Tänkte uppgradera min 3 år gamla laptop från 3 till 8 gig men det är inte värt nu i efterhand.
Jag uppgraderade just min 2 år gamla laptop från 4 GB till 12 GB, lätt värt 400:- eller vad det var jag gav.
 
Andy78 skrev:
Datorn du byggt ihop ser bra ut men jag hade köpt 16 gig ramminne på en gång.
Det sjunker lite i pris första tiden med datorn sedan går det upp när nya minnestyper kommer och dessa blir standard.
Tänkte uppgradera min 3 år gamla laptop från 3 till 8 gig men det är inte värt nu i efterhand.
Ja, jag funderade på det... Men det är så farligt med datorer och bilar. Hela tiden vill man ha lite till... 4gb ram till, 256gb ssd disk istället för 128. Geforce 760 istället för 670 osv.
Jag får testa att köra med "bara" 8gb ett tag. Tror det går bra.
Minns när jag köpte och installerade mitt första ram-minne. Då kostade det 1000:-/mb. Köpte 4mb. Tror iofs att pappa betalade. Men kapseln var värd sin vikt i guld.
Och sedan att installera det. Var inte så mycket svårare än idag, men vad nervösa vi var. Och när datorn startade upp. Minns ni att biosen alltid scannade igenom allt ram-minne. Jättelångsamt. Default 3 ggr. Tog nästan en minut.
Minns att jag höll på att kissa på mig när det stod 6mb istället för 2mb.
Och på den tiden så var megabyten verkligen värda något. Man bestämde ju själv vad som skulle ligga i låga eller höga minnet, och när väl platsen tog slut, ja då gick det inte att starta programet.
Idag går det bara lite långsammare när minnet är fullt :p

Mvh
Stefan
 
  • Gilla
jkarlberg och 2 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Jag uppgraderade just min 2 år gamla laptop från 4 GB till 12 GB, lätt värt 400:- eller vad det var jag gav.
Märkte du någon större skillnad?
Klart det är ju ett ganska stort steg.
De senaste gångerna jag köpt till mer minne, så har jag inte märkt någon större effekt. Mest placebo. Att jag tycker mig känt att det gått lite snabbare :p
 
Stew skrev:
Märkte du någon större skillnad?
Klart det är ju ett ganska stort steg.
De senaste gångerna jag köpt till mer minne, så har jag inte märkt någon större effekt. Mest placebo. Att jag tycker mig känt att det gått lite snabbare :p
Då jag ständigt har många program och många Internetsidor igång samtidigt så märks det ganska tydligt. Sen att det kanske skulle räckt med 8 GB istället för 12 GB är en annan fråga. Dock så skiljde det bara nån hundring så det var lika bra att slå till.
 
Hej alla,

Kort uppdatering.

För det första. Autostavningen i tapatalk / iphone är hemsk. Jag stavar inte som en kratta egentligen :p Men på kvällen så sitter jag ofta och skriver via mobilen och då ändrar den texten vart efter som jag skriver den. Och med senaste ios:et så har jag upptäckt att den även rättar orden före det ordet man stavat fel. Så vissa meningar kan bli helknäppa.

Det går ganska bra här. Idag har jag varit igång hela dagen. Gick upp med grabben i morse, vid 7. Andra gången på 3 månader som jag orkade det. Hoppas det blir mer frekvent nu.
Sedan kom svärfar och svärmor. De ska hjälpa till med den sista renoveringen. Känns så jobbigt. Har slitit så mycket i detta huset, har har 2 rum kvar. Hallen och ett extrarum i källaren. Har lite sugit på karamellen, planerat länge och väl på hur det ska bli. Nu kommer de och gör allt. Och jag vill inte ens vara med. Blir så ledsen över situationen. Blir så påtaglig.

Sedan kom pappa. Åkte in till stan och hämtade ut delarna till nya datorn.
Rensade i garaget. Behövde slänga massa saker. Alla saker som jag tänkt "det där är bra att ha". Typ byggplast, bitar av byggskivor, frigolit och massa annat. Ytterliggare en smäll att förstå att jag aldig kommer använda något av det...
Sedan gav jag bort alla mina spik och skruv till pappa. Kanske 30 kilo skruv. Är en sådan som alltid vill ha alla storlekar och sorter hemma, och köper storpack. Har lådor med 2000-3500st av de vanligaste skruven. Det går åt. Men nu fick pappa dem. Samma sak med alla trädgårdsaker. Slängde 300-500 små plastkrukor för att driva upp växter. Pappa fick det som var värt något.
Fotade trädgårdsmaskiner och byggmaterial. Skickade mail till de bästa grannarna att de kunde få vissa saker och köpa annat billig. Snöslunga, klippon (som var tänkt som arvegods), säckkärra, vedkärra. 2 pallar lecablock och massa annat.
Suck. Tungt. Allt känns så påtagligt nu. Blir verkligt när jag tar tag i det. Ibland tänker jag "ok- lika bra att få det gjort". Men oftast är jag bara ledsen. Förstår ju varför vi måste flytta, men är väldigt uppriven över att vi kommit dit. Jäkla sjukdom.

Som tur är så hade jag datorn att bygga ihop när alla gick hem. Bygger långsamt denna gången. Suga lite på karamellen.
Varför är alltid cpu-fläktar så jobbiga att installera? Känns som det är nya byglar och fastsättningsanordningar varje gång.
Har förresten en speciell dator-mekkar-skruvmejsel. Den har jag byggt alla mina datorer med. Från den första som jag köpte i delar på inet, kostade hur mycket som helst. Tror det var en pentium 66mhz. Till denna på 4200mhz. Kostnad typ en femtedel av den första :p

Upptäckte till min förskräckelse att ett paket av mina bromsmediciner är borta. Började ta dem den 9:e. Fick 3 askar a' 30 tabletter. Ska ta 3 om dagen. Då borde de räcka till den 8:e typ. Men nu har jag bara 6 piller kvar. Räcker till måndag. Måste ha lagt en ask någonstans. Så dumt att upptäcka sådant på kvällen. Ligger jag och grubblar på det istället för att sova. Hoppas verkligen att jag hittar dem. Dels för att det blir pinsamt att höra av mig till läkaren på måndag och säga att jag tappat bort en ask med mediciner för 30.000:-, men också för att jag inte är säker på att de har mer hemma så jag kan hämta på måndag.
Får leta runt i morgon.

Fick sålt vår andra bil till pappa. Deras andrabil, en gammal yaris rasade för någon vecka sedan. Och vi behöver inte två bilar när vi flyttar närmre stan. Så det var ju passande.

Väldigt glad över att magen äntligen börjar fungera. Fortfarande lite gurglig. Men nu kan jag röra på mig. Har hållt igång ganska bra idag, och känner det knappt alls i magen. Men klart, nu har jag ju inte 20 cm slang som blockerar magen. Kan ju betyda en del.

Har börjat titta på x-files. Min favoritserie genom tiderna. Har funderat länge på att se den igen, i alla fall de första 7 säsongerna, sedan ballar den enligt mig ur. Trodde inte att den hade åldrats bra med tanke på att det är mycket specialeffekter i den. När den kom var jag inte mer än 14 år, och då var x-files görfräck! Trodde att jag skulle bli besviken. Men nu har jag sett första 7 avsnitten, och jag måste säga att den fortfarande fungerar. Även om jag sett de 2 första säsongerna så många gånger att jag nästan kan varje replik så känns den fortfarande ny och modern. Så många bra historier och skådespelarinsatser. Sedan att effekterna mest består av strålkastare i olika färger samt stroboskop. Det spelar inte så stor roll.
Helt klart fortfarande mycket sevärd. Fast jag ansåg att Scully var mycket snyggare när jag var yngre, nu ser hon inte så het ut längre i sina beiga kakibyxor och vita skjorta.

Nu kommer svärföräldrarna i morgon igen. Fortsätta att renovera. Vet inte hur jag ska göra. Om jag orkar så vill jag vara med. Tror det kan vara en bra bearbetning för mig. Inte lämna ett öppet sår, utan försöka stänga det. Tror att om jag inte "tar tjuren vid hornen" så kommer jag alltid se tillbaka på huset och tänka att det var så jobbigt att behöva släppa det på det här sättet. Alternativet är att förtränga att de är här och bygga på datorn istället. Vi får se.

Nu är det dags för ett avsnitt till, "Space" heter detta. Riktig höjdare.

Ett helt inlägg skrivet på en dator. Nu bör det vara mer läsbart. Får ta och försöka fixa stavningskontrollen på iphonen. Jättedumt att den numera ändrar meningar. Inte bara ord som förrut.

Simma lungt,

Stefan
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Då jag ständigt har många program och många Internetsidor igång samtidigt så märks det ganska tydligt. Sen att det kanske skulle räckt med 8 GB istället för 12 GB är en annan fråga. Dock så skiljde det bara nån hundring så det var lika bra att slå till.
Ja, det är ju löjligt billigt. Minns inte exakta priser dock men jag har för mig att minnen varit ännu billigare. Innan de fick problem med fabrikerna i asien. Någon som har mer koll på detta? Har priserna gått ner igen? Verkar ligga på runt 80:-/gb nu om jag inte räknar allt för fel.
 
Stew skrev:
Ja, det är ju löjligt billigt. Minns inte exakta priser dock men jag har för mig att minnen varit ännu billigare. Innan de fick problem med fabrikerna i asien. Någon som har mer koll på detta? Har priserna gått ner igen? Verkar ligga på runt 80:-/gb nu om jag inte räknar allt för fel.
Jo de har väl gått upp lite. Mitt gick dock på 455:- för 8 GB vilket då gör under 60:-/GB. Helt sjukt vad billigt egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.