Bor på en liten avstyckad gård som har en liten fin inhägnad äng.ca 1.000 kvm.
Rent snyggt och fint.
I samma familjs ägarskap i 50 år.
Ängen omges av en stenmur och staket då det varit betesmark för länge sen.
På andra sidan ängen finns ett litet hus med en liten tomt.
Nu har dom städat sin trädgård.
Nedsågade träd och avklippta buskar har dom dumpat över muren in på min äng!
Dom har också gått in på min äng och sågat ner ett träd!
Spred trädet löv in på deras gräsmatta? Knappast det var ett enda ungt träd och någon meter från stenmuren, det gav inte heller skugga för liten krona. Dom har bra mycket mera egna träd på sin tomt än mitt enda träd.
Var det legitimt att göra så här då jag inte kan se det från mitt hus då mitt garage har skymt deras tilltag?

Nu funderar jag på vad att göra.
(dom hade fått lov att ta ner trädet om dom kommit och frågat och haft anledning, jag hade sagt ja)
1.tror dom at det är allmänning och soptipp ok?
2. ska jag plantera en tät häck längs stenmuren?
3 ska jag såga upp och ta bort alternativt starta brasa på ängen?
(vi pratar flera dagasr jobb för mej)
4 ska jag dra tillbaka det och kasta in hos dom?
5 ska jag dra ut det på våran gemensamma väg och lämna där?
6 ska jag låtsas som det regnar och se deras hög ligga där och dom kanske slänger mera där?
7 ska jag behöva gå och knacka på och fråga varför och tala om at det är min mark?
jag vill inte behöva ens gå och knacka på, tycker inte jag ska behöva utsättas för sånt här!
 
Ibland får man konfrontera grannarna och påpeka att de gjort något man själv inte gillar. Du kan snällt fråga dem, när de tänkt ta bort skräpet dem slängt på din tomt. Verkar de helt omöjliga, får du påpeka att du kommer att ta dit inhyrt folk och debitera dem för kostnaden.

Nr 6 Att låtsas som det regnar gör dig bara irriterad och skräphögen kommer att växa, när grannarna behöver slänga mer skräp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Det är inte ett ok beteende. De får kort sagt inte göra några ingrepp på din mark utan att ha pratat med dig.

Du måste börja med att tala om för dem att det är din mark och att de måste ta bort det de dumpat på ängen och att de inte får ta ned träd på din mark.
 
eugenia skrev:
7 ska jag behöva gå och knacka på och fråga varför och tala om at det är min mark?
jag vill inte behöva ens gå och knacka på, tycker inte jag ska behöva utsättas för sånt här!
Självklart ska du göra detta först. Grannar har man bland annat för att prata med (och låna saker av)! Det kanske bara är frågan om okunskap eller ett misstag!
 
Korvgubbe
Alternativ 7 låter som det enda rimliga. Ingen vill att någon annan ska slänga avfall på deras mark, men som du är inne på kan det röra sig om ett simpelt missförstånd. Folk är inte alltid så smarta som man tror att de är.
Ge dem en chans att rätta till sitt misstag först, det har du inget att förlora på men kan vinna i längden. Skammen av att olovligen ha sågat ned ditt träd kan vara till din fördel när du behöver något av dem.
 
Det bästa är att prata med grannen. Det bör du göra vid första lämpliga tillfälle. Att grannen inte av sig själv förstår att han inte skall dumpa ris på din mark är beklagligt, men han kanske inte är alltigenom ond för det. Det finns en stor chans att han slutar om du ber honom.

Betydligt sämre är att utan kommentar ta hand om det eller vidta annan åtgärd som du hoppas att grannen ser och förstår att han inte får göra så igen.

Det sämsta är att vidta stridsåtgärder som att dumpa tillbaka riset.
 
thomas33 skrev:
Ibland får man konfrontera grannarna och påpeka att de gjort något man själv inte gillar. Du kan snällt fråga dem, när de tänkt ta bort skräpet dem slängt på din tomt. Verkar de helt omöjliga, får du påpeka att du kommer att ta dit inhyrt folk och debitera dem för kostnaden.

Nr 6 Att låtsas som det regnar gör dig bara irriterad och skräphögen kommer att växa, när grannarna behöver slänga mer skräp.
Man kan lugnt säja att det pratas om det här hemma!
Det är en gnagande irritation över att vi har blivit rent ut sagt använda som soptipp.
Skicka gammelfarmor som är 80 eller hennes son som inte tycker om att behöva gå och knacka på för en sån småsak men han irriteras av det högeligen, eller jag som bara är ingift och "nykomling"?
Antar det blir jag.
Lugnt och diplomatiskt tala om att vi inte uppskattar skräpet i våran hage och fråga om dom behöver hjälp att forsla bort det?vill ju inte bli sedda som kverulanter men bli respekterade.
 
Mikael_L
Jag tror nästan att jag skulle gjort så här:
1. Gömt någon inspelningsutrustning på mig själv.
2. Gått och hälsat på hos grannen och extremt lugnt förhört mig om allt det inträffade.
Om dom insett att det var min mark.
Om dom hade tänkt ta bort allt, eller tänker ta bort det nu.
3. Frågat om trädet, togs det bort av misstag, var dom osäkra på tomtgränsen osv.

Mest frågat mig fram (inga krav, hot osv), för att höra deras inställning till saken, och för att få igång pratet och så dom snackar om trädet ifråga.

Sen skulle jag vilja och försöka lösa allt detta på ett bra vis. Vad jag skulle anse mig vilja kräva osv beror nog mycket på hur samtalet gick.
Fanns det förmildrande saker som osäkerhet om tomtgränsen eller att en tredje markägare lovat att dom kan lägga upp på hans mark och dom missförstått var den marken gick osv sådana anledningar så skulle jag inte köra hårda puckar tillbaka.
Gick allt bra och dom verkar någorlunda normala vettiga människor så skulle jag bara påpeka att skräpet måste dom väck snarast och jag skulle kanske t.o.m erbjuda mig att hjälpa till (ja kanske bara).
Trädet skulle jag antingen inte ens nämna, eller kanske nämna men påpeka att "det gör vi ingen större sak av nu".

Men krånglar och kinkar grannarna så skulle jag använda trädfällningen som påtryckningsmedel genom att påpeka att dom begått en överträdelse som kommer kosta dom rätt stora pengar.
(Jag skulle initialt hålla tyst om inspelningen)
Sen skulle jag hoppas att jag inte behöver dra det vidare civilrättsligt.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Det är klart att du skall gå dit och knacka på och prata med husägaren.

Men jag tycker inte du skall gå ensam. Ta med dig någon annan vuxen som stöd och vittne.
Din fru/man eller mannen som inte gillar att knacka eller vem som helst.
Men det är bra att vara två.

Och skjut inte på det!
Ju längre man drar på sådant här, desto fånigare kommer det att kännas, som
"Ähum, minns du det där riset du slängde över muren i höstas...".

Nej ta tag i det direkt. Jag tror att det ökar chanserna att ni kommer överens med grannen också.
Vill du linda in det lite kan du ju börja med att prata om den gemensamma vägen, snöröjning, brevlådorna eller något.

Förresten Eugenia:
Kan du inte skriva något bättre än hittepå som landskap/ort?
Det är ofta bra att veta vilken landsända vi snackar om.
 
Komplicerat värre, vem bor i huset? 95 årig sjuk tant.
(har aldrig sett någon utanför huset)
Andra grannar bekräftade att hennes 70 åriga son som bor i storstad har varit där och använt motorsåg och tippat allt utanför hennes trädgård.
Det är lika mycket som 20 normalstora fruktträd som ligger där!
sågat och låtit falla över in på ängen!

faaan,,hur gör man nu??
 
Men vad e felet, vågar folk inte prata med varandra. Gå över till tanten förklara läget, eller ring till hennes son, säg att antingen hyr han ett släp o kör bort skiten annars lägger du över avfallet på damens trädgård och påtala att du inte accepterar liknande överträdelser. ..


inga hästhuvuden i sängen..;)
 
KnockOnWood skrev:
Förresten Eugenia:
Kan du inte skriva något bättre än hittepå som landskap/ort?
Det är ofta bra att veta vilken landsända vi snackar om.
Jag har dålig erfarenhet av kommuner och folk som vill sätta dit varandra.
För länge sen så bodde jag i en kommun som "köpte" min infart för att bredda vägen till ett sommarstugeområde!
jag kunde inte komma in i mitt garage!
jag har en släkting som fick sitt egetbygda hus inlöst av kommunen för att bygga ålderdomshem,,sen rev dom inte och härbergerade alkoholister i hans fina hus!
Har en fd granne som körde av vägen med lastbil på sin egna infart. en nitisk granne tipsade kommunen och han tvingades gräva upp sin egna uppfart för att dieselsanera, kommunen passade på att söka hans fastighet och gjorde livet så svårt så han tvingades flytta! bara några exempel.
nått jag gör eller säjer kan få någon att ta reda på vem jag är och göra livet surt för mej fast jag bara vill göra rätt för mej och leva i fred.
 
Mikael_L
Dr.L skrev:
inga hästhuvuden i sängen..;)
Håller med, det får vänta till nivå 2 eller 3 ... :D
 
Åldern på tanten ställer ju till lite problem...

Men innan ni sa det tänkte jag så här....

Gå till grannen och beklaga er för att någon har dumpat avfall på er mark, och fråga om dom har sett vem det kan vara, förklara att ni blir lite besvikna för att ni försöker att hålla ordning på eran äng och att ni nu får massa jobb med att forsla bort detta...
 
Mikael_L
Zixten skrev:
Gå till grannen och beklaga er för att någon har dumpat avfall på er mark, och fråga om dom har sett vem det kan vara, förklara att ni blir lite besvikna för att ni försöker att hålla ordning på eran äng och att ni nu får massa jobb med att forsla bort detta...
Och när dom svarar: "Nä, vi har inte sett någon ..."

Vad tycker du blir ett lämpligt nästa steg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.