Har tekniken utvecklats för central befuktning av inomhusluften via FTX ventilationssystemets tilluftskanaler? Finns det lösningar även för privata anläggningar med lägre flöden?
 
Redigerat:
Allium skrev:
Oj shit, jag måste varit blind :$
Nä, du behöver nog bara ny programvara.

Enligt avataren är du ju en robot i alla fall :)
 
KnockOnWood skrev:
Nä, du behöver nog bara ny programvara.

Enligt avataren är du ju en robot i alla fall :)
Jag tycker roboten (Allium) tillförde några ganska intressanta räkne-exempel i inläggen från 2008 som visar på att det går åt en hel del kWh:ar för att befukta torr inomhusluft (18kWh/dygn). Detta ger kanske en vinkning varför detta ej finns integrerat i dagens ventilationssytem för privata fastigheter. Dock får man "tillbaka" en del av denna tillförda (förlorade) energi när den befuktade frånluften återvänder till växlaren och kondenseras.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Jag tycker roboten (Allium) tillförde några ganska intressanta räkne-exempel i inläggen från 2008 som visar på att det går åt en hel del kWh:ar för att befukta torr inomhusluft (18kWh/dygn). Detta ger kanske en vinkning varför detta ej finns integrerat i dagens ventilationssytem för privata fastigheter. Dock får man "tillbaka" en del av denna tillförda (förlorade) energi när den befuktade frånluften återvänder till växlaren och kondenseras.
Håller med absolut!
Jag menade absolut inte att vara "tyken" eller nedvärdera Alliums kunskaper.
Hoppas att du inte tog det så Allium!

Och jag är själv medveten om problemet.
Efter att ha flyttat in i ett hus med effektiv FTX-ventilation (motströms) har jag då och då vintertid drabbats av torrsprickor på fingertopparna. Mycket smärtsamt!
Det är när RH kryper neråt 20% inomhus som problemen kommer.
Nu är det behagliga 59%, eftersom det är så varmt och fuktigt ute.
Men jag har ingen bra lösning på problemet, annat än hudsalva :confused:
 
Jag sänker hastigheten på min ftx när RH går under 30%. När den sjunker under 30% igen slår jag på en vanlig liten luftfuktare, det räcker för att hålla hela huset på över RH 30% hela vintern. Luftfuktaren blåser ut ca 4l vatten under 24h.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vad är det för en luftfuktare du har KingHippo?
Hur mycket låter den, och var står den?

Luftinblåsen från FTX-aggregatet sitter ju i alla sovrum och vardagsrummet (hos mig i alla fall).
Så egentligen behövs väl en luftfuktare i varje sovrum :confused:
 
Hmm, det där med separata luftfuktare i huset som står o bubblar till lite då o då samt att de kräver kontinuerlig påfyllning vet jag inte om jag E så sugen på... Som vanligt funderar man på varför inte denna fuktfunktion redan från början integrerad i ventilationsaggregaten, då man föreskriver en viss luftomsättning i byggnormerna borde också en hälsosam luftfuktighet vara ett krav..? Kan man inte på något smart sätt koppla in en luftfuktare på uteluftsinsuget som sedan sugs in genom växlare och blandas med tilluften? Man skulle också kunna koppla kondensavloppet direkt till luftfuktartanken för att slippa fylla på hela tiden, alternativt införskaffa en större tank som "matar" luftfuktaren.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Hmm, det där med separata luftfuktare i huset som står o bubblar till lite då o då samt att de kräver kontinuerlig påfyllning vet jag inte om jag E så sugen på... Som vanligt funderar man på varför inte denna fuktfunktion redan från början integrerad i ventilationsaggregaten, då man föreskriver en viss luftomsättning i byggnormerna borde också en hälsosam luftfuktighet vara ett krav..? Kan man inte på något smart sätt koppla in en luftfuktare på uteluftsinsuget som sedan sugs in genom växlare och blandas med tilluften? Man skulle också kunna koppla kondensavloppet direkt till luftfuktartanken för att slippa fylla på hela tiden, alternativt införskaffa en större tank som "matar" luftfuktaren.
Jo, det låter bra i teorien men...

Jag tror mer på enkla okomplicerade system.
Inte att integrera allt möjligt i en apparat.
Då tappar man snart kontrollen på vad som händer.

Innan jag byggde hus 2010 pratade jag en del med Håkan Björkman på Villa Varm.

Han hade den filosofin att ventilationen var en sak, uppvärmningen en annan osv.
Blandar man ihop allt så blir det en massa kompromisser.

(Jag tror mig ha förstått att du gärna vill ha totallösningar som ordnar allt, krypgr-direktel-ftx.
Och det är ju kanon om alla delar funkar optimalt. Rätta mig gärna om jag har fel ;) )

Tyvärr blev det inte ett bygge med Villa Varm för min del, av diverse orsaker.
 
  • Gilla
l.l
  • Laddar…
Befuktning i ventilation brukar lösas på ett av två sätt:
1) Ånga. "Rent" och kyler inte luften men det kostar mycket energi att göra ånga.
2) Avdustning (kall-befuktning) kyler luften och kan innebära hälsorisker med stillastående vatten.
Båda lösningar är svåra att fixa till till ett rimligt pris i liten skala.
 
Det finns enkla luftfuktare att hänga på elementen på clas ohlson. Ingen rengöring. Går ca 1 l per dygn. Man får lov att ha en i varje rum men jag upplevde att det blev bättre, så även trämöblerna och växterna. Man måste fylla på dock, men det blir i stort sett gratis om man försummar förångningsvärmet.
 
FrittDrag_II skrev:
...
Båda lösningar är svåra att fixa till till ett rimligt pris i liten skala.
Jag får väl fortsätta med handkrämen då...
 
KnockOnWood skrev:
Jo, det låter bra i teorien men...
(Jag tror mig ha förstått att du gärna vill ha totallösningar som ordnar allt, krypgr-direktel-ftx.
Och det är ju kanon om alla delar funkar optimalt. Rätta mig gärna om jag har fel ;) )
Det stämmer nog väl in på mig KnockON, att jag emot för många enskilda enheter som i många fall kan kombineras för mer optimal spridning i huset. Ett exempel är just detta med ventilation och befuktning av inomhusluften.
 
FrittDrag_II skrev:
Befuktning i ventilation brukar lösas på ett av två sätt:
1) Ånga. "Rent" och kyler inte luften men det kostar mycket energi att göra ånga.
2) Avdustning (kall-befuktning) kyler luften och kan innebära hälsorisker med stillastående vatten.
Båda lösningar är svåra att fixa till till ett rimligt pris i liten skala.
Jag bollade några ord med detta företag
http://www.climatic.se/angbefuktare.htm
Tyvärr kostar deras system 15 000 - 20 000 och är inte direktkompatibla med runda ventilationskanaler 160 mm som väl är standard för privata fastigheter. Man skulle isåfall behöva konstruera någon form av fyrkantig låda med separat dränering där man kan ansluta ångröret så det blir ganska snabbt dyrt och komplicerat.

Man får helt enkelt ta och söka av den utlänska marknaden för att hitta någon smart och billig standardlösning för befuktning via ventkanaler med liknande ventilationskrav på bostäder och kalla vintrar. Spontant så borde Finland, Island eller Canada ha liknade förutsättningar som Sverige?
 
Redigerat:
camelspin skrev:
Det finns enkla luftfuktare att hänga på elementen på clas ohlson...
Men jag har inga element att hänga dem på :(


Tror att jag skall börja med handkräm när vi går under 35% RH som ren profylax i år :)
Hatar egentligen att smeta på en massa skit på huden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.