Status
Inte öppen för fler kommentarer.
--- TS i den här tråden har ett mycket ingående samarbete med en konkurrerande kökstillverkare. Han är varnad. Värdera informationen därefter. ---

/Moderator


Till att börja med så vill jag nämna att detta är något jag visar av helt egen erfarenhet och jag tycker det är hög tid att folk vaknar upp och inser att man kanske borde se sig om efter andra prisvärda lösningar på GörDetSjälv-kök till "Ikeapengar" eftersom detta har blivit så fruktansvärt försämrat.
JAG vet dessutom att det finns andra val i samma prisklass men med större flexibilitet och betydligt bättre kvalité än detta nya leksaksköket. ;)

Jag gillade inte Ikeas gamla variant heller men det var ju ljusår mycket bättre än detta nya skräpet !


1.
För det första... hur kan man i dagens miljötänkande samhälle gå över till en plastsockel ???
Dessutom av ihålig plast vilket gör att man har grava problem att såga ner den på höjden om golvet lutar vilket händer väldigt ofta.
Nästa sak med socklar som är typ 6-7mm tjocka är att de inte ens täcker eventuell rörelsefog på ett golv lagt efter att inredningen är monterad.
Rörläggarna är tokiga då man bara har 80mm fritt under skåpen vilket gör det väldigt svårt att ändra rördragningarna vilket ofta behövs vid renoveringar.
Tyvärr fick jag ingen bild på benen men det ska även nämnas att de är en stor katastrof.
den delen av benen som ska sättas under skåpen och som man sedan sätter själva benet i är så pass tunn så benet sticker knappt in mer än 5-6mm i plattan vilket gör att de ramlar av jättelätt.
Benets platta är försedd med pluggar som ska hålla den på plats under skåpet...MEN...de har även pluggar på andra halvan där "nästa skåp" ska vila vilket gör att det är extra drygt att försöka få dit efterföljande skåpet då det dessutom ska passas in i dessa pluggar med sina hål.

Sockel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Dubbla hålbilder i framkant av skåp därför att de skapat sig en helt ny gångjärnsplatta som ska placeras in i den hålbilden och sen skruvas den fast med vanlig träskruv istället mellan hålen.
Allt för att ingenting från någon annan ska gå att kombinera ihop med deras saker.

Hålbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Gångjärnen har de ändrat och verkligen gått tillbaka till år 1 då de tagit bort snabbfästet och justerskruvarna så att man inte snabbt och enkelt kan haka av luckorna och haka på dem igen.
Nu måste man släppa en skruv på varje gångjärn för att kunna lyfta ur luckorna och sen ska man ha jobbet med att justera in luckorna igen varje gång man haft av en lucka.
Dessutom inget snabbfäste där de fästs på luckan heller längre.

Gångjärn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.
Varför ändra och ha en gigantiskt hög lådfront nertill och ha två små uppe när den nedersta lådan är så låg i sig trots sina lågt placerade relingar så man ändå inte kan förvara speciellt mycket i den utan att det ramlar ur på sidorna.

Lådor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.
Istället för de gamla hederliga tvärribborna i toppen på skåpen så har man ersatt dem med smala tunna plåtar som dessutom ska skruvas fast uppifrån ner i stommen.
De är rent för klena för att man ska kunna bära skåpen i dem och framförallt är granitleverantörerna tokiga då de inte kan skjuta in granitskivorna då dessa ligger där de ligger.

Metallribbor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.
Nya upphängningsbeslagen inne i skåpen som används för att kunna hänga på skåpen på skenan man fäster i väggen men är här några justermöjligheter.... NEJ NEJ NEJ... vilken miss !!!

Upphängning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7.
Metallskenan som ska fästas på väggen men eftersom där inte finns några justermöjligheter på beslagen så är det superviktigt att denna skena kommer 100% i våg samt även rak efter väggen så man måste se till att lägga bakom skenan när den sätts upp ifall väggen är som böljan blå... ;)
Mycket omständigt monteringsförfarande.

Metallskena.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8.
Eftersom man har metallskenan bakom så släpper skåpen 10mm från väggen och med 590mm djupa stommar ligger då framkanten på stommen 600mm från väggen där de flesta andra på marknaden har 565mm från väggen.
Bänkskivor brukar man lägga med ett överhäng på 35mm framför stommens framkant vilket i normalfallen då blir att man lägger skivor som är 565+35 = 600mm
MEN... på Ikeas variant så behöver man bänkskivor som är 600+35 = 635mm !!
I princip ingen bygghandel saluför så djupa bänkskivor utan då får man specialbeställa eller tvingas handla av Ikea som väl troligtvis har det.

Avstånd vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.
Att leverera ett vaskskåp som redan har ett stort hål i botten är en stor katastrof när man pratar sååå mycket idag om att vattensäkra i vaskskåpen... för huuuuur ska det gå till när de inte ens har ett inlägg till bottnen som följer med eller ens går att köpa.
Nä... då ska man enligt dem ta ett diskmaskinsunderlägg och lägga under skåpet...
MEN hur man ska kunna få det tätt runt avloppsrör och vattenrör förtäljer inte heller historien.
Uselt är bara förnamnet tycker jag.

Hål vaskskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste ju säga att jag är fruktansvärt besviken på ett sådant här gigantiskt företag som dessutom betalar ut enorma löner till folk som jobbar på deras utvecklingsavdelning och så får man se detta !

Som jag nämnde i en annan tråd ställde jag för två veckor sedan upp och hjälpte en kund med ovan kök då han hamnat i rejäl knipa efter att hantverkaren han fått rekommenderad av Ikea , bara övergivet honom.
Han ska nog dock vara tacksam för detta eftersom han och hans kollega tydligen debiterade för 17tim efter att de satt ihop 7st skåpsstommar samt satt upp knappt fyra meter skena på väggen och dessutom satt den på fel höjd !
Det hade blivit ett dyrt kalas om de skulle fortsätta med resten av projektet.

Jag kan dock säga att detta var det första men absolut även det sista av denna nya Ikeavariant som denna svensken rör vid.

Tack för mig och kom gärna med era egna upplevelser... (y)
 
  • Gilla
Lassiter och 20 till
  • Laddar…
Jag håller med, det känns mer som ett steg bakåt, än framåt ..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kan inte annat än att tacka för varningen och kanske en och annan byggahusare slipper stå och klia sig i skallen med en alldeles för smal bänkskiva =D.

En reflektion bara såhär när jag läst, du ska inte söka jobb som produktutevcklare åt ikea?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Kan inte annat än att tacka för varningen och kanske en och annan byggahusare slipper stå och klia sig i skallen med en alldeles för smal bänkskiva =D.

En reflektion bara såhär när jag läst, du ska inte söka jobb som produktutevcklare åt ikea?
Ja, jag kan ju säga att killen i sågen på Hornbach utanför Malmö var allt annat än lycklig över detta idiotiska mått då han annars hjälper många med bänkskivor till deras Ikeakök sa han.
Men nu var det stopp för de flesta av deras skivor ligger på 600mm och några enstaka finns i 625 tror jag han sa.

Hahaha... ja man kan ju väldigt snabbt konstatera att de idioterna de har på sin produktutveckling ALDRIG kan ha satt ett enda kök i sitt liv iaf !! ;)

...för som Dr.L också skriver... detta känns verkligen mer som ett eller t.o.m flera steg bakåt än framåt. :(
 
Aj då, det var en sågning som heter duga!


IKEA är ju ett stort namn, och helyllesvenskt dessutom.
Vad säger de professionella tyckarna, dvs inredningstidningarna?

Vartannat nummer brukar ju vare en "köksspecial" i Sköna Hem, Allt i Hemmet osv.

Eller är det så illa de de aldrig tittar under ytan?
 
Tycker att fästena som man fäster ho med bänkskiva har blivit sämre!
 
Bra återkoppling. Nu gäller bara för oss på forumet att sammanställa alternativ till IKEAs kök.
 
Så vad skall man titta på istället i lagom prisklass? ;-)
 
KnockOnWood skrev:
Aj då, det var en sågning som heter duga!


IKEA är ju ett stort namn, och helyllesvenskt dessutom.
Vad säger de professionella tyckarna, dvs inredningstidningarna?

Vartannat nummer brukar ju vare en "köksspecial" i Sköna Hem, Allt i Hemmet osv.

Eller är det så illa de de aldrig tittar under ytan?
Hehehe.... jo men jag anser det vara en saklig och konstruktiv sågning med klara fakta. ;)

Tyvärr tror jag de flesta precis som Lekman Svensson bara ser ytan och inte ser de här sakerna på samma sätt som t.ex mig som jobbat med i huvudsak köksinredningar sen länge.

Hur svenskt är det egentligen om man tittar in bakom kulisserna... ;)
 
Jag tackar också för recensionen. Bra synpunkter. Man undrar faktiskt hur de tänkte.
 
Johan Gunverth skrev:
Bra återkoppling. Nu gäller bara för oss på forumet att sammanställa alternativ till IKEAs kök.
pelle242 skrev:
Så vad skall man titta på istället i lagom prisklass? ;-)
Personligen kan jag bara rekommendera HTH-köks GörDetSjälv-variant i platta paket.
Detta ligger i samma prisklass men jag anser att man får större utbud, flexibilitet och kvalité för pengarna.

Tyvärr inte många som känner till att det finns. :(

Går man in på deras sida så hittar man en länk längst ner till "Ritprogram i 3D"...
Bara att klicka sig in och läsa och utforska. :)

Detta tipset ger jag som totalt oberoende köksmontör utav mina egna erfarenheter och jag har absolut inga vinstintresse i detta så jag bedömer inte att detta är någon form av reklam och hoppas då jag bedömer det rätt. ;)
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Ojojoj, tur man köpte när de reade ut det gamla köket.

Jag fick intrycket av att man skulle kunna justera väggskåpen i efterhand, men då är inte fallet?
Den låga sockeln reagerade jag också över, jag hade det tight nog att få in två böjar på mina 16cm, och säker vatten-"anpassningen" ska vi inte tala om.

Och du menar på fullt allvar att man måste hålla på med en mall för att montera gångjärnen?! :(

EDIT: När det gäller andra tillverkare så hade jag svårt att hitta någon som erbjöd den raka hörnskåpslösningen IKEA har (hade?)

Kom för övrigt på ett nedköp till, deras gränslösa kök finns bara i 20cm steg, hurra långa passbitar!
 
Redigerat:
P
Usch då.. Tur att man inte behöver bygga kök på ett bra tag.
Detta med djupet är nog det jag tycker verkar det mest korkade. Inga bänkskivor kommer funka. Förutom IKEA egna förstås.. Uselt

Men Epok finns väl också som är billigare men undrar om inte HTH gör-det-själv är bättre
Eller hur ligger Kvik i prisnivå? Dom har väl också gör-det-själv eller?
 
Låter inget vidare det där!
 
13th Marine skrev:
Ojojoj, tur man köpte när de reade ut det gamla köket.

Jag fick intrycket av att man skulle kunna justera väggskåpen i efterhand, men då är inte fallet?
Den låga sockeln reagerade jag också över, jag hade det tight nog att få in två böjar på mina 16cm, och säker vatten-"anpassningen" ska vi inte tala om.

Och du menar på fullt allvar att man måste hålla på med en mall för att montera gångjärnen?! :(

EDIT: När det gäller andra tillverkare så hade jag svårt att hitta någon som erbjöd den raka hörnskåpslösningen IKEA har (hade?)

Kom för övrigt på ett nedköp till, deras gränslösa kök finns bara i 20cm steg, hurra långa passbitar!
Nej... man kan inte justera någonting och skenan är så mjuk så den följer ju väggen så det gäller verkligen att kolla väggen där skenan ska sättas med en rätstock först så man ser var och hur mycket man måste lägga bakom skenan för att få den rak för sen är man torsk. ;)

Ja, sockelhöjden är vansinnig !

Ingen mall för att montera gångjärnsplattorna för där är pluggar som passar in i de vågräta hålparet men sen skruvar man dem med träskruv uppe och nere som nog syns på bilden.

Om jag förstår dig rätt vad gäller hörnskåpet så menar du nog ett instickshörnskåp som är rektangulärt och det har t.ex HTH också i sitt koncept. ;)

Ja, flexibelt är det absolut inte. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.