Status
Tråden går ej att kommentera.
Morten Alper skrev:
Jag vet inte hur du tänker, men jag som egenföretagare vill "behålla" mitt företag, kunder och mycket mer.
Så länge kunderna vill behålla dig är det väl inget problem.....
 
femitolv skrev:
Det samhälle vi har byggt upp skapades genom att vi har varit världsklass inom många områden, speciellt under 50 - 70-talen då resten av världen återhämtade sig från kriget. Om vi inte fortsätter att vara världsklass, kommer inte bara uppbyggnaden av välfärden att avstanna utan välfärden att urholkas och våra löner att närma sig de pisslöner du pratar om. Endast konstant förändring och förbättring gör att vi kan fortsätta att vara världsklass, fortsätta att vara konkurrenskraftiga och därmed fortsätta att bygga upp välfärden. I detta spel finns det även tyvärr förlorare, dvs företag och kanske delar av brancher som kommer att slås ut.
Tyskland var väl i allra högsta grad med i båda krigen så den genvägen med "kriget" funkar ju inte.
Utan Tyskland så hade nog inte unionen varit i liv idag då dom håller det mesta under sina vingar.

Vi är världsklass men vi behandlar inte våra världsklassmänniskor värdigt. Från uppfinnare till arbetare har vi alltid varit världsklass.
Om vi ska fortsätta i den riktningen så måste vi först och främst visa det politiskt, att vi tror på oss .

Dom flesta som driver företag strävar hela tiden efter förbättring för att vara kvar på spelplanen.
Men att bli petad ifrån denna spelplan på grund av illegal verksamhet och legal lönedumpning är inte sund konkurrens.

Men det kan vi stävja.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Så länge kunderna vill behålla dig är det väl inget problem.....
För mig är det alltid problem om mitt land och mina medmänniskor far illa.
Ska vi tro på en äldrevård om typ tjugo år så behöver vi fett med skattemedel och det skapar främst våra svenska småföretag.

Men man hoppas (lite) att ni som anlitat fulföretag som inte generar skattekronor till äldrevården får sitta på typ rissne station som utekväll för gammelgänget.:) .
 
Presterar man världsklass så skall man bli behandlad därefter. Presterar man inte världsklass utan skall behandlas som världsklass för att andra delar av samhället presterar som världsklass. Ja då har man missförstått hur ett samhälle fungerar.

Det är klart att man måste ha en lagstiftning som skall följa med och förbjuda illegal verksamhet. Lönedumpning kan visst vara sund konkurrens. När jag varit med och startat företag har vi konkurrerat med stora globala drakar. Hade inte vi fått konkurrera om jobben med priset så hade vi inte skapat de jobben som vi gjort idag. Man måste ha rätt att skaffa sig referenskunder och få visa framfötterna. Det underlättar all framtida fakturering. Tycker du på allvar att det är fel Morten Alper?

Hur menas med att folk far illa? Jag vill betona igen. Vi har ett land där du får betalt för att läsa upp till doktorshatt. Man har en skyldighet med de möjligheterna som vårt land erbjuder sina medborgare att skaffa sig en konkurrenskraft så att du kan konkurrera på arbetsmarknaden. Det är ingen rättighet att leva medelklassliv. Alla tidigare generationer har arbetat hårt för maten på bordet och sitt hus. Samt fått hörsamma förändringar på arbetsmarknaden och tvingats att anpassa sig efter var jobbet fanns eller vad för typ av jobb som fanns. Klart vi också måste göra det.
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Morten Alper skrev:
Tyskland var väl i allra högsta grad med i båda krigen så den genvägen med "kriget" funkar ju inte.
Utan Tyskland så hade nog inte unionen varit i liv idag då dom håller det mesta under sina vingar.

Vi är världsklass men vi behandlar inte våra världsklassmänniskor värdigt. Från uppfinnare till arbetare har vi alltid varit världsklass.
Om vi ska fortsätta i den riktningen så måste vi först och främst visa det politiskt, att vi tror på oss .

Dom flesta som driver företag strävar hela tiden efter förbättring för att vara kvar på spelplanen.
Men att bli petad ifrån denna spelplan på grund av illegal verksamhet och legal lönedumpning är inte sund konkurrens.

Men det kan vi stävja.
För att stävja det illegala så behövs ju inte så mycket nytt, det är ju bara för samhället att se till så att laga följs.
Nu kommer du med en ny slagdänga... Världsklass...
När det gäller Tyskland så är dom Weltklasse idag och har så varit sedan 60/70 talet. Men Sverige var på topp under 50-60 talet tack vare att vi hade vår gamla industri intakt.
När dom sönderbombade länderna återuppbyggde sin industri så fick ju dom ett försprång och vissa, tex Tyskland har lyckas bibehålla detta även fram till idag.
Ett annat land som började kopplas till världsklass på senare delen av 70-talet var Japan. Tyvärr verkar det som dom tappat mycket av detta och har med tiden blivit ikapp- o ibland ifrånkörda av Sydkorea och Kina.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Nu kommer du med en ny slagdänga... Världsklass...
Du är rolig du, jag citerade "femitolvs" slagdänga "världsklass" och innan det citatet så kom det inga reaktioner varken från dig eller jugend på denna slagdänga.
:D
 
Morten,

Vi verkar ju i grund ha samma önskan; att det skall gå bra för svenska företag så att vi får ett bra skatteunderlag till den offentliga sektorn som skall ge oss en trygg ålderdom samt en sjukvård i världsklass ;) Det som skiljer är ju hur vi tar oss dit samt hur vi på bästa sätt bevarar den ställning vi har.

Jag förstår helt enkelt inte din argumentationslinje och hur denna väg på längre sikt kan leda till vårt gemensamma mål. Om jag har förstått dig rätt skall vi sätta upp olika regler och hinder för att bibehålla attraktiviteten på inhemska varor och tjänster. Eftersom jag måste anta att du argumenterar i det allmäna fallet och ej bara för byggindustrien, måste alla industri- och tjänstegrenar regleras där en inhemsk utslagning (t.ex. pga lönekonkurrens från utlandet) riskerar att ske. Detta kan bara ske med ett utträde ur EU och leder till att den svenska ekonomin i någon mån isoleras från omvärlden.

Om vi antar att resten av världen måste konkurrera i en global omvärld och samtidigt Sverige i en mindre, sluten ekonomi kommer Sverige och omvärlden att utvecklas olika. Den högre konkurrensen i utlandet borde leda till högre effektivitet och ett högre leveransvärde per insatt krona. Svenska varor och tjänster blir dubbelt oattraktiva i utlandet eftersom priserna är högre och vi troligen också får en lägre tekniknivå i produkterna pga den svagare konkurrensen.

Eftersom svenska produkter och tjänster blir oattraktiva och Sverige traditionellt varit mycket beroende av export borde resultatet bli tappade marknadsandelar, en högre arbetslöshet och kanske att svenska kronan tappar i värde för att kompensera och göra varorna och tjänsterna säljbara. Plötsligt är de utländska tjänsterna och varorna dyrare och avgifter och regleringar kanske kan sänkas eller avskaffas. Men till vilket pris?

Vi har minskad konkurrenskraft och allt som vi gärna köper billigt från utlandet som ej har skadat vår konkurrenskraft har blivit dyrare. Vi har blivit fattigare..

..... Jag säger som Karl XIII drottning, Hedvig Elisabeth Charlotta, när Axel von Fersen kom inrullande mot Stockholm för den tilltänkta arvprinsens begravning - Huru fan skall detta sluta?

Eftersom jag ej är nationalekonom, hoppas jag att det finns vänliga själar som kan korrigera mina förvirrade tankar för de fall jag är ute på irrvägar :)
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Grundfelet i Morten Alpers resonemang är ju att han förordar en protektionism. I Sverige skall vi bara bruka svenska varor och svensk arbetskraft och allt ska vara lika för alla.
Att vända på kakan och se det från det andra hållet att vi har 100.000tals svenska som jobbar i andra länder och att vår export av varor o tjänster överstiger vår import verkar ha gått Morten förbi. Om vi slutar bruka utländska varor o tjänster så havererar ju hela vår ekonomi.
11:55 är ju inne på samma spår och anledningen till att vi lyckas sälja våra varor o tjänster är ju för att vi är duktiga inom just dom områdena. Man behöver inte vara weltklasse på allt. Om nu Polacker mfl är mer kostnadseffektiva på att köra lastbil och gjuta fundament, låt dom då göra det så kan vi istället fokusera på det vi är bra på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Presterar man världsklass så skall man bli behandlad därefter. Presterar man inte världsklass utan skall behandlas som världsklass för att andra delar av samhället presterar som världsklass. Ja då har man missförstått hur ett samhälle fungerar.

Det är klart att man måste ha en lagstiftning som skall följa med och förbjuda illegal verksamhet. Lönedumpning kan visst vara sund konkurrens. När jag varit med och startat företag har vi konkurrerat med stora globala drakar. Hade inte vi fått konkurrera om jobben med priset så hade vi inte skapat de jobben som vi gjort idag. Man måste ha rätt att skaffa sig referenskunder och få visa framfötterna. Det underlättar all framtida fakturering. Tycker du på allvar att det är fel Morten Alper?

Hur menas med att folk far illa? Jag vill betona igen. Vi har ett land där du får betalt för att läsa upp till doktorshatt. Man har en skyldighet med de möjligheterna som vårt land erbjuder sina medborgare att skaffa sig en konkurrenskraft så att du kan konkurrera på arbetsmarknaden. Det är ingen rättighet att leva medelklassliv. Alla tidigare generationer har arbetat hårt för maten på bordet och sitt hus. Samt fått hörsamma förändringar på arbetsmarknaden och tvingats att anpassa sig efter var jobbet fanns eller vad för typ av jobb som fanns. Klart vi också måste göra det.
Lönedumpning i den form som jag språkar om och är aktuell i den här debatten kan aldrig någonsin vara sund konkurrens.
Att peta ner löner till 35 pix i timmen i Sverige som vissa skribenter här i tråden tycker är ok är bara katastrof för vårt samhälle.
Självklart ska det konkurreras med priser, men det ska finnas minimilöner i den konkurrensen.

Att konkurrera mot stora globala drakar kan ju inte vara något större problem om rätt kompetens finns. Nu är inte det i närheten av vad som diskuteras i den här tråden.

Jag får inte betalt för att plugga på till en doktorshatt. Vem pröjsar det?
 
A
Morten Alper skrev:
Jag får inte betalt för att plugga på till en doktorshatt. Vem pröjsar det?
Jag fick betalt för att göra det, av staten, dvs skattepengar.
 
bra-byggare skrev:
Jag fick betalt för att göra det, av staten, dvs skattepengar.
Vid 40+ års ålder?
 
Nimajneb skrev:
Grundfelet i Morten Alpers resonemang är ju att han förordar en protektionism. I Sverige skall vi bara bruka svenska varor och svensk arbetskraft och allt ska vara lika för alla.
Att vända på kakan och se det från det andra hållet att vi har 100.000tals svenska som jobbar i andra länder och att vår export av varor o tjänster överstiger vår import verkar ha gått Morten förbi. Om vi slutar bruka utländska varor o tjänster så havererar ju hela vår ekonomi.
11:55 är ju inne på samma spår och anledningen till att vi lyckas sälja våra varor o tjänster är ju för att vi är duktiga inom just dom områdena. Man behöver inte vara weltklasse på allt. Om nu Polacker mfl är mer kostnadseffektiva på att köra lastbil och gjuta fundament, låt dom då göra det så kan vi istället fokusera på det vi är bra på.
Uppenbart har du problem att läsa lätta texter, var har jag hävdat att vi bara skall bruka svenska varor och tjänster.
Den dagen då polacker/ gästarbetare får en minimilön som jag (tyvärr) hoppas på, så har vi lagstadgat det här i Sverige som i nästan hela EU.
 
Redigerat:
Morten Alper skrev:
Vid 40+ års ålder?
Varför skulle man inte kunna doktorera när man är över 40?
Du får visst betalt för att studera till doktorshatt i Sverige.
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Lönedumpning i den form som jag språkar om och är aktuell i den här debatten kan aldrig någonsin vara sund konkurrens.
Att peta ner löner till 35 pix i timmen i Sverige som vissa skribenter här i tråden tycker är ok är bara katastrof för vårt samhälle.
Jamen det är ju inte lönedumpning, det är ju bara en korrigering av nivåerna. Du har hela tiden fått det där om bakfoten, facket har lurat dig.
Facket har lurat i dig att man kan bestämma en lönenivå, utan att bry sig omvärldsfaktorer såsom vad man uträttar för denna lön, ifall någon har råd med att betala denna lön, vad någon annan kan tänkas ta betalt för samma sak.

Man kan väl faktiskt helt enkelt säga att det är vad en hantverkare är värd i Sverige, vare sig mer eller mindre.
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Ett problem när en polack kommer hit och jobbar och som inte är skriven i Sverige så betalar han en helt annan skatt än vad en svensk firma gör. Vilket ofrånkomligt leder till en snedvriden konkurrens där jag, om jag så även tjänar 35 kr/tim betalar mer i skatt. Detta gäller dem flesta östländer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.