Jag funderar på att köpa ett par sådana här till köket eftersom de var snygga och finns till salu till bra pris. Men vad tusan innebär "line level balanced stereo audio on a terminal block connector" och hur använder man det? De verkar ha en ingång för detta iallafall.

Ska användas för musik.

spk-oca504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Balanserade ingångar är ett sätt att slippa störningar, främst vi långa ledningslängder. Kräver att du har en källa som stödjer det. Dock har dessa högtalare även "vanlig" obalanserad ingång. Det är den gröna terminalen som är för en ev. balanserad signal.

Denna ger lite mer detalj:

http://www.youtube.com/watch?v=jo5HhfIUSP0
 
C
Balanserad överföring används framför allt i PA-utrustning (scen/konsertprylar). Den använder kabel med 3 ledare (två tvinnade signaltrådar + skärm) per kanal istället för som vanligt 2 (1 signaltråd + skärm), och speciella kontakter.

Funktionen är att i den ena tråden skickas en rättvänd signal och i den andra tråden en omvänd signal (plus och minus omkastat). På mottagarsidan läggs signalerna från de två trådarna ihop. Eftersom en yttre störning påverkar de båda trådarna lika mycket tas den "ut" när signalerna läggs ihop.

Ser ut att ha någon form av digital ingång också vilket oftast är ännu bättre.

Bör väl noteras att dessa högtalare ser ut att vara optimerade för just PA-bruk, dvs kunna spela mycket högt och tåla mycket stryk. Vilket ofta är en kompromiss gentemot ljudkvaliteten. Om du inte är någon audiofil duger det iofs säkert bra för ändamålet.

Edit: Nä 2x30W är inga konsertgrejor :) Glöm sista meningen.
 
Redigerat:
Tackar, då borde de duga som musikhögtalare i köket. Planen är att köpa en sån här HDMI-splitter med ljud ut (eller liknande), och köra film och musik från datorn med hdmi till splittern och vidare till TV:n, köra ljudet från toslink-utgången på splittern till min logitech z5500-anläggning och sedan RCA-ljudet till kökshögtalarna ovan för att få till en billig och enkel multiroom-funktion.

Förhoppningsvis borde ljudet bli i synk.
 
C
Det blir bra förutom att du inte kan styra volymen i köket med den lösningen (bortsett från att skruva på volymratten på högtalaren förstås). Synk skall inte vara ett problem, ingen av dessa prylar buffrar ljudet i någon märkbar utsträckning.
 
Det är ju förstås en tydlig nackdel att inte enkelt kunna reglera ljudet då hög WAF är ett krav. Tanken är ju att ha dem en bit upp på väggen.
Snyggast vore ju att ha infällda högtalare och infälld volymkontroll.

Det är ingen som känner till ifall det finns infällda volymkontroller som matchar Elko RS?
 
Hög WAF = Sonos
 
Jo, jag har funderat på Sonos men jag får inte ihop det bra med hemmabioanläggningen (Z-5500). Sonos fixar inte 5.1 på något bra sätt verkar det som.

Ett alternativ är att helt enkelt låta Z-5500:an stå kvar som bioanläggning, köpa en sonosanläggning och sedan enbart köra sonos för musik fast det innebär att man får lusa ner vardagsrummet med ljudprylar. Både Z-5500an och en sonos play:5. Och sedan sprida ut play:3-enheter i huset. Och kanske en play:1 i tvättstugan också :).

Problemet är väl också att jag har en massa önskemål som är i konflikt. Hög WAF, multiroom i först 3 rum och sedan utökning till 5-7 rum, så lite synlig utrustning som möjligt, gärna audiofilkvalitet på ljudet och helst ska det inte kosta så mycket heller och synkas med mediacentret i övrigt som inte är beslutat (testar XBMC just nu) samt möjligheten att köra SVT play till TV:n. Sen vet jag inte riktigt vad jag vill heller plus att jag inte riktigt kan all teknik heller. Skulle tippa att det landar i ett antal trådar.
 
C
Hemmabion matar du med sonos connect. Sedan placerar du ju ut valfria sonos play burkar runt om i huset.
att använda sonos som en bioanläggning är ju inte rätt.
 
Vilket system menar du? Är det deras airplay-högtalare?

Egentligen borde jag skissa på två huvudspår. Ett budgetspår där man behåller befintlig Z-5500 och ett där man byter ut den, helt eller delvis. Som hemmabioanläggning är funkar den hyfsat bra men frågar man audiofilerna så passar den inte så bra för att spela musik, har tydligen halvdant mellanregister. Kanske kan man slänga ut kontrollenheten och subwoofern, köpa en 7.1 reciever och köra de fem högtalarna som surroundhögtalare och komplettera med två stabila trevägs golvhögtalare för musiken och höger/vänster frontar.
 
Nimajneb skrev:
Hemmabion matar du med sonos connect. Sedan placerar du ju ut valfria sonos play burkar runt om i huset.
att använda sonos som en bioanläggning är ju inte rätt.
Jo det är en av kompromisslösningarna jag funderar på. På ett sätt känns det fel att mata en bioanläggning i 2000-kr-klassen med en connector som kostar 3000 men det kan jag nog leva med. Tyvärr presterar z5500-anläggningen inte så bra ljud.
 
Enligt audiofilerna så finns det alltid något som är bättre än vad du har. Om du är nöjd med din 5500 så är den nog bra.
Sonos connect är bara en liten burk som kopplas till befintlig ljudanläggning via en digital ingång. Mao ingen högtalare men ju spela upp allt som du har via sonos på din anläggning.
 
pelpet skrev:
Jo det är en av kompromisslösningarna jag funderar på. På ett sätt känns det fel att mata en bioanläggning i 2000-kr-klassen med en connector som kostar 3000 men det kan jag nog leva med. Tyvärr presterar z5500-anläggningen inte så bra ljud.
håller med om tt connect är löjligt dyr, kostar nästan som en Play5 men saknar förstärkare o högtalare.:mad:
 
C
Det var framför allt gamla Squeezebox jag tänkte på, numera är väl det bara denna "Smart Radio" som finns kvar.

Känns som att i ett modernt multi-room-system så är signalkällan datorn eller ev. mobil/surfplatta. Det är ju bra om din "huvudanläggning" kan vara satellit i systemet så att du inte behöver två anläggningar i detta rum. Men det känns inte nödvändigt att den skall kunna agera signalkälla, särskilt om du använder den primärt för hemmabio. Vem vill lyssna på bioljud i köket?

Men om du använder någon sorts adapter för att göra huvudanläggningen till satellit så kan du ju återanvända den om du senare bestämmer dig för att byta ut huvudanläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.