Summa summarum är att jobbar man med något dagligen, har år av erfarehet eller en utbildning. Så är chansen större att man VET lösningen på ett problem.
Som glad amatör är chansen stor att man TROR hur lösningen ska vara.

Vill man ha svar från någon som VET eller vill man ha svar från nån som TROR?

Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Den här frågan är faktiskt väldigt viktig och jag trodde att det skulle bli som i en tidigare tråd ang kriminell verksamhet, dvs att de flesta medlemmar på BH tog avstånd från agerandet, tyvärr tog inte BH avstånd.
Jag är förvånad över att medlemmar vill ha in företag här, jag anser att om företag skulle få verka på forumet försvinner hela idéen med forat och BH:s värdegrund/trovärdighet.
Det är otroligt mycket som står på spel. (enligt mig) Jag hoppas att företag inte får tillträde till forumet utöver som det är idag eller vid speciella tillfällen där det kan vara motiverat.
Det skall inte glömmas att alla företag har ett primärt intresse och det är att tjäna pengar (OBS det är inget fel med vinstintresse). Detta intresse kan vara förenligt med konsumenters intressen men är långt ifrån alltid det. Troligen förenas intressena mer sällan när problem/konflikt uppstår och det är oftast då trådar skapas ang företag. Det enda jag vet om BH (BH har ingen officiell policy, strategi, intressent-redovisning etc) att BH är på konsumenternas sida. Detta anser jag endast gäller fullt ut om man ensidigt tillvaratar konsumenternas intressen, givetvis är det orättvist mot företag och ibland förloras viktig information etc men det är priset för att säkerställa att inte forumet blir en kanal för näringsidkares intressen.

P.S En stor majiroritet av all information i samhället (ink nätet) styrs eller är för kommersiella intressen, det måste finnas områden som åtminstone är mindre oberoende av dessa intressen.
Så om du ställer en fråga om en produkt. så vill du inte ha information om att det finns en billigare eller bättre produkt.
Så vidare den informationen inte kommer från någon som inte säljer eller jobbar med produkten?

Jag skulle vilja ha ett forum där jag ställer en fråga och får reda på vad som skiljer produkterna åt,med saklig information om vad skillnaderna är.
Oavsett vem som lämnar den.
 
mogge_73 skrev:
Så om du ställer en fråga om en produkt. så vill du inte ha information om att det finns en billigare eller bättre produkt.
Så vidare den informationen inte kommer från någon som inte säljer eller jobbar med produkten?

Jag skulle vilja ha ett forum där jag ställer en fråga och får reda på vad som skiljer produkterna åt,med saklig information om vad skillnaderna är.
Oavsett vem som lämnar den.
Mmmmmm, ett kungarike till den som kan förklara skillnaderna mellan alla olika typer av mjukfog! :D
 
mogge_73 skrev:
Så om du ställer en fråga om en produkt. så vill du inte ha information om att det finns en billigare eller bättre produkt.
Så vidare den informationen inte kommer från någon som inte säljer eller jobbar med produkten?

Jag skulle vilja ha ett forum där jag ställer en fråga och får reda på vad som skiljer produkterna åt,med saklig information om vad skillnaderna är.
Oavsett vem som lämnar den.
Jag tycker jag har varit tydlig tidigare. men svaret är NEJ inte om det inskränker på det jag har påtalat ovan.

Men vissa har nämnt att man kan sära det allmänna forumet och ha ett delforum/sidoforum med företag i. Detta kan jag tycka var som en bra lösning.

Jag har dock svårt att se att företag skulle vilja lägga resurser på att hantera frågor här. Men det är givetvis upp till dem.
 
Gynteri
mogge_73 skrev:
Om en konsument ska köpa en skruvdragare så ringer ju dom inte till alla tillverkare för att få reda på vad som är bra på just deras produkt.
Och när du som konsument tar kontakt med återförsäljaren så pratar ju han för sin vara, och kanske inte om den som är bäst.
Här på BH kan konsumenten ställa frågan vilken skruvdragare som är bäst?
Vad som är bäst? Ja det är ju inte så svårt. Är jag konsument och i behov av maskiner och verktyg för husbehov så kan jag nöja mig med att gå till närmaste ICA-butik och köpa skruvdragare. Är jag producent som arbetar för kunds räkning så går jag till min fackhandel. Tormek marknadsför och säljer industriprodukter. Vilket kanske inte är alldeles lätt i dessa dagar, alltså är BH en helt förträfflig kanal för att försöka kränga lite extra.

Men visst, gör om forumet till en tummelplats för väskdängare och månglare som behöver sälja på marginalen.
 
jag är medlem i forumet robsoft.nu som behandlar allt om jakt och skytte. Den sidan klarar sig utmärkt trots både företag och privatpersoners inlägg om varor och tjänster. Det finns både ris och ros, och personangrepp (men där går gränsen) men diskussionen om reklam som direkt fel har jag aldrig stött på.

Bara en jämförelse.
 
eleson skrev:
Idag, om någon frågar " vilket vindskydd i väggarna till mitt garage?" och någon svarar "Asfaboard funkar kalasbra!" så ha man ju ingen aning om vad som ligger bakom det uttalandet.
Och om du i ett forum där tillverkarna finns på plats frågar t.ex. vilken fuktskyddsmatta som är bäst och en representant från Mataki säger "Vår matta är bäst" så är det alltså fullt trovärdigt?
 
Bo.Siltberg skrev:
De flesta inlägg gör skillnad på marknadspersoner och supportpersoner, där de flesta är positiva till supporten.
Det går inte att göra skillnad på det. Hur vet du att en representant som agerar som supportperson inte i själva verket är en säljare?
 
Nerre skrev:
Det går inte att göra skillnad på det. Hur vet du att en representant som agerar som supportperson inte i själva verket är en säljare?
Precis som att du efter en tid här lär dig vem du ska lyssna på och inte bland de vanliga användarna kommer du också förstå om du snackar med marknadsavdelningen eller supportavdelningen.....
 
Nerre skrev:
Och om du i ett forum där tillverkarna finns på plats frågar t.ex. vilken fuktskyddsmatta som är bäst och en representant från Mataki säger "Vår matta är bäst" så är det alltså fullt trovärdigt?
Huh? Just det att han är tydlig med vad han representerar gör ju att man kan värdera trovärdigheten.
Eller hur menade du?
 
Dessutom skulle jag bara tycka att det var roligt om en representant skrev så.
Ingen kan ju rimligtvis ta ett sånt inlägg på allvar. (y)
 
Jag tror vi behöver bestämma oss för om vi vill hitta en lösning för att få in företag på ett bra sätt, eller om vi ska anstränga oss för att hitta problem med det. Hur stor vi att de flesta företag kommer att sköta sig? Ska vi tro gott eller ont om dem i förväg? Kommer de att stå på kö och svämma över i forumet?

Om vi ska prata problem så finns tydligen ett sådant i dagens hantering av företagens (eller anställda däri) tekniska supportinlägg i forumet.

Förslag (som främst kommer från tråden):

1. Identifiera företagsrepresentanterna, inkl vilket företag och produkter de representerar. Någon föreslog färg. En titel i vänsterspalten skulle också gå bra.
2. Uppmana representanterna att svara på (teknisk) support i första hand, men även produktutveckling och kritik/förslag.
3. Separat delforum för reklam - jag skulle hellre vilja kalla det produktnyheter för det skulle faktiskt vara intressant. Kanske enda forumet där de får starta egna trådar?
4. Motiverad kritik tillåten, men nolltolerans mot smutskastning och personangrepp.
Jag ser fram emot att diskutera norwescostickproppar med en vitvarurepresentant i elforumet fighting0029.gif

Sedan får man naturligtvis själv bedöma vad de säger. Kritik av andra tillverkares produkter bör var och en kunna inse att man behöver ta med en nypa salt.

Risk för att företagare pressar BH att få göra reklam i trådarna etc får BH svara på (#15).

Jag har inte tittat på hur det fungerar i andra forum annat än fluxio där det fungerar utmärkt. Innan BH går vidare kan t.ex Mathias (#37), Lolles (#54) och Ullbergs (#102) tänkvärda ord studeras. Det finns även ett starkt argumentet i vem som företaget väljer som representant - säljare, trött support eller en i ämnet personligt intresserad anställd. Men visar det sig inte fungera är det väl bara att backa.
 
  • Gilla
orparn och 4 till
  • Laddar…
Gynteri
Den här tråden innebär i hela sitt innehåll och i hela sitt sammanhang att forumets trovärdighet och existensberättigande kraftigt kan ifrågasättas. "Time for discussion" borde nu vara över, och det är dags att gå till beslut. Oavsett vilket resultatet än blir är jag personligen ytterst tveksam (igen) om det är mödan värt att dröja sig kvar eller om det känns bättre att lämna. "Månn ädlare.........". Men den här skruvdragarnivån passar tyvärr inte in på min profil.
 
Här skriver du att din profil inte ens tål att frågan diskuteras på BH. Du tycker inte att du har lite lågt i tak då, detta är ju ändå ett diskussionsforum?! Jag tror du drar lite stora växlar nu. Oavsett vad Marlene väljer att göra kommer förändringen på forumet i praktiken vara rätt liten. Medlemmar som ev diskuterar från ett företags perspektiv kommer vara ett dussin, vi andra är långt över hundratusen.......

....och som sagt, det finns ju vägar att nå målet utan att företag har officiella reps.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Jag håller med MathiasS, diskussionen känns i mina ögon väldigt relevant, och att säga att den i sig själv hotar BHs tillförlitlighet känns lite som en pressad politiker i en smått dysfunktionell demokrati, i stil med "snus är snus och strunt är strunt, om än i..." Ja vadå? Politiska promemorior eller BHs diskussioner?

Jag uppskattar att frågan belyses, att folk engagerar sig i diskussionen. Det är naturligt att vi tycker olika, och kanske övertygar vi inte varandra, men då har vi i alla fall försökt. Denna diskussion kommer självdö när den är färdigdiskuterad.

/U
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.