Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tack :)

Det var just därför som jag sakligt med hjälp av bilder försökte påvisa vad som jag anser vara smäck när det gäller detta nya köket.

Det gamla var väl ok än om jag absolut inte föredrog att arbeta med dem av precis de anledningarna som du nämner.
Ofta var det nämligen så att en lekman själv handlat sakerna och sen saknades det saker och man fick stillestånd innan det köptes in nya och fler saker som behövdes för att kunna montera klart.
Nackdelen med det gamla Ikeaköket var väl mest att det bara hade sina två fasta fästpunkter och fick man inget fäste i väggen där så hade man grava problem.
Detta eliminerar man då genom att komma med den här skenan som man kan fästa på lite fler ställen men när där inte finns några justermöjligheter så är man ju tillbaka på ruta ett tycker jag.
Man eliminerar ett problem men skapar flera nya. :(
 
Skit är skit och snus är snus.

Har monterat många olika fabrikat, och rekommenderar Vedum. Hög kvalité, och rätt bra pris efter rabatter eller förhandling. Tex ger de 25 % till alla medlemmar i HSB... Har ingen personlig koppling till Vedum, bäst att säga.
Funderar på IKEAS nya skena, kan det inte vara så att justerbara skåpsfästen går att köpa till? Borde ju passa deras affärsmodell... Men sockeln, hallå, den är inte framtagen av någon som begriper det minsta om hur ett kök anpassas på plats! Kommer ställa till mycket problem för oerfarna gör-det-självare.
 
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Sockeln är ju ingen höjdare, om golvet inte är i våg, går det att fästa en egentillverkad sockel på ett lätt sätt?
Bänkskivorna verkar ju vara surt just nu, men antar att andra ÅF får anpassa sig så att dom kan erbjuda bänkskivor till ikeas kök så dom inte missar den marknaden.
 
Problemet jag nyss kom att tänka på är ju att själva benets platta som sitter under skåpen är ju bara typ 10mm tjock och det är nästan vad man behöver i glipa för att kunna använda clipsen ovan och då är risken att inte sockeln får något mothåll i ovankanten ju... så jag kan inte garantera att det fungerar tyvärr.
Men annars använder jag själv denna modellen på alla kök jag monterar för de är jättesmidiga och mycket enklare för folk att ta av socklarna och sätta dit dem igen...
 
Ser inte sådär överdrivet roligt ut "bakom kulisserna". Tur att dom har så befängt galna mått på det hela, annars hade vi kanske suttit på ett sådant sedan i somras.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Challenge accepted, har ett omonterat i hallen :D
Tänkte dock skippa skena till bänkskåpen för att vinna lite djup på bänkskivan.
 
P
Niclas Jonsson skrev:
Skit är skit och snus är snus.

Har monterat många olika fabrikat, och rekommenderar Vedum. Hög kvalité, och rätt bra pris efter rabatter eller förhandling. Tex ger de 25 % till alla medlemmar i HSB... ...
.
Är så trött på detta....Varför kan inte alla få ett lågt pris istället... (som IKEA)
Varför ska man behöva vänta till ett tillfälle då man ha 40% på vissa delar (som Noblessa tidigare har haft i stup i ett) och man får det ena och det andra om man beställer innan ett visst datum.

Just detta med att vissa har enorma prisnedsättningar är ganska elakt mot alla andra.
Tänk på vad ni tycker med detta om målarnas enorma färgrabatter eller elektrikernas.......
Kökstillverkare har samma dumma idéer vilket gör mig mycket skeptiskt till dom.. Tycker därför IKEA har varit super och så dåliga är (ska kanske säga var) inte deras kök oavsätt vad vissa har sagt.
Men nu verkar det dock att dom har ramlat ner rätt hårt i golvet.....
 
Mycket bra initiativ av Paul-Staffanstorp att skapa denna tråd (y) Det är ju riktigt värdefullt att få höra ifrån verkligheten hur det fungerar :cool:

IKEA har ju verkligen misslyckats med det nya kökskonceptet känns det som, många konstiga lösningar...
Förra generationen av IKEAs kök känns oerhört mycket modernare än detta, även att det hade ett hyggligt antal år på nacken... man undrar ju hur XXX kan det bli så fel?
 
  • Gilla
Pakino och 1 till
  • Laddar…
Hej Paul!

Jag har monterat IKEA metod i höst. Jag valde IKEA främst för att jag kan åka dit och köpa/byta det jag behöver om jag tänkt fel, och ta det i omgångar för att inte fylla hela huset med kartonger. Kommenterar nedan.

1.
För det första... hur kan man i dagens miljötänkande samhälle gå över till en plastsockel ???
Dessutom av ihålig plast vilket gör att man har grava problem att såga ner den på höjden om golvet lutar vilket händer väldigt ofta.
Nästa sak med socklar som är typ 6-7mm tjocka är att de inte ens täcker eventuell rörelsefog på ett golv lagt efter att inredningen är monterad.
Rörläggarna är tokiga då man bara har 80mm fritt under skåpen vilket gör det väldigt svårt att ändra rördragningarna vilket ofta behövs vid renoveringar.
Tyvärr fick jag ingen bild på benen men det ska även nämnas att de är en stor katastrof.
den delen av benen som ska sättas under skåpen och som man sedan sätter själva benet i är så pass tunn så benet sticker knappt in mer än 5-6mm i plattan vilket gör att de ramlar av jättelätt.
Benets platta är försedd med pluggar som ska hålla den på plats under skåpet...MEN...de har även pluggar på andra halvan där "nästa skåp" ska vila vilket gör att det är extra drygt att försöka få dit efterföljande skåpet då det dessutom ska passas in i dessa pluggar med sina hål.
Jag håller med om det med sockeln och benen. Jag kommer att montera socklar i spånskiva i mitt kök. Och benen ramlade av några gånger..

2.
Dubbla hålbilder i framkant av skåp därför att de skapat sig en helt ny gångjärnsplatta som ska placeras in i den hålbilden och sen skruvas den fast med vanlig träskruv istället mellan hålen.
Allt för att ingenting från någon annan ska gå att kombinera ihop med deras saker.


3.
Gångjärnen har de ändrat och verkligen gått tillbaka till år 1 då de tagit bort snabbfästet och justerskruvarna så att man inte snabbt och enkelt kan haka av luckorna och haka på dem igen.
Nu måste man släppa en skruv på varje gångjärn för att kunna lyfta ur luckorna och sen ska man ha jobbet med att justera in luckorna igen varje gång man haft av en lucka.
Dessutom inget snabbfäste där de fästs på luckan heller längre.

[bild]
Dessa känner jag inte igen. Gångjärnen jag använt är tillverkade av Blum, har ett fäste som sitter bara i de två hålen. Sen snäpper man fast gångjärnen i luckan och fästet i stommen. Gångjärnen har 3 justerskruvar. Stängningsdämpare placeras sen utanpå gångjärnet om man vill ha det.

4.
Varför ändra och ha en gigantiskt hög lådfront nertill och ha två små uppe när den nedersta lådan är så låg i sig trots sina lågt placerade relingar så man ändå inte kan förvara speciellt mycket i den utan att det ramlar ur på sidorna.

[bild]
Det beror på vilka lådor man använder. Det finns en högre modell. Här skulle jag använt låda hög nederst och låda medium på de övre. De har använt medium nere och låg uppe.

5.
Istället för de gamla hederliga tvärribborna i toppen på skåpen så har man ersatt dem med smala tunna plåtar som dessutom ska skruvas fast uppifrån ner i stommen.
De är rent för klena för att man ska kunna bära skåpen i dem och framförallt är granitleverantörerna tokiga då de inte kan skjuta in granitskivorna då dessa ligger där de ligger.
Tyckte inte det var något problem men jag har inte provat den andra varianten

6.
Nya upphängningsbeslagen inne i skåpen som används för att kunna hänga på skåpen på skenan man fäster i väggen men är här några justermöjligheter.... NEJ NEJ NEJ... vilken miss !!!

7.
Metallskenan som ska fästas på väggen men eftersom där inte finns några justermöjligheter på beslagen så är det superviktigt att denna skena kommer 100% i våg samt även rak efter väggen så man måste se till att lägga bakom skenan när den sätts upp ifall väggen är som böljan blå... ;)
Mycket omständigt monteringsförfarande.
Ja, man fick lägga in något under skenan där väggen inte var plan, men jag tycker ändå att det var ett lätt sätt att montera skåpen och stabilt med möjligheten att dra rejäla skruvar i några stolpar. Jag fick även lägga bakom vissa av plastklossarna i nederkant så alla skåp stöder mot väggen.

8.
Eftersom man har metallskenan bakom så släpper skåpen 10mm från väggen och med 590mm djupa stommar ligger då framkanten på stommen 600mm från väggen där de flesta andra på marknaden har 565mm från väggen.
Bänkskivor brukar man lägga med ett överhäng på 35mm framför stommens framkant vilket i normalfallen då blir att man lägger skivor som är 565+35 = 600mm
MEN... på Ikeas variant så behöver man bänkskivor som är 600+35 = 635mm !!
I princip ingen bygghandel saluför så djupa bänkskivor utan då får man specialbeställa eller tvingas handla av Ikea som väl troligtvis har det.
Ja, specialbeställde bänkskiva, men det hade jag nog gjort ändå för att få träkant och rundade hörn.

9.
Att leverera ett vaskskåp som redan har ett stort hål i botten är en stor katastrof när man pratar sååå mycket idag om att vattensäkra i vaskskåpen... för huuuuur ska det gå till när de inte ens har ett inlägg till bottnen som följer med eller ens går att köpa.
Nä... då ska man enligt dem ta ett diskmaskinsunderlägg och lägga under skåpet...
MEN hur man ska kunna få det tätt runt avloppsrör och vattenrör förtäljer inte heller historien.
Uselt är bara förnamnet tycker jag.
Håller med om detta, så jag köpte en vanlig skåpstomme och sågade hål själv.
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig i mitt liv rekommendera ett HTH kök till någon! Det om något är ren skit till på tok för mycket pengar!
Hade en god vän som köpte HTH kök de har efter bara 1½ år redan bytt ut köket för att det höll inte! De köpte ett ek kök, ekfaneren började spricka upp och ramla av efter bara ½ års användning av köket. HTH tog det inte på garantin då deras kök tydligen inte tål vatten och skall inte användas i en fuktig miljö. Lycka till med att inte få ånga på skåpet ovanför spisen eller vatten på skåpet under diskbänken..
Då ekfaneren sprack kom ju vatten till det underliggande träet så började svälla så efter ett år hade alla köksluckorna som satt mot golvet en kant som var uppsvälld pga moppa golvet kan du också glömma med dessa kök inte ens det lilla vattnet tål dem!
Montera detta köket var mer eller mindre en mardröm då stommarna inte riktigt stämmer måttmässigt de diffar några milimeter från varandra vilket gjorde att antingen har du ett snett kök eller så får man vackert börja såga och försöka anpassa köket, för om du har ett utrymme på 2 meter och har tänkt att få in luckor på dessa 2 meter, beställt luckor som skall passa in på 2 meter så står du ändå där i slutändan och inte får in den sista luckan pga de andra diffar för mycket.
Förskruvade hål i luckorna supersnmart ide för snabb montering av beslagen. Problemet är bara att när du använder köket så blir dessa förborrade hål större oh större och större och tillslut sitter dina beslag knappt fast utan kan rotera och sitta snett.
Lådor dem ska man väl ha bestick i och kunna dra ut? Nej inte om man har ett HTH kök lådorna lossarna från fronten och går sönder i hörnena så en dag drar du ut dina låda och så säger det Pang! Så har hela lådan brustit och alla dina bestick är på golvet och dina ömmma tår som blev spetsade av x anal gafflar.
HTH må vara snygga men det är det enda de är , de är inte till för att användas så som ett kök används de håller dem inte för. Då kämpar jag hellre lite mer med montering och bara kan handla IKEA prylar men jag får iaf ett kök som håller.
 
bra och konkret inlägg av Paul.

Då vi bytte kök i våras (ett annat märke) så är inte det aktuellt för oss. Men det är inte helt ovanligt att manfår frågor gällande kök eftersom man nytt har bytt själv. Då priset ofta är avgörande för många, så har jag alltid nämt Ikea som ett bra alternativ, med tanke på att de är så många som känner att det varit prisvärt.

Med ditt inlägg Paul, så kommer jag i fortsättningen att upplysa om att IKEA må vara prisvärt, men att man bör vara extremt medveten om vad man köper och de problem som kan uppstå.

I vårt fall stod det mellan HTH och Marbodal där HTH inte kunde pressa priset lika mycket dom Marbodal. Dock fick vi ett mycket gott intryck av försäljaren på HTH och var på vippen att gå med dem ändå.
Jag gillar möjligheten att dels få hjälp att rita upp köket, men även att kunna beställa platta paket och komplettera med färdigbyggda ifall man inte hittar någon bra lösning.

Dock har jag en kollega som körde HTH varpå luckorna höll extremt dålig kvalitet. Fått byta ut alla luckor i köket.

Dock har vi samma problem med våra luckor hos Marbodal, har säkert fått måndagsexemplar ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Extra underhållande är det att det ligger en reklambanner precis ovanför tråden med Ikeas nya kök

"kök med gränslösa möjligheter"

jag skrattade.... ;)
 
Mikael_L
Bra rapporterat Paul-Staffanstorp.
Och bra replikerat ja73.

Jag gillar detta forum så mycket för vad alla hjälper till och gör det till - en oerhörd kunskapskälla. :)

Jag har i sak ingen åsikt om IKEA's nya kök, själv har vi det gamla Faktum-köket och det har för mig känts helt OK. Men det betyder inte så mycket då jag inte har något annat att referera till.

Paul har sällan verkat glad över IKEA-kök, men nu verkar du lite mer upprörd än tidigare. ;)


Jag ser inget problem med det. Du har sakligt och pedagogiskt visat med både text och bilder vad du har hittat för dåligheter.
Jag är säker på att nuvarande och kommande läsare här är vuxna uppgiften att själva utvärdera informationen.
Informationen som sådan, som du givit här, är däremot oerhört värdefull. Saker som är bra att tänka till över och fundera på om man ser det som problem eller ej samt hur andra tillverkare har löst det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Goteborg skrev:
JAg är inte så säker på att det är ett genidrag. Nu helt plötsligt har ett gäng trådar på byggahus startas med dålig kritik kring det nya köket. Detta tror jag kommer sprida sig och det är inte helt ovanligt att bygga hus ligger högt upp i träff listan om man googlar på hus relaterade saker. Hur som helst, jag tror snarare att ikea nu har gett andra aktörer en öppning för att kunna ta marknads andelar. Skulle inte bli helt förvånad om epoq, hth och andra GDS kök börjar investera i reklam lite här och där.
Nu tänkte jag lite större än Byggahus forum. Ok att en del av oss som läser här inte kommer köpa eller rekommendera IKEAs kök men sätt det i relation till världens alla IKEA-varuhus. Sedan tror jag förvisso att liknande trådar kommer skapas i andra länder. Jag tror dock ändå att IKEA kommer se ökad försäljning av hela kompletta kök. Dvs de kommer nu sälja fler bänkskivor t.ex. Kolla nästa gång ni är på IKEA, kommer det vara tomt i köksavdelningen?
Vill sedan bara tillägga att jag kommer inte köpa något IKEA-kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.