Hej

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmokaren var hem till mig idag och kopplade ur några element. Och de är fyllda med vatten.

Funderar. Går det inte fixa så att de töms innan? Om man stänger termostaten och sen öppnar utluftningen. Borde inte elementet tömmas då?
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Nej.
Vatten är tyngre än luft.
Lossa kopplingarna vid golvet och ryck loss elementet, ställ det på högkant -klart. Denna manöver bör göras med en "jäkla parra"!!

Staffan
 
Varför tömde inte rörmokaren elementen? När han ändå var där och skruvade?

Är elementen urkopplade på en lägre punkt tex. källaren, då kan du öppna termostaten och luftskruven, vattnet kommer då att rinna ur de urkopplade rören om de ej är proppade

Det kan gå att öppna proppen vi röranslutningarna, ställ först ett kärl att samla upp vattnet i på golvet under proppen. Ha fler kärl i beredskap, samt handduk eller trasa.
Kommer det inget vatten öppna luftventilen. kommer inget vatten ändå, kolla in i hålet om det sitter en insexskruv där. om det gör det skruva ur den, då ska det komma vatten.

funkar inte detta gör som Staffan2000 skrev.
Men gör inte det om du har fler element som går på samma slinga som är urkopplade. då kommer det att spruta vatten ur rören också.:confused:
 
Redigerat:
HSP skrev:
Varför tömde inte rörmokaren elementen? När han ändå var där och skruvade?

Är elementen urkopplade på en lägre punkt tex. källaren, då kan du öppna termostaten och luftskruven, vattnet kommer då att rinna ur de urkopplade rören om de ej är proppade

Det kan gå att öppna proppen vi röranslutningarna, ställ först ett kärl att samla upp vattnet i på golvet under proppen. Ha fler kärl i beredskap, samt handduk eller trasa.
Kommer det inget vatten öppna luftventilen. kommer inget vatten ändå, kolla in i hålet om det sitter en insexskruv där. om det gör det skruva ur den, då ska det komma vatten.

funkar inte detta gör som Staffan2000 skrev.
Men gör inte det om du har fler element som går på samma slinga som är urkopplade. då kommer det att spruta vatten ur rören också.:confused:
varför skulle det funka att tömma elementet genom insexavstängningen... Den stänger bara av kopplet.

ska du tömma radiatorn, stäng insexskruven under locket, öppna först luftskruven och släpp ut övertrycket. Sen lossar du på de anslutningarna som fäster kopplet i radiatorn. Har du en vattendamsugare är det bara suga samtidigt, klart.
Proppa sedan kopplet och låt det sitta kvar, då kommer du åt väggen.
 
på den typen av koppel brukar du kunna skruva ur insexskruven, då kan du tömma elementet. och samla upp vattnet.

En del liknande koppel finns på enrörssystem, då finns det ingen insexskruv innanför locket, brukar bara vara en strypning mellan inkommande och utgående rör, lite svårt att förklara.

Men vattnet brukar gå att tappa ur iaf..
 
  • Gilla
Oooooooo
  • Laddar…
Nej, insexspindeln ska inte gå att skruva ut inte på något koppel. Om den går att skruva ut så är ventilen trasig och låsningen som ska motverka att spindeln råkar lossna är borta.
och ett rörskoppel har två spindlar, en för att reglera flödet genom radiatorn och en för avstängning. Och ingen av dem ska kunna skruvas ut heller.
 
Hur justerar man in elementen sen så de funkar optimalt?
 
Man noterar hur många varv du skruvar ut/in skruven, sen är det bara att skruva lika många varv åt andra hållet.
 
Ok, :)
då var mitt koppel trasigt, jag gjorde som jag beskrev tidigare när jag satte kakel bakom ett element i mitt förra hus.
De elementen var av fabrikat thermopanel, vad kopplen hette minns jag inte,
(jag är säker på att där var det bara en insexskruv/plugg bakom huven. skruven satt längre in mellan tillopp och retur)

Blev nyfiken och kollade i mitt garage (annan fastighet andra element men liknande koppel), då går det inte att skruva ur insexspindeln. sitter en liten låsring i vägen...
Och skruvar man in insexspindeln i botten då blir elementet kallare.(y)


Off topic! Vet att ett av elementen i de förra huset hade fel koppel. där ett av kopplen var för ettrörsystem när huset hade tvårörsystem. det resulterade i att några av elementen inte blev riktigt varma.
Men det är ett helt annat problem. där monterade jag i en insexskruv/plugg mellan tillopp och retur. i hålet innanför huven. gängen för pluggen fanns där mellan in & utlopp.
Hade däremot svårt att få tag på en plugg med rätt gäng. hittade till slut ett begagnat exakt lika koppel (med plugg) på lagret hos en lokal vvs firma.

Någon justering på de kopplen fanns det inte, mer än att man kunde justera innanför termostaten.
 
Redigerat:
Jag vet inte om rörmokaren noterade antalet varv :-/

Hur gör jag om han klantade till det?
 
Hej igen

Tänkte här om jag kan koppla ur resterande element själv. Ett av elementen (den i köket) är så långt så det går inte ställa den upp. Så jag måste tömma den på plats.

Tänkte att jag köper en slang som räcker in till badrummets golvbrunn och den andra änden kopplar jag till elementets nedre koppling och på så sätt tömmer jag elementet.

Någon som har tips på slang och hur jag fäster slangen på elementet?

Fast det kanske funkar att bara hålla slangen emot anslutningen.
 
Att hålla slangen mot anslutningen tror jag kan bli rätt slabbigt. Om elementet sitter såpass högt att du får under en lutad hink så brukar det gå lika bra. Fyll hinken och sätt tillbaka pluggen och håll på tills du tömt.
 
Ok. Jag såg på youtube när de tömde ett element. Man lossar den understa kopplingen så att vatten börjar rinna ut. Sen stänger man igen när man behöver tömma ur hinken. Jag var så inställd på att man lossar helt på en gång. Men det behöver man ju inte. :)
 
Nope, ha ett gäng handdukar i beredskap för man spiller gärna en del ändå.
 
Är man två tycker jag det går fint att när allt är stängt lossar man övre muttern och brytrer undan så man kan sätta tummen eller finger för hålet. Sen lossas nedre muttern och så lyfter man av elementet och vänder upp anslutningarna eller tar hink och släpper greppet och låter vattnet rinna ut. Ytterst lite kommer att rinna ut så länge man håller tätt, och framför allt inte ha luftskruven öppnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.