Det var så jag kände också, jag betalar trots allt hellre 1,25:-/kwh till svenska staten än 2:-/kwh till den norska :)

Jag köper också argumentet med gasspis, men det är ju liksom off topic. Sen är ju induktionshäll i så fall ett alternativ. Men gas har en viss känsla ändå med den öppna lågan, det kommer man aldrig ifrån :)
 
C
Heh, precis därför jag kör Vattenfall rakt igenom. När de supit bort större delen av sina fantasivinster på dåliga affärer är det kanske iallafall några ören som kommer tillbaka till mig via statskassan. :p
 
cpalm skrev:
Heh, precis därför jag kör Vattenfall rakt igenom. När de supit bort större delen av sina fantasivinster på dåliga affärer är det kanske iallafall några ören som kommer tillbaka till mig via statskassan. :p
Mmm, nu när du säger det, så kanske det är mer pengar som kommer tillbaka till oss via statoil, faktiskt. Systembolaget i strömstad lär gå bra. ;)
 
C
thomasx skrev:
Mmm, nu när du säger det, så kanske det är mer pengar som kommer tillbaka till oss via statoil, faktiskt. Systembolaget i strömstad lär gå bra. ;)
Så sant, så sant, tänkte inte på det... (y)
 
Avemo skrev:
Att kunna laga mat vid strömavbrott och att man uppskattar gasspis är argument som jag köper utan vidare...
För att kunna laga mat vid tillfälliga elavbrott behöver man inga fullfjädrade gasspisar.
En sådan här räcker gott:
769019.jpg

Kostar 150 kr på Jula.
 
KnockOnWood. Det är min angreppspunkt också. Poängen med mitt inlägg var en annan.
 
Har sänkt min förbrukning från 22.000 kwh första året i huset till att nu endast ligga på 10.500 kwh.
Detta genom att byta ut den gamla elpannan mot bergvärme, och genom att ha bytt till 3 glas fönster.
 
BerraSWE skrev:
Har sänkt min förbrukning från 22.000 kwh första året i huset till att nu endast ligga på 10.500 kwh.
Detta genom att byta ut den gamla elpannan mot bergvärme, och genom att ha bytt till 3 glas fönster.
Hur ser kalkylen för ut? Investering och årlig besparing i kronor?
 
Gynteri
KnockOnWood skrev:
För att kunna laga mat vid tillfälliga elavbrott behöver man inga fullfjädrade gasspisar.
En sådan här räcker gott:
[bild]

Kostar 150 kr på Jula.
Gasspis? Varför? Denna lösning kostar 0:- 100_0794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gynteri
BerraSWE skrev:
Har sänkt min förbrukning från 22.000 kwh första året i huset till att nu endast ligga på 10.500 kwh.
Detta genom att byta ut den gamla elpannan mot bergvärme, och genom att ha bytt till 3 glas fönster.
Bra jobbat! Försök klämma ner förbrukningen ytterligare 20% det finns sannolikt mer marginal med tanke på att du bytt fönster samtidigt.
 
Gynteri skrev:
Gasspis? Varför? Denna lösning kostar 0:-[bild]
Förutsatt att man har en kamin och gratis ved;)
 
Gynteri
Funderar nu på att köpa växelriktare på Biltema för att ha som reservkraft till pumpen. Några kulventiler och viss ombyggnad av rörsystemet skulle i så fall möjliggöra värmedistribution utan elkraft. Men elavbrott är alldeles för sällsynta för att ett sådant projekt ska prioriteras. Men växelriktarn kanske man kan ha lite skoj med på annat sätt?
 
Gynteri skrev:
Funderar nu på att köpa växelriktare på Biltema för att ha som reservkraft till pumpen. Några kulventiler och viss ombyggnad av rörsystemet skulle i så fall möjliggöra värmedistribution utan elkraft. Men elavbrott är alldeles för sällsynta för att ett sådant projekt ska prioriteras. Men växelriktarn kanske man kan ha lite skoj med på annat sätt?
Just en växelriktare ger väl ingen energi.
Inte ens om den är från Biltema ;)

Någon kraftkälla, t.ex. en batteribank, behövs väl också?
 
Gynteri
KnockOnWood skrev:
Just en växelriktare ger väl ingen energi.
Inte ens om den är från Biltema ;)

Någon kraftkälla, t.ex. en batteribank, behövs väl också?
Du har helt rätt ;). Det konsumeras bara en massa energi när man åker till Biltema för att shoppa loss på prylar som kan förverkliga alla galna ideer man ständigt drabbas av. Min tanke var att ordna reservkraft för värmedistribution vid ett eventuellt längre strömavbrott. Kanske tänkte jag högt, men inte tillräckligt högt. Eller också tänkte jag inte alls. Batteriet sitter ju i bilen så det är redan ordnat.

En annan applikation som är möjlig, om man har behovet, är frostvakt. Ingående komponenter från Biltema: Frostvakt, växelriktare, 12V batteri, solpanel och laddregulator. Kostar några spänn men kan vara ett trevligt litet projekt, i brist på annat.

Å nåt kul kan jag väl få unna mig för alla pengarna jag sparar ihop på mina energisparprojekt. Tycker du inte det?

Nä, nu kom visst anliggningstermostatet till ICA, så jag grottar ner mig i det projektet några timmar. Innan det är dags att korka upp champagnen.
 
  • Gilla
sforskarn och 1 till
  • Laddar…
Gynteri skrev:
...Det konsumeras bara en massa energi när man åker till Biltema för att shoppa loss på prylar som kan förverkliga alla galna ideer man ständigt drabbas av...
Kanske tänkte jag högt, men inte tillräckligt högt. Eller också tänkte jag inte alls. Batteriet sitter ju i bilen så det är redan ordnat...

Nä, nu kom visst anliggningstermostatet till ICA, så jag grottar ner mig i det projektet några timmar. Innan det är dags att korka upp champagnen.
Jo då, ju galnare desto bättre :)

Men lite stringens är också bra.
Kamin har du ju så vad skall du ha biltemakrafset till?

Skål!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.