Vi har svarat skriftligen på deras brev och förklartat. Smabon har pratat med han som är ute på inspektioner och förklarat och det var i september. Då fick vi båda intrycket av att det var ok eftersom vi fick förklara hur det var. Tjänstemannen ursäktade sig för att brevet var formulerat som det var vi fick veta vem som gjort anmälan och han sa att de måste ta kontakt när en anmälan kom in. Vi var välkomna att komma in med ev bygglov på byggbodarna när vi var klara om vi ville ha dem kvar.

Sambon förklarade att inget av de saker de hade varit och fotat första gången stod kvar där de gjorde sist utan att allt hela tiden flyttas runt beroende på vad som ska göras på huset. Maskiner kommer dit de försvinner ett tag sen lånar vi dem igen. Allt detta verkade han fatta så vi trodde vad skönt det blev inget.

Sen hade han varit på tomten på ytterligare ett oanmält besök förra veckan. Och ett till denna vecka bara det att då var sambon där. Så de gick en runda sambon blev ganska irriterad för tjänstemannen fråga om allt från två järnbalkar låg till de där bodarna igen som på en 1,5 månad inte ändrat utseende och fortfarande är byggbodar. Det finns inget vi har på tomten som vi inte får ha och inte använder. Ja vi får se vad nämnden säger svarar han spydigt.
 
Det kan vara bra att veta att byggbodar kräver bygglov, (temporärt). Inspektören kanske har förstått det nu och därför gav svaret enligt ovan. Om de skall stå kvar en längre tid kanske ni skall söka bygglov för dessa. Har bodarna hjul krävs normalt ej bygglov.
 
Stackare jag förstår inte var finns grannarna som stör sig på er tomt det syns inga andra hus på bilderna?

ligger de långt borta eller är det fotograferat så man inte ser grannarna?
 
Ta inget muntligt from nu....be alla skicka alla frågor och synpunkter skriftligt.....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är inte ens en granne som klagat utan en förbipasserande. Det finns hus men det är skog mellan oss. Ingen ser vårt hus från sitt. De ser det på vägen till sitt men vi vet att det inte är någon granne.

Närmsta byggnad är en tennisbana och ett reningsverk. Tragiskt.

Och Bodarna verkar inte vara problemet. Två är på jul en inte. Tror det är olika i olika kommuner för här säger de om bodarna ska vara kvar skulle det sökas bygglov.
 
De har redan skickat skriftlig med kort och allt. Vi har svarat i skrift och en gång per telefonsamtal sen vart det tyst trodde det var ok. Men som sagt ytterligare ett besök förra veckan och ett nytt denna. Samma frågor samma svar.
 
Jag återupprepar mitt råd från tidigit i tråden. Skit i kommunen, ignore mode på.. Så länge inga beslut fattats om något lägg ingen tid på det hela. Får ni ett beslut att ni måste städa upp mot vite så väljer ni antingen då att överklaga det hela för att vinna tid eller så städar ni. Svårare än så är det inte.
Lägg istället all energi på att bygga klart annars blir det en såpa som aldrig tar slut. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är denna kommuns specialitet. Göra der surt för de flesta som antingen ska bygga hus eller driva företag. Men du har rätt. Vi får se vad nämnden säger.
 
Hemmakatten
Du kan begära att få närvara vid nämndsammanträdet om det går så långt.
 
Kommunen har möte i morgon. Tyvärr har vårat ärende nog blivit en specialare. Det är som någon sa innan från början en anmälan från en dam men sen har det blivit mer. Vi har lånat maskinerna vi har och en byggbod på hjul av sambons pappa och han har under flera år kämpat mot kommunen när det gäller hans företag. Nu tror kommunen att vi hör ihop. Är det så kommer jag inte sitta tyst. För vi har inget med sambons pappas ärende att göra. Sambon jobbar visserligen hos sin pappa men det är allt. Vi ska inte ha hans maskiner hos oss för evigt även om kommunen verkar fått för sig att vi ska ha ett nytt upplag.

Kommunen hävdar att de följer lagen. Finns dock de som ifrågasätter kommunens aggerande så det lär bli diskussion i morgon.
 
cc80 skrev:
Kommunen har möte i morgon. Tyvärr har vårat ärende nog blivit en specialare. Det är som någon sa innan från början en anmälan från en dam men sen har det blivit mer. Vi har lånat maskinerna vi har och en byggbod på hjul av sambons pappa och han har under flera år kämpat mot kommunen när det gäller hans företag. Nu tror kommunen att vi hör ihop. Är det så kommer jag inte sitta tyst. För vi har inget med sambons pappas ärende att göra. Sambon jobbar visserligen hos sin pappa men det är allt. Vi ska inte ha hans maskiner hos oss för evigt även om kommunen verkar fått för sig att vi ska ha ett nytt upplag.

Kommunen hävdar att de följer lagen. Finns dock de som ifrågasätter kommunens aggerande så det lär bli diskussion i morgon.
Ja, ni ska ju absolut inte kopplas till ett annat ärende, oavsett eventuella släktband, det hör inte dit.

Men man blir ju nyfiken, på vad sätt kämpar sambons pappa mot kommunen?
 
Ta det lugnt, invänta beslut.
Beslutet kan ju faktiskt gå er väg.
Går det inte er väg, kontakta en advokat från annan ort.
Överklaga.
Detta kommer ta så lång tid så ni hinner bygga färdigt och städa utomhus.
Jag förstår er oro, men försök att lägga krut på det ni kan påverka!
Och fortsätt att prata av er här, det kommer gå bra till slut!
 
  • Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Det är tråkigt när kommunen enbart ska sätta käppar i hjulet. Jag vet fler här ute som fällt många tårar och varit jätte arg och frustrerad över kommunens aggerande. Till och med vissa beslut från Länstyrelsen säger de är ogilltiga och hävdar att de har rätt. Men det sen visat sig vara fel. Vet inte vad det handlar om extrem okunskap eller slöhet från kommunens sida.

De går i i väggen en efter en och de säger själva att det är extremt rörigt. Jag vet att man inte ska anta saker. Men funderingarna går ändå till det scenariot att de faktikst har nekat oss större tomt för att de just haft förutfattade meningar om att vi inte bara tänkt bygga ett hus utan ha ett som de kallar upplag. Men nu är ju det en lögn. Eller det kan jag ju inte heller säga att det är för jag vet inte säkert att så är fallet. Men det finns tyvärr de som är insatta som tidigt bad oss inte tala om att ägaren till maskinerna och vi var släkt för då skulle kommunen tro annat om våran tomt.
Jag som är sambo i det hela och detta är mitt hus min framtid och jag inte har ork med detta då jag är allvarligt hjärtsjuk blir så frusktrerad när kommunen sticker upp näsan och fnyser när frågan ställs vad de pysslar med och de säger vi följer bara lagen?? Är de klippt blinda för allt annat som sker framför ögningen i samhället för det byggs utanför detaljplan och det söks inte bygglov mm.
 
Vem äger marken runtomkring?
Kan ni arrendera den på långtid och ställa upp alla saker på den arrenderade, eller ställer det till det för någon.

Ett tips är att ställa sakerna på rad med militärisk disiplin, skaffa en plan och börja med att ställa upp sakerna på rad snyggt och prydligt från och med nu.
Att ni har många saker är ju ett problem för er, att det ses som stökigt är ett problem för andra.
Så jag upprepar, ställ allt eftersom i en snygg rad.
Jag vill verkligen inte uppfattas som dryg eller så, jag hejjar på er med största kraft!!
Lycka till nu.
 
Det är min mamma och hennes bror som äger marken runtomkring. Vi får redan nu använda den nu eftersom min mamma ville stycka betydligt större areal än vad vi fick av kommunen.

Och vi har lagt upp den ved vi ska såga upp till eldningsved på den. Kommunen vet om att vi har lov att ha våra saker på " grannens" mark. Vi kan skriva ett arrende papper för skaens skull men det behövs inte egentligen.

Kommunen har sett till att vi fick en minimal tomt. Till och med mindre än vissa fritidshus här ute. Och de gick ifrån områdesbestämmelserna och hitta på en policy som jag bett få se men inte ett ljud från kommunen ( tveksam att den existerar) Tomten är inte planlagd. Gränsar inte till plan heller för det är mark emellan som med är enbart skogsmark.

Vi kan inte ställa upp sakerna prydligt för tomten är så liten. Vi har fått ställa sakerna som jag sa på marken brevid kommunen gillade inte det heller för de vet att de kan inte hitta på någon regel mot det så länge den markägaren tycker det är ok. Det är sjukt hela scenariot. Och det ska inte ha någon betydelse om den vi " hyr" eller lånar byggmaskinerna hos har ett eget ärende hos kommunen för då är de ute på extremt djupt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.