Hej,

Har precis flyttat och vi har en diskmaskin som tar ovanligt lång tid för sitt diskprogram. Närmare 3-3,5 timmar.

Är det bara maskinen som är dålig, eller kan den vara felinstallerad på något sätt? Maskinen är nog från 1996.

/Sonny
 
Kör ni nåt sparprogram? De brukar ta en rackarns lång tid - likaså varma program. Detta för att hålla energiklassningen.
 
Ärligt talat så vet jag inte. Fick dessutom inte med någon manual så jag ser inte hur man ställer in det.

/Sonny
 
märke? modell?

Kolla tillverkarens websida. Electroluxkoncernen har de flesta manualer på sin web.
 
Ett fel som kan uppstå är att om värmeellementet i maskinen inte fungerar så går den aldrig klart, för programmet väntar i ett läge på att rätt temperatur uppnås. Vissa maskiner har sedan en timer som gör att de fortsätter efter en stund även om temperatuen inte uppnåtts.

Kan du kontrollera om vattnet är varmt överhuvudtaget när maskinen gått en stund. Det brukar gå att öppna luckan under drift utan problem. Kontrollera samtidigt om maskinen är kopplad till varmt eller kallt vatten. Så kan du se om vattnet i maskinen är varmare än inloppsvattnet.

En annan föklaring skulle kunna vara om det inte kommer in vatten i maskinen (kranen stängd eller halvstängd) det kan ge liknande effekter. Fast den förklaringen kanske är litet för enkel att hoppas på.
 
Om man har bråttom med disken så ska maskinen vara kopplad till varmvattnet. Maskinen går mycket fortare då.
 
Eld skrev:
Om man har bråttom med disken så ska maskinen vara kopplad till varmvattnet. Maskinen går mycket fortare då.
Nja jag vet inte riktigt om jag håller med om detta. Disken skall alltid först spolas av med kallt vatten för att bli av med proteinrester. Spolar man med varmt vatten "bränns" proteinet fast istället och kan bli svårare att får bort. Sakll man ha diskmaskinen kopplad på varmvattnet måste man var väldigt noga med att alltid ha diskgodet ordentligt avskjöljt (HUR stavar man DET) innan man stoppar in det i diskmaskinen.
 
Sophia skrev:
avskjöljt (HUR stavar man DET)
8) avspolat (= mer lättstavat) ;D
 
Sophia skrev:
Nja jag vet inte riktigt om jag håller med om detta. Disken skall alltid först spolas av med kallt vatten för att bli av med proteinrester. Spolar man med varmt vatten "bränns" proteinet fast istället och kan bli svårare att får bort. Sakll man ha diskmaskinen kopplad på varmvattnet måste man var väldigt noga med att alltid ha diskgodet ordentligt avskjöljt (HUR stavar man DET) innan man stoppar in det i diskmaskinen.
Helt rätt! Plus att det är resursslöseri att skölja disken ren med varmvatten efter själva diskningen. I en lägenhet där man delar på varmvattenräkningen och betalar elen enskilt så kan det "löna" sig att koppla diskmaskinen till varmvatten inte annars. Rätt svar är: avsköljt  ;D
 
Om man värmer varmvattnet med värmepump eller pellets så kostar det 50-70% mindre än att värma upp vattnet i maskinen med direktel. För övrigt drar en modern diskmaskin väldigt lite vatten, ända ner till 14 liter för en disk i en normalstor diskmaskin. Så uppvärmingskostnaden har väldigt liten betydelse. Däremot blir maskinen mycket snabbare om den är kopplad till varmvattnet.

Jag har maskinen kopplad till varmvattnet på grund av att diskbänksblandaren är konstruerad på det viset. (Dvs blandarens uttag för diskmaskinen är ansluten till varmvattensidan inte kallvattensidan.) Jag har inga problem att få disken ren även om jag inte sköljer av först, med ett undantag. Bunkar som det varit rå köttfärs i måste sköljas ordentligt först. Det beror naturligtvis på  de uppvärmda proteinerna men jag tycker att det är ett litet problem.
 
tar ju några liter innan det varma vattnet kommer också.. man får ju spola ett tag eller hur!! ::)

så man kan nog säga att man sköljer i kallt vatten ;)
 
Eld skrev:
Om man värmer varmvattnet med värmepump eller pellets så kostar det 50-70% mindre än att värma upp vattnet i maskinen med direktel. För övrigt drar en modern diskmaskin väldigt lite vatten, ända ner till 14 liter för en disk i en normalstor diskmaskin. Så uppvärmingskostnaden har väldigt liten betydelse. Däremot blir maskinen mycket snabbare om den är kopplad till varmvattnet.

Jag har maskinen kopplad till varmvattnet på grund av att diskbänksblandaren är konstruerad på det viset. (Dvs blandarens uttag för diskmaskinen är ansluten till varmvattensidan inte kallvattensidan.) Jag har inga problem att få disken ren även om jag inte sköljer av först, med ett undantag. Bunkar som det varit rå köttfärs i måste sköljas ordentligt först. Det beror naturligtvis på de uppvärmda proteinerna men jag tycker att det är ett litet problem.
Brukar det inte vara så att man kan välja om man ska kunna dra på varmvatten eller kallvatten till diskmaskinen då man har diskmaskinuttag , antagligen genom att vända på någon stopp-detalj i armaturen? Man borde i så fall kolla om man kan ta bort stoppdetaljen helt, så kan man köra på kallvatten precis när man startat maskinen, och slå om till varmvatten när den gjort första avspolningen.

Sköljningen efteråt måste väl ändå vara bäst att göra med varmvatten, annars tar det ju eeeevigheter för disken att bli torr, eller hur?
 
Ett diskprogram är ofta konstruerat så här:

1 Avsköljning (kallvatten)
2 Diskning (varmvatten)
3 Sköljning 1 (kallvatten)
4 Sköljing 2 (varmvatten)
5 Torkning

Alltså värmet maskinen upp vatten till en av sköljnigarna oxå! Alltså kan man inte förlora mycket på att ha maskinen på varmvattnet!
 
en annan aspekt är många moderna enzymbaserade diskmedel där enzymverkar uppnås i kallare vatten.

dvs först gör enzymerna jobbet innan vattner blivit vamt, därefter jobbar lösningsmedlen.

bäst är en diskmaskin med dubbla anslutningar så klart.

tvättmasin bör definitivt anslutas på kallt vatten då det inte finns några kylelement i så att du kan klara 30 och 40tvättarna...
 
SkaneErik skrev:
Ett diskprogram är ofta konstruerat så här:

1 Avsköljning (kallvatten)
2 Diskning (varmvatten)
3 Sköljning 1 (kallvatten)
4 Sköljing 2 (varmvatten)
5 Torkning

Alltså värmet maskinen upp vatten till en av sköljnigarna oxå! Alltså kan man inte förlora mycket på att ha maskinen på varmvattnet!
Nja, då slösar du varmvatten på de ställen som kallvatten hade fungerat likabra. Och dessutom förlorar du möjlighten att diska saker som inte tål alltför varmt vatten.
Och anslutning till varmvatten kan också göra diskmaskinens funktion sämre.

Har man bråttom att diska, gör det för hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.