Mikael_L skrev:
Men NEJ pelpet.

Det där köket får ni absolut inte röra.:eek:


Det är precis det den här tråden handlar om, att inte förstöra det gamla och genuina. Och just det där köket verkar dessutom nästan helt orört, i princip i originalskick.
Mycket stort aja baja att ens tänka så dumma tankar ... :thumbdown:


Mina tips är istället att ta bort diskmaskinen, sådana fanns inte -68.
Sätta in en sån där lågt placerad bakbräda i diskmaskinsöppningen, och försök finna en gammal fin kökspall att sen ha i utrymmet som är kvar.
Hitta en tidstypisk spis, snabba på nu innan de sista har skrotats.
edit: för att inte nämna engreppsblandaren :eek: , två kranar ska det va, med metallvred!
(Plastvred kom på 70-talet)

Kaffebryggaren och vattenkokaren måste givetvis väck. Antingen kokkaffe, eller så någon tidstypisk melitta-grej.
Möblerna duger nästan, men egentligen är dom väl från 70-80-tal något, håll utkik på auktioner, loppisar och blocket.


Vill du inte bevara ett fint gammalt hus i originalskick så tycker jag inte att du ska bo i ett.
Bygg nytt istället, om det är nytt du vill ha.


:x :cool: :) :rolleyes:
Möblerna tillhörde lyckligtvis förra ägaren. Nu har vi något så exotiskt som IKEA-stolar i ekfaner men frun vill ha klassiska pinnstolar och en pinnsoffa. Får jag en quooker så har vi en deal.

Den nya diskmaskinen kanske går att dölja bakom en teaklucka? Tåls att fundera på. Och jag har faktiskt ett 71 cm brett bakbord som ligger på vinden, om jag bygger om det så kanske det faktiskt går att mecka in någonstans. Fel front visserligen men det kanske går att ordna med någon spillbit från en lucka. Ett bakbord vore inte fel att ha.

Huset är från -57 och köket är från -68 tror jag, jag har kvar originalritningen. Det är faktiskt rätt kul.

Vi hade tänkt slänga ut köket från början och sätta in en högblankt vitt IKEA-kök men efter att ha tittat runt på hur våra grannar (som bor i identiska kedjehus) har gjort så bestämde vi oss för att behålla vårt teakkök. Kedjehus har sina fördelar :).
 
Kromo skrev:
Ok men detta kan jag inte riktigt förstå. När man bygger om gör man väl det som man själv tycker om! Ska jag leva i något som jag inte gillar ifall någon om 50 år köper mitt hus och vill ha det gammalt! Visst tycker man om något gammalt och vill ha det kvar visst fine gör det. Även kanske bygga för vissa saker där det funkar och behålla det gamla under. Men att inte renovera sitt hem för att eftervärlden ska få se hur det såg ut förr. Nej tack
Det är inte det jag menar heller, utan att man ska renovera och modernisera med eftertanke och en medvetenhet om huset som helhet. Vad det sedan innebär i praktiken är en helt öppen fråga. Jag kopierar in det jag skrev tidigare.

pelpet skrev:
Jag vill inte heller bo i ett museum, men jag tycker att ett hus är en helhet. Planlösning, utformning, materialval, proportioner - allt bär tecken av den tid då det skapades. Om man inte tar hänsyn till det då man renoverar riskerar man att få ett hus som arkitektoniskt "skär sig" eller en inredning som känns hopplöst omodern trots att den är relativt ny. Eller att man, som vi, upplever att något gammalt och vackert ersatts av något modernare av mycket sämre kvalitét.
 
Mikael_L skrev:
Mina tips är istället att ta bort diskmaskinen, sådana fanns inte -68.
Nu gissar du... ;)
Från Wikipedia....
"Den första elektriska diskmaskinen konstruerades efter första världskriget vid vitvaruföretaget Miele. 1929[SUP][2][/SUP] tillverkade Miele den första elektriska diskmaskinen i Europa, med funktion som i stort inte ändrats sedan dess."
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Pelpet du skrev : Eller att man, som vi, upplever att något gammalt och vackert ersatts av något modernare av mycket sämre kvalitét.

Den som bodde i huset innan tror jag tyckte det var finare och bättre med det nya annars hade de nog inte gjort det. Skulle de då ha låtit bli att göra renoveringen eftersom du skulle köpa huset och troligtvis kommer tycka det gamla var finare?
 
Ibland är ni allt roliga. Ni som förordar nytt tror ni att ni är en helt exklusiv generation. Samtliga tidigare generationer som har moderniserat har fått se sin modernisering sågade sedan när de är gamla. Varför skulle vi ha någon form av tidlös smak just nu. :D Eller jag kanske har fel? 70-talet, 80-talet, 90-talet, tidigt 2000-tal renoveringar i ett jugendhus. Är det verkligen populärt?

Har man ett gammalt hus och river ned en vägg för att göra öppen planlösning tex så kommer det att sågas av framtida generationer. Iaf om man skall titta rent statistikt. Man kan se hur mitt hus är. Alla originaldetaljer från 1910-talet gillas av i princip alla. Alla grejor som kommer från den stora renoveringen på 70-talet sågas brutalt. Men precis nu som då ansågs man vid tiden för renoveringen att det var en riktigt höjdare. :)

Man skall vårda de gamla husen. Men man skall inte bo i ett museum för det. Man skall göra det funktionellt.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Huvudsaken är väl att man gillar det själv? Vad andra tycker är ju bara intressant den dagen man ska sälja, så om man renoverar i spekulationssyfte så är det ju en bra ide' att göra som alla andra tycker.
 
Jag själv är mycket nöjd med min vitmålade trappa, men oj vad näste ägare kommer att förundras över klumpigheten och den totala avsaknaden av smak och stil när jag inte bevarade myresjöhusets ORIGINAL-furutrapp från 80-talet. Hur kunde han?!

Men egentligen, hur gammalt måste ett hus vara för att få en "själ", någon känsla att det är något värt att bevara? Att ett charmigt 20-talshus har det är ju nästan givet, ett 60-talshus ibland, men ett 80-talshus är ju mest bara ett hus. kommer nya hus också att få det med tiden, eller tappades charmen bort med massproduktion och spånskiva?
 
Jugend skrev:
Ibland är ni allt roliga. Ni som förordar nytt tror ni att ni är en helt exklusiv generation. Samtliga tidigare generationer som har moderniserat har fått se sin modernisering sågade sedan när de är gamla. Varför skulle vi ha någon form av tidlös smak just nu. :D Eller jag kanske har fel? 70-talet, 80-talet, 90-talet, tidigt 2000-tal renoveringar i ett jugendhus. Är det verkligen populärt?

Har man ett gammalt hus och river ned en vägg för att göra öppen planlösning tex så kommer det att sågas av framtida generationer. Iaf om man skall titta rent statistikt. Man kan se hur mitt hus är. Alla originaldetaljer från 1910-talet gillas av i princip alla. Alla grejor som kommer från den stora renoveringen på 70-talet sågas brutalt. Men precis nu som då ansågs man vid tiden för renoveringen att det var en riktigt höjdare. :)

Man skall vårda de gamla husen. Men man skall inte bo i ett museum för det. Man skall göra det funktionellt.
Fast tror vi verkligen att vi är en exklusiv generation och att vår renovering kommer att stå sig både i funktion och modernitet i decennia framöver? Har någon uttryckt sådana åsikter så har jag missat det. De flesta moderniseringsförespråkare tycker väl att de som bor ska renovera så att de själva trivs - t.ex. tycker jag att det var helt rätt att lägga in en blå plastmatta under 80-talet på TS 60-talsmosaikgolv. Jag tycker även att det är rätt att byta ut den (och golvbrunnen!) nu igen på 10-talet och kommer förmodligen tycka att detsamma när nästa användare kommer om 20 år och ska byta. Saker slits, tider ändras och man kan inte räkna med att ett hus inredning kommer att stå sig förevigt. Den här 80-talisten tror det inte i alla fall, men kanske var det någon annan generation som tror sig vara den exklusiva?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Men egentligen, hur gammalt måste ett hus vara för att få en "själ", någon känsla att det är något värt att bevara? Att ett charmigt 20-talshus har det är ju nästan givet, ett 60-talshus ibland, men ett 80-talshus är ju mest bara ett hus. kommer nya hus också att få det med tiden, eller tappades charmen bort med massproduktion och spånskiva?
Charmen kommer av att det är unikt.
 
fredrik.johansson skrev:
Jag själv är mycket nöjd med min vitmålade trappa, men oj vad näste ägare kommer att förundras över klumpigheten och den totala avsaknaden av smak och stil när jag inte bevarade myresjöhusets ORIGINAL-furutrapp från 80-talet. Hur kunde han?!

Men egentligen, hur gammalt måste ett hus vara för att få en "själ", någon känsla att det är något värt att bevara? Att ett charmigt 20-talshus har det är ju nästan givet, ett 60-talshus ibland, men ett 80-talshus är ju mest bara ett hus. kommer nya hus också att få det med tiden, eller tappades charmen bort med massproduktion och spånskiva?
Roligt exempel. Jag tror faktiskt det. Det kommer att finnas många som tycker övermålade furutrappor är det mest tacky som finns. Det är nämligen självklarhet att man skall måla om dem nu. :) Jag har sett häftiga hus från 70-talet. Annars känns väl brytpunkten på 60-talet.

Jag håller med dig Klonk. Men byggnadsvård handlar ju ändå om att man skall ta tillvara på tiden för huset och inte renovera bort det. Det handlar ju inte om trivsel utan om vision för sin fastighet.
 
Nyfniken skrev:
Charmen kommer av att det är unikt.
Nja....det finns en del "unika" hus där jag bor....inte många skulle kalla dom charmiga..... ;)
 
Påtal om modernisering så har jag efter att ha rotat bland bruksanvisningarna hittat att ägaren innan förre ägarehar roffat åt sig alla vitvaror och bytt ut dem till sämre från 80 talet så där är det omodernisering :p
 
Men vilken lurk! Om det skedde mellan visning och tillträde så är det i det närmaste bedrägeri. Jag hade krävt ersättning - särskilt om de roffade vitvarorna var hyfsat moderna.
 
gaia skrev:
Ja , jag håller med pelpet ... ta det lugnt när ni moderniserar. Alla klarar att ta en kofot och riva allt gammalt .. -man river ekparkett och tar fram undergolven som var tänkta som just undergolv och är av ringa kvalitet.
Check! Precis detta har man gjort i min lägenhet. Golven hade varit trevliga i en fäbodstuga, men ser helt tokiga ut i en innerstadslägenhet från 1936.
 
pelpet skrev:
Men vilken lurk! Om det skedde mellan visning och tillträde så är det i det närmaste bedrägeri. Jag hade krävt ersättning - särskilt om de roffade vitvarorna var hyfsat moderna.
Ingen aning när det skedde men skett har det för i mitt garantibevis till huset står alla vitvaror listade och en del bruksansvisningar från dessavitvaror finns kvar.
Tvättmaskinen är en sämre tvättmaskin från 1988 en electorlux i huset ingick en snabbare toppmatad tvättmaskin från husqvarna.
Spisen var en glas keramikshäll spis från Cylinda den som fanns nu var en Electrolux kermaikhäll från 85.
Diskmaskinen har varit en Whirpool den som står nu är en elektro helios från 89
Kombi skåpet kyl/frys var ett Electrolux med glashyllor och grönsakslådor, ägghållare mm. Kombiskåpet idag är ett electrolux från 83 med rosiga galler och inga lådor till.
Alla de tidigare vitvarorna har ju varit från kring 90-91 då huset byggdes.
Jag har även svårt att tänka mig att alla vitvaror ska ha gått sönder och att man bytt ut dem till äldre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.