Ja man kan ju undra över varför det ska behöva se ut så här längs med ytterslingan efter en säsong med Indegon :(

IMAG0929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martinbj skrev:
Ja man kan ju undra över varför det ska behöva se ut så här längs med ytterslingan efter en säsong med Indegon :(
Även om mina spår inte är så hemska som dina så är kantvandringen mitt största och kanske enda problem just nu (efter två resor till Danmark). Att klipparen ena stunden smart kan navigera till ett område för att i andra lägen behöva följa kanttråden om och om igen övergår mitt förstånd. Förra helgen när jag var hemma så såg jag klipparen vandra längs med tråden på ett speciellt avsnitt i trädgården flera gånger på en halvtimme. Inte undra på att det blir spår...
 
Klipperen bruker en del av kanttråden for å orientere seg, derav vil det bli ekstra slittasje på dette strekket.

Martinbj: Det lønner seg med ekstra gjødning og frø på dette strekket. Du har lite tunn gresmatta.
 
rcjofo skrev:
Klipperen bruker en del av kanttråden for å orientere seg, derav vil det bli ekstra slittasje på dette strekket.

Martinbj: Det lønner seg med ekstra gjødning og frø på dette strekket. Du har lite tunn gresmatta.
Aha, tänkte inte på det, att man först skulle lagt om hela gräsmattan innan man installerade indegon :wow: bra tips

indegograss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut sommaren 2012 innan idegon.
sommaren2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skämt och sido men faktum är att jag faktiskt har just weibulls Extra green på gräsmattan och läser man här så ska ju det vara bra för robotklippning

http://www.weibulls.com/produkter/extra-green/685085.0.839977.839978p

Nä hoppas verkligen att Bosch kan se till att fixa det här kantdansandet illa kvick eller så lär de inte bli långlivade på gräsklippar marknaden.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
>Martinobj, det där är inte acceptabelt, min såg lika dan ut,fullständigt förstörde intrycket av gräsmattan, riktigt misslyckat.
Ja jag trivs bra med min gräsmatta nu, grön jämn och fin utan spåren Dingon gav. Körde parallellklippning med lövtuggning/multiklip förra helgen :) kanske sista för iår.

Förresten ang kantspår, kanske en ide, sätta konstgräs där man har begränsningskabeln, borde funka.:) Än bättre att Bosch fixar till denna stora miss

Eriksgatan skrev:
Att kunna växla klippteknik från parallellklippning ena gången till spiralklippning nästa och till den där slumpklippningen som uppstod natten efter kräftskivan är ju det senaste inom fuzzy logic och måste ha gjort underverk för din gräsmatta, inga hjulspår längre t ex? :)
 
Redigerat:
rcjofo skrev:
Klipperen bruker en del av kanttråden for å orientere seg, derav vil det bli ekstra slittasje på dette strekket.

Martinbj: Det lønner seg med ekstra gjødning og frø på dette strekket. Du har lite tunn gresmatta.
Følg inte detta råd om inte kantklippningen funkar!
 
Vad hat du för klippare nu?
 
Gammel stiga
 
rcjofo skrev:
Klipperen bruker en del av kanttråden for å orientere seg, derav vil det bli ekstra slittasje på dette strekket.
Jag är med på att Indegon använder kanttråden för att orientera sig, men det duger inte som svar till kunden varför det blir fula märken i gräsmattan. Den åker på samma ställe alldeles för ofta och alldeles för långa sträckor. Gissningsvis har Bosch inte simulerat tillräckligt många typer av form på gräsmattor. Om man skickar ut en fråga här så antar jag att det finns personer som inte ser detta som ett problem (och de har säkert en annan form på gräsmattan)?

På bilden visas med rött de områden som ser värst ut.... Gräsmatta.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rcjofo skrev:
Klipperen bruker en del av kanttråden for å orientere seg, derav vil det bli ekstra slittasje på dette strekket.

Martinbj: Det lønner seg med ekstra gjødning og frø på dette strekket. Du har lite tunn gresmatta.
Som användare köpte man Indegon för att den framställdes som "smart" och effektiv samt att den skulle "lära" sej trädgården, istället för en gräsklippare fick man en jordfräs.
Att den följer tråden dom första gångerna under inlärningen är inget konstigt men att den fortsätter är helt oacceptabelt och är en rejäl bakläxa till Bosch!
 
  • Gilla
iggepop och 1 till
  • Laddar…
Min följer nästan aldrig linan längre. När jag tittar på foto här innan så ser jag en hel del öar osv. Jag har uppmärksammat att när klipparen varit ute i ett hörn, och körrt så slutar den aldrig riktigt ända ute i hörnet utan lägger av lite tidigare eller stannar 1 meter från exakta körnet.det kan bli en meter fel ungefär. Om den då ska förflytta sig därifrån till en annan del av trädgården så va min ca 1 meter fel och träffade då ibland en ö-. Då infrädde förvirringen och den söker direkt en långsida och följer den (lindans) till den vet va den är. Efter jag nu gjort om hemma hos mig och plockat bort öar, så har den börjat uppföra sig mycket bättre. det va ifs inget problem innan heller men.....det har ändå blivit mycket bättre.

Frågan är om ni uppmärksammat samma sak? när letar er upp linan för att lokalisera sig och varför gjorde den det?


Jag har tagit bort en ö och ökat en passage som den altid gick fel i, efter att ha tagit ett hörn och inte hamnat längtst ute när den va klar. Så nu e den väldigt perfekt.

Kanske klarar den inte riktigt av att undvika öar o passager efter att ha slutfört ett hörn.
För sen när den lokaliserat sig går den klockren runt alla hinder.

Låter jag virrig?
 
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Min följer nästan aldrig linan längre. När jag tittar på foto här innan så ser jag en hel del öar osv. Jag har uppmärksammat att när klipparen varit ute i ett hörn, och kört så slutar den aldrig riktigt ända ute i hörnet utan lägger av lite tidigare eller stannar 1 meter från exakta hörnet det kan bli en meter fel ungefär. Om den då ska förflytta sig därifrån till en annan del av trädgården så va min ca 1 meter fel och träffade då ibland en ö-. Då inträdde förvirringen och den söker direkt en långsida och följer den (lindans) till den vet va den är. Efter jag nu gjort om hemma hos mig och plockat bort öar, så har den börjat uppföra sig mycket bättre. det va ifs inget problem innan heller men.....det har ändå blivit mycket bättre.

Frågan är om ni uppmärksammat samma sak? när letar er upp linan för att lokalisera sig och varför gjorde den det?

Jag har tagit bort en ö och ökat en passage som den alltid gick fel i, efter att ha tagit ett hörn och inte hamnat längst ute när den va klar. Så nu e den väldigt perfekt.
Kanske klarar den inte riktigt av att undvika öar o passager efter att ha slutfört ett hörn.
För sen när den lokaliserat sig går den klockren runt alla hinder.
Låter jag virrig?
Nejdå, jag ser samma beteende. Runt ett ytterhörn av huset har jag har en trång passage med två ö-markerade träd som mitt i vinkeln av ett L. Precis där måste den ofta igenom eftersom 65 % av trädgården finns där och laddstationen på den andra sidan. Oftast kör den snyggt emellan i en vid båge, men då och då missar den mellanrummen och går antingen runt träden och sedan längs yttertråden medsols och tillbaka 25 meter innan den hittar ett hörn varifrån den "tar ny sats", eller så tar den i innerhörnet och följer då yttertråden mittemot medsols en riktigt lång sträcka innan den finner sin position varifrån den antingen går till platsen där klippningen skall fortsätta eller tillbaka för laddning (om den hittar emellan, annars upprepas loopen och den testar med en lite annorlunda "elevationsvinkel"). Så även om det inte är särskilt ofta den missar så har också vi hjulspår på två sträckor, dock inte alls lika fula som på bilderna ovan.

Min uppfattning är att detta var ett större problem med de tidigare mjukvaruversionerna, då missade klipparen mellanrummen oftare och slitaget blev följaktligen större. Förra hösten såg min gräsmatta därför ut som om man hade plöjt upp den på stora delar av kanterna och jag behövde nyplantera gräs i våras. Troligen har navigeringsprecisionen blivit lite bättre med nyare mjukvara.

En fråga till dig Mike: Vad var det för öar du hade, var det markerade träd (eller ölburkar... :wow:) som du nu fysiskt har tagit bort? Eller är det så att du hade öar och när du tog bort öarna, så har du kvar hindren men klipparen får på så vis mer plats (upp till 2 x 35 cm per ö) att hitta emellan? Men får du istället nu fler "slumpmässiga" körsträckor tillbaka till laddstationen för att registrera hinder, eller har klipparen lärt sig hindren nu?

Jag funderar på att testa att bort de två öarna runt träden och låta den krocka i istället, det är ju enkelt gjort med en överskarvning där tråden går ut till träden. Samtidigt vill jag ogärna att den skall repas i fronten och sidorna. Rekommenderas silvertejp eller vad annars sitter bra i två veckor som man sedan enkelt får loss utan spår?
 
Eriksgatan skrev:
Nejdå, jag ser samma beteende. Runt ett ytterhörn av huset har jag har en trång passage med två ö-markerade träd som mitt i vinkeln av ett L. Precis där måste den ofta igenom eftersom 65 % av trädgården finns där och laddstationen på den andra sidan. Oftast kör den snyggt emellan i en vid båge, men då och då missar den mellanrummen och går antingen runt träden och sedan längs yttertråden medsols och tillbaka 25 meter innan den hittar ett hörn varifrån den "tar ny sats", eller så tar den i innerhörnet och följer då yttertråden mittemot medsols en riktigt lång sträcka innan den finner sin position varifrån den antingen går till platsen där klippningen skall fortsätta eller tillbaka för laddning (om den hittar emellan, annars upprepas loopen och den testar med en lite annorlunda "elevationsvinkel"). Så även om det inte är särskilt ofta den missar så har också vi hjulspår på två sträckor, dock inte alls lika fula som på bilderna ovan.

Min uppfattning är att detta var ett större problem med de tidigare mjukvaruversionerna, då missade klipparen mellanrummen oftare och slitaget blev följaktligen större. Förra hösten såg min gräsmatta därför ut som om man hade plöjt upp den på stora delar av kanterna och jag behövde nyplantera gräs i våras. Troligen har navigeringsprecisionen blivit lite bättre med nyare mjukvara.

En fråga till dig Mike: Vad var det för öar du hade, var det markerade träd (eller ölburkar... :wow:) som du nu fysiskt har tagit bort? Eller är det så att du hade öar och när du tog bort öarna, så har du kvar hindren men klipparen får på så vis mer plats (upp till 2 x 35 cm per ö) att hitta emellan? Men får du istället nu fler "slumpmässiga" körsträckor tillbaka till laddstationen för att registrera hinder, eller har klipparen lärt sig hindren nu?

Jag funderar på att testa att bort de två öarna runt träden och låta den krocka i istället, det är ju enkelt gjort med en överskarvning där tråden går ut till träden. Samtidigt vill jag ogärna att den skall repas i fronten och sidorna. Rekommenderas silvertejp eller vad annars sitter bra i två veckor som man sedan enkelt får loss utan spår?

Presis slik er det hos meg også og min søker tråden når den skal navigera, jeg tenkte å ta en bild av min kantslinga, men det var ingen synlige spår å ta bilde av. Den tar runden 1-3 ganger pr dag og det er kun i regnveder at sporene synes.

Låt den krocka i treden det blir bettre klippe resultat og troligen mindre lindans.
 
Soldyrkaren skrev:
Som användare köpte man Indegon för att den framställdes som "smart" och effektiv samt att den skulle "lära" sej trädgården, istället för en gräsklippare fick man en jordfräs.
Men det er jo den smarteste jordfresen som noen gang er laget!
 
Spekulationen att öar orsakar att Indegon följer kanttråden väl mycket är både intressant och kanske lite förvånande. Finns ju många indikationer på att Bosch nu rekommenderar att märka upp hinder (öar) så mycket som möjligt, men om det samtidigt betyder att man får massa spår vid kanten så blir ju lösningen mindre intressant.

Jag kan erkänna att jag har en del öar som ligger närmre kanttråden än de minimimått som anges i manualen, bla en buske som står mitt i den smala passage längst ner till vänster i tidigare bild. Är det troligt att den (samt ev andra öar i närheten av kanten) orsakar de ständiga vandringarna längs med kanttråden? I så fall så känns det som att det blir till att ta fram motorsågen, för alternativet med ej uppmärkta hinder känns tveksamt. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.