M
Jag har inte så mycket att göra för stunden så jag startar en tråd om detta otyg som mosar sönder kommunikationen mellan svenskspråkiga människor. Jag är själv inte ett dugg felfri, men stör mig onödigt mycket på särskrivningar. Vet du inte vad som menas med särskrivning? Kolla här:

http://www.skrivihop.nu/exempel/
http://www.youtube.com/watch?v=zYLaZu1b-6w


Några exempel från forumtopics:

Vatten säkert skåp till golv värme fördelare, krav?


kalkstens lada

Ampere och snickeri maskiner


m.fl


Varför stör jag mig? jo, det blir jobbigt/krångligt att läsa, det tar extra tid när man måste gissa sig fram till betydelsen av det som vill kommuniceras, betydelsen förändras! Varför inte bara skriva det som faktiskt betyder det man menar?

Märkligt detta, språket genomgår ju förändringar konstant och det är alla som använder språket som tillsammans styr riktningen. Det är ju så det ska vara, men när det gäller särskrivning så blir ju allt bara krångligare.


Som en liten bonus länkar jag ett klipp med Krist offer Appel qvist:

http://www.youtube.com/watch?v=4A9a1F02OT8
 
  • Gilla
TeroM och 3 till
  • Laddar…
S
dag ens i lands problem
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
BH-forat är nerlusat med särskrivningar och det är så störande. Bra initiativ med tråden. Vad skall tråden avhandla?
 
Att resultatet av din tråd blir att fler drar sig för att skriva i forumet tycker jag är mycket värre än ditt obehag av att jag eller anda råkar särskriva. Va konstruktiv i din kritik eller låt bli att kritisera hur folk skriver är mitt tips.
 
Det är lite konstigt med alla särskrivningar eftersom det bara är att skriva som det låter.

Ingen människa säger ju snickeri maskin med en paus mellan orden, så varför skriva på det viset?

Antagligen handlar det om det engelska inflytandet där det är korrekt att särskriva woodworking machine eftersom orden uttalas med en (kort) paus mellan dem.
 
Real7 skrev:
Att resultatet av din tråd blir att fler drar sig för att skriva i forumet tycker jag är mycket värre än ditt obehag av att jag eller anda råkar särskriva. Va konstruktiv i din kritik eller låt bli att kritisera hur folk skriver är mitt tips.
Håller med, och särskrivningsproblematiken hör inte till byggandet. Jag skulle aldrig själv kommentera särskrivning i en tråd pga att det inte hör till sakfrågan och kan upplevas som von oben-mentalitet. Men är det något vi skall värna om i svenska språket är det just systemet med samskrivna ord vilket är ganska unikt för Sverige och ger otrolig dynamik i språket. Så en förhoppningsvis snäll tråd kanske kan vara till gagn istället för att stjälpa.

Jag rekommenderar tex att ej ta fler exempel från andra trådar med länkhänvisning då det kan upplevas kränkande.
 
En sak jag förundras över är att språkpoliser ofta anser sig ha rätt att rakt på kritisera någon (här ovanför tas medlemmars särskrivningar som exempel) för hur denne skriver.
Det vore ju otänkbart att uttrycka sig så om tex en medlems nya kök även om det är störande fult.
 
@Real7 Jag håller med att man ej skall kritisera andras kök och särskrivningar i trådar men ej heller skall man ge andra nedvärderande epitet och generalisera beträffande deras beteenden.

Om du har kritik rikta den mot den du anser gör fel och var konstruktiv!
 
Touché ! (y) Jag tycker att jag var konstruktiv först, sen så var jag genuint förundrad i nästa inlägg :) då jag har språkpoliser i min närhet som utför sitt hobby med glädje när tillfälle ges, och jag har fått uppfattningen att ordet språkpolis inte alls klingar negativt i deras öron. Men det kan så vara och det var onödigt av mig.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Jag beter mig så att om det är jobbigt att läsa så skiter jag i att läsa den biten. :)
Jag har någon form av dyslexi, ser inte fel jag skriver, varför eller hur det ska vara. Hur kan man kontrollera en mening innan jag postar den? Eller ska jag helt enkelt ge fan i att svara? :/
 
Sär skrivning gör att man hakar upp sig när man läser, dem i tid och otid är än värre.
Det är nästan så att man struntar i att läsa, nej usch.

Sedan är jag förundrad över rubrikerna, har inte trådskaparna korrekturläst? Det är inte bara felsvning utan att man tryckt på tanenteb bredvis.

Protte
 
M
Villa vista skrev:
Håller med, och särskrivningsproblematiken hör inte till byggandet. Jag skulle aldrig själv kommentera särskrivning i en tråd pga att det inte hör till sakfrågan och kan upplevas som von oben-mentalitet. Men är det något vi skall värna om i svenska språket är det just systemet med samskrivna ord vilket är ganska unikt för Sverige och ger otrolig dynamik i språket. Så en förhoppningsvis snäll tråd kanske kan vara till gagn istället för att stjälpa.

Jag rekommenderar tex att ej ta fler exempel från andra trådar med länkhänvisning då det kan upplevas kränkande.
Ja nu postade jag ju i övrigt/off topic och dessutom kommenterade jag inte någons särskrivning i dess tråd så det första du skrev fattar jag inte vad du menar med. Att ta exempel som jag gjorde kanske kan upplevas som kränkande men det är inte alls meningen, utan endast att belysa min poäng, just den konstruktiva kritiken att det blir omständigt och tidskrävande att läsa. Känner sig någon kränkt kan jag inte annat än beklaga och om herr/fru moderator anser det felaktigt kan hen ta bort länkarna från mitt originalinlägg.

Real7 skrev:
En sak jag förundras över är att språkpoliser ofta anser sig ha rätt att rakt på kritisera någon (här ovanför tas medlemmars särskrivningar som exempel) för hur denne skriver.
Det vore ju otänkbart att uttrycka sig så om tex en medlems nya kök även om det är störande fult.
Du har nog rätt. Jag kanske var lite onödigt pekpinne-riktande...

Goteborg skrev:
Jag beter mig så att om det är jobbigt att läsa så skiter jag i att läsa den biten. [bild]
Jag har någon form av dyslexi, ser inte fel jag skriver, varför eller hur det ska vara. Hur kan man kontrollera en mening innan jag postar den? Eller ska jag helt enkelt ge fan i att svara? :/
Dyslexi är ju en grej, det vill jag inte kritisera då man inte kan hjälpa det. Det går ju att, som icke-dyslektiker, läsa igenom det man postar en gång innan man postar..
 
MaxPax skrev:
Det går ju att, som icke-dyslektiker, läsa igenom det man postar en gång innan man postar..
Visst försöker man det men personligen har jag väldigt svårt att korrekturläsa det jag skrivit just när jag skrivit det. Skriver jag något viktigt dokument vill jag gärna lägga det åt sidan i kanske en vecka så att jag glömt vad jag ville skriva och faktiskt läser vad som är skrivet vid korrekturläsning. Jag brukar kunna hitta mycket dumheter... :(
 
@MaxPax

Ja nu postade jag ju i övrigt/off topic och dessutom kommenterade jag inte någons särskrivning i dess tråd så det första du skrev fattar jag inte vad du menar med. Att ta exempel som jag gjorde kanske kan upplevas som kränkande men det är inte alls meningen, utan endast att belysa min poäng, just den konstruktiva kritiken att det blir omständigt och tidskrävande att läsa. Känner sig någon kränkt kan jag inte annat än beklaga och om herr/fru moderator anser det felaktigt kan hen ta bort länkarna från mitt originalinlägg.
Du tar åt dig i onödan :) jag talad om mig själv först, ingen referens till dig alls. Det enda möjliga som jag kritiserade var länkarna, vilka jag tycker var onödiga, främst om tråden skulle utvecklas till att folk postar andras fel/särskrivningar i denna tråd som de hittar här forat och länkat dem. Då skulle nog flera dra sig för att skriva inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.