Jag är ute efter att byta ut vår köksblandare mot en ny blandare med utdragbar pip, men problemet med många av blandarna med utdragbar pip är att slangen brister i kvalitet. Jag har sett blandare som är mindre än ett år gamla, men slangen ser ut som en raggig huggorm. Det finns också minst en tråd här på byggahus där rörmokare avråder från sådana blandare.

Finns det någon som har en blandare med utdragbar pip, och där slangen fortfarande ser fräsch ut efter flera års användning? Eller något annat tips på vilken blandare man ska välja?
 
Den typ som används i storkök är kanske bättre då, där slangen inte ligger i ett rör som den ska dras ut ur och in i varje gång, utan bara en hållare som själva pipen sitter i, och slangen går i en båge, på vissa blandare i en fjäder vill jag minnas.
 
Jag har en Grohe Zedra från 2004 som håller fint än.
 
thomasx skrev:
Den typ som används i storkök är kanske bättre då, där slangen inte ligger i ett rör som den ska dras ut ur och in i varje gång, utan bara en hållare som själva pipen sitter i, och slangen går i en båge, på vissa blandare i en fjäder vill jag minnas.
Jag har funderat på en sådan blandare men just storköksblandaren med fjäder passar inte vårt kök, och jag har bara hittat ett fåtal varianter utan fjädern. En mora styxx skulle funka estetiskt tror jag men den kostar långt mer än vad jag vill lägga på en köksblandare. En IKEA Aleskär hade funkar också men jag har inte hittat den i sverige. Edit: Förrän nu.
en-59716.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

aleskar-kitchen-faucet__0131116_PE285613_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hans Grohe talis S variarc eller något likt namn har jag och den är inne på sitt 6e år och är som ny, dras in helt varje gång, inget rappel och ser ut som en vanlig blandare. Riktigt bra, blir en likadan i nya köket
 
  • Gilla
sunsnow74
  • Laddar…
Vi hade bestämt oss för Aleskär men det var inga bra exempel i butiken(eller det var det väl?).:p

Det svarta gummi/plastbelägget där man fäster pipen var helt deformerad på alla de visade i varuhuset?

Vittnar väl om lite sämre finish på den detaljen och jag hade retat ihjäl mig på det.

:surprised:

Letar fortfarande vidare. Det svåra blir att hitta en som inte är högre än ca 45cm.
Styxx från mora är ju snygg men... :rolleyes: billig.... njae. Teka har en liknande, Pulse och inte heller billig men som styxx ca 43cm.

Sen finns Tapwell Evo och Effe men de är närmre 50 cm.

Hafa har kommit med en likadan: Hafa spring och även den tycks vara för hög....

Lycka till.:)
 
Bara nyfiken, varför vill du ha en med utdragbar pip?
 
För vi vill ha en kran vi kan skölja av ex ugnsplåtar lätt. Dvs flexibilitet.

Vi kommer ha en vanlig kran på köksön.
 
ullberg
Ws1 skrev:
Bara nyfiken, varför vill du ha en med utdragbar pip?
Nu var det inte riktat till mig, men jag undrade också, tills jag testade, och sen blev jag frälst! Helt grymt! Man kan spola rent ordentligt i hela hon (vi har dessutom en ganska stor ho, och då är det än trevligare), stora kastruller kan man låta stå på bänken när man fyller (istället för att hålla i luften=tungt eller ställa i hon som ibland kan vara lite skitig, även om vi håller rätt rent)

Själva har vi en CL strand, den är bara 2,5 år gammal, men än så länge ser slangen ut som ny, vi är mycket nöjda, och om några år kan jag bättre utvärdera hur det håller över tid...

/U
 
ullberg skrev:
Nu var det inte riktat till mig, men jag undrade också, tills jag testade, och sen blev jag frälst! Helt grymt! Man kan spola rent ordentligt i hela hon (vi har dessutom en ganska stor ho, och då är det än trevligare), stora kastruller kan man låta stå på bänken när man fyller (istället för att hålla i luften=tungt eller ställa i hon som ibland kan vara lite skitig, även om vi håller rätt rent)

Själva har vi en CL strand, den är bara 2,5 år gammal, men än så länge ser slangen ut som ny, vi är mycket nöjda, och om några år kan jag bättre utvärdera hur det håller över tid...

/U
Ok, tack för svaret i alla fall :)
Jag funderade på att sätta en Mora med slang typ storköks men det gick bort på grund av pris och att jag misstänkte att den skulle bli svår att rengöra.
Men jag får kanske tänka om vid byte :)
 
ullberg
Ws1 skrev:
Ok, tack för svaret i alla fall :)
Jag funderade på att sätta en Mora med slang typ storköks men det gick bort på grund av pris och att jag misstänkte att den skulle bli svår att rengöra.
Men jag får kanske tänka om vid byte :)
Mm, de med synlig slang kan jag tänka mig är lite knepiga att rengöra, vår har "dold" och ser ut som en vanlig blandare när den är indragen.

Ja, de kan vara lite dyrare, men om jag minns rätt (eller så har jag förträngt / efterkonstruerat) ligger CL strand lite lägre än exv Mora (som vi hade innan, en inxx med böjd pip, A1?) så jag tror (efterkonstruerar?) att vår nuvarande var lika dyr som en Mora utan utdrag...

/U
 
  • Gilla
Henrik75
  • Laddar…
Vi hade en Ringskär från IKEA förut med duschhandtag men den började läcka av en dålig packning och jag hittade ingen som fick den tät men det blev faktiskt en IKEA-blandare igen ändå för jag hittade inga inom rimlig prisklass och utseende.
En Elverdam, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20113379/ och den känns riktigt bra faktisk, bättre än den förra iaf.
 
ullberg skrev:
Mm, de med synlig slang kan jag tänka mig är lite knepiga att rengöra, vår har "dold" och ser ut som en vanlig blandare när den är indragen.

Ja, de kan vara lite dyrare, men om jag minns rätt (eller så har jag förträngt / efterkonstruerat) ligger CL strand lite lägre än exv Mora (som vi hade innan, en inxx med böjd pip, A1?) så jag tror (efterkonstruerar?) att vår nuvarande var lika dyr som en Mora utan utdrag...

/U
Ja det var en sån Mora där slangen löper inuti en metallspiral som jag kikade på.
Blev för snål så det blev en vanlig Mora med en sparstrålsamlare med kulled istället..
 
Vilken är CL strand?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.