Nimajneb skrev:
...är denna tråd påväg att kantra åt någon form av politisk debatt där vi polariserar mellan det elaka vinsthungriga företaget och den svaga utsatta medmänniskan?
@Nimajneb
Nej, tråden handlar ej om elaka företag vs utsatta människor.

Jag tycker din fråga/kvasipåstående enbart underminerar goda argument utan att bidraga till något i diskussionen.

Hursomhelst, det jag skrev handlar om vikten att ha ett forum som ovillkorligt företräder konsumentens intressen.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Att BH ska ha en konsumentinriktning är nog dom flesta med på så den har ju ingen ifrågasatt. Men o andra sidan så verkar det bara vara ett ytterst fåtal som tycker att Tormekkillens svar skulle ha raderats.
För att stilla er oro och spekulationer kring tomekkillen så la jag tillbaka hans inlägg häromdagen, glömde att berätta det. Det verkar ju som att hans medverkan var något som alla efterfrågade.

Jag diskuterar just nu frågan med moderatorerna om vi ska höja taket lite och tillåta att medlemmar som råkar jobba med support på ett företag kan få hoppa in och klargöra hur deras produkter funkar, så som tomekkillen gjorde.

Jag ska fundera lite till på det och återkommer om hur vi ska göra.
 
Villa vista skrev:
@Nimajneb...
Hursomhelst, det jag skrev handlar om vikten att ha ett forum som ovillkorligt företräder konsumentens intressen.
Jag tycker att byggahus är ett sådant forum, men jag tror att det kan bli ännu bättre för konsumenten om man tillåter företag att yttra sig, åtminstone när företagens och konsumentens intressen sammanfaller.
Ex.
Konsument: -jag har problem med min produkt!
Företag: -använd produkten på det här sättet istället så fungerar det.

Konsumenten OCH företaget vinner.
Vem som har störst vinst av det är ju svårt att analysera, men för mig räcker det att konsumenten vinner.

Jag kan inte se att någon skulle ha problem med ovanstående exempel.
Problemet är väl hur man ska lyckas dra en tydlig gräns mellan vad som är support och vad som är marknadsföring.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Om en enkel fråga underminerar en massa argument så måste ju argumenten vara ruskigt svaga. Att attackera fråga och kalla det kvasipåstående känns som en sista desperat handling innan hela världen rasar samman.
Touché! :)
Nu argumenterar du oklanderligt och sakligt, varför inte använda samma knivskarpa argumentation i sakfrågan?
Det jag avsåg är att det är lätt att underminera sakfrågor genom att fyndigt ge den epitet. Huruvida de från början är svaga eller ej, det får läsarna avgöra. kvasipåstående skrev jag för att du formulerade en fråga som jag tolkar som ett påstående från dig.

Att attackera fråga och kalla det kvasipåstående känns som en sista desperat handling innan hela världen rasar samman.
jämförs med:
Att attackera fråga och kalla det
någon form debatt mellan elaka företaget och svaga utsatta medmänniskan känns som en sista desperat handling innan hela världen rasar samman.
Edit: Tack för argumentationshjälpen
men uppenbarligen har jag då rätt i att hela tråden blivit politiserad och handlar mer om personliga värderingsgrunder än sakfrågan.
Ok jag har ingen aning om du har rätt ang detta men för mig handlar det verkligen om sakfrågan, om sakfrågan är huruvida företag skall få ökat inflytande på forat.
Att BH ska ha en konsumentinriktning är nog dom flesta med på så den har ju ingen ifrågasatt. Men o andra sidan så verkar det bara vara ett ytterst fåtal som tycker att Tormekkillens svar skulle ha raderats.
Jag har ingen aning om Tormekkillens inlägg eller avstängning har ej läst det. Dock såg jag nyligen på tex Flashback att BH, Marlen E har tidigare fått mycket kritik ang avstängningar och raderade trådar pga misstankar om företagstroll.
BH kanske skall se över hur de agerar i vissa situationer och vara försiktiga med raderingar. Men inga företag skall förekomma i de vanliga trådarna!
 
Redigerat:
Gynteri
Såvitt jag kan förstå så marknadsför och säljer Tormek skärande och hållande verktyg samt därmed förenlig utrustning. En stor katastrof måste alltså ha inträffat i samband med något inlägg, annars skulle denna debatt aldrig ha kommit till stånd.

Vad exakt är det som är så otroligt märkvärdigt och komplicerat med Tomeks produkter så att det skulle kunna motivera en förändring av forumets regler?


Vänligen, framlägg edra bärande och hållbara argument utifrån ovanstående!

Jag väntar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Korvgubbe
Lostmoose skrev:
Problemet är väl hur man ska lyckas dra en tydlig gräns mellan vad som är support och vad som är marknadsföring.
Det är väl inte speciellt svårt, support är när man sakligt svarar på frågor om produkten. Marknadsföring är när man berättar om produkten utan att någon har frågat.
 
Mikael_L
Korvgubbe skrev:
Det är väl inte speciellt svårt, support är när man sakligt svarar på frågor om produkten. Marknadsföring är när man berättar om produkten utan att någon har frågat.
Nja ...

Inte så enkelt.

Fråga: Hur använder jag XXXX i detta fall?
Svar: Du kan använda XXXX som de andra på marknaden genom att yyyy, men XXXX har också en annan finess som gör den till marknadens bästa produkt, genom att vända på zzzz så kan du även använda den på..... osv ...

Om du hänger med hur jag menar.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
D09
Hur hanterar man om man får ett svar från en eldsjäl som älskar sitt företag och tros sig veta allt.

Man följer rådet, pang och så var grejen sönder.

När man reklamerar den så säger företaget: nähädu, så kan man ju inte göra! Vem sa va? Nisse? Nisse jobbar ju med fakturor, han har aldrig installerat bergvärme!
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Såvitt jag kan förstå så marknadsför och säljer Tormek skärande och hållande verktyg samt därmed förenlig utrustning. En stor katastrof måste alltså ha inträffat i samband med något inlägg, annars skulle denna debatt aldrig ha kommit till stånd.

Vad exakt är det som är så otroligt märkvärdigt och komplicerat med Tomeks produkter så att det skulle kunna motivera en förändring av forumets regler?


Vänligen, framlägg edra bärande och hållbara argument utifrån ovanstående!

Jag väntar.
Detta har inget med tormek att göra. Du har varit medlem i 4 år så då vet du att denna fråga diskuterats friskt under denna period och jag kan berätta att det varit på tapeten i lika många år till bakåt i tiden.
 
Gynteri skrev:
Förvisso! Men bara på individnivå, eftersom problemet oftast ändå kvarstår på marknaden. Jag som individ anser det vara obegripligt med informationsluckor, men samtidigt har jag även insikt och förståelse. Produkten har oftast en tillverkare och en installatör. Kontaktytan mot kund är alltså installatören och i många fall är installatör och tillverkare helt separata företag och oberoende av varandra. Vilket företag menar du att kunden inte ringer till? Installatören som inte lyckats förmedla sin eminenta produktkunskap eller företaget som tillverkat produkten.

Detta är ett problem som säkert funnits i minst hundra år, och problemet kommer att finnas kvar minst hundra år till. Alldeles oavsett om reglerna för forumet ändras eller inte! Jag förespråkar att nuvarande regelverk bibehålls eftersom resultatet i bästa fall blir ett nollsummespel.
Om en konsument ska köpa en skruvdragare så ringer ju dom inte till alla tillverkare för att få reda på vad som är bra på just deras produkt.
Och när du som konsument tar kontakt med återförsäljaren så pratar ju han för sin vara, och kanske inte om den som är bäst.
Här på BH kan konsumenten ställa frågan vilken skruvdragare som är bäst?
Andra konsumenter kan berätta om deras erfarenhet. Företag som har gedigen kunskap om just deras produkt kan sakligt svara på dom frågor du har.
Då menar jag inte att inlägg som "denna vara har vi extrapris på just nu"

Utan snarare den där modellen har inte plast kugghjul utan aluminium el. Dyl.
Sakliga skillnader på produkter utan att välja ut en specifik produkt.
 
Redigerat:
Villa vista skrev:
Hursomhelst, det jag skrev handlar om vikten att ha ett forum som ovillkorligt företräder konsumentens intressen.
Men att företräda konsumenternas intresse kan ju innebära att man ger utrymme åt personer med stark koppling till en produkt eller lösning att ge support i en tråd. Jag tycker iofs som sagt tidigare inte att man behöver ha en officiell företagsstämpel för att uppnå detta, bäst är om dessa personer bara bidrar efter egen förmåga, precis som alla andra här.
 
Korvgubbe
Mikael_L skrev:
Nja ...

Inte så enkelt.

Fråga: Hur använder jag XXXX i detta fall?
Svar: Du kan använda XXXX som de andra på marknaden genom att yyyy, men XXXX har också en annan finess som gör den till marknadens bästa produkt, genom att vända på zzzz så kan du även använda den på..... osv ...

Om du hänger med hur jag menar.
Då har personen frågat efter yyyy och fått svar på det av sakkunnig. Bra support helt enkelt. Personen har däremot inte frågat efter zzzz och att då börja tala om det blir marknadsföring.
 
MathiasS skrev:
Men att företräda konsumenternas intresse kan ju innebära att man ger utrymme åt personer med stark koppling till en produkt eller lösning att ge support i en tråd. Jag tycker iofs som sagt tidigare inte att man behöver ha en officiell företagsstämpel för att uppnå detta, bäst är om dessa personer bara bidrar efter egen förmåga, precis som alla andra här.
i inlägg #121 skriver jag att företag kan tillvarata kunders intressen med då det alltid finns en potentiell risk med intressekonflikt bör företagens representans väljas bort.
 
De flesta inlägg gör skillnad på marknadspersoner och supportpersoner, där de flesta är positiva till supporten. Då är frågan, vad innebär det att släppa in företagsrepresentanter? Går det att styra så att åtminstone rena marknadsförare avböjs? Vissa inlägg antyder att det skulle vara omöjligt, kanske, kanske inte. Det går väl att prova i en liten skala. Någon nämnde verktygsforumet vilket ju är en utmärkt plats då det ofta diskuteras olika fabrikat där.
 
Villa vista skrev:
i inlägg #121 skriver jag att företag kan tillvarata kunders intressen med då det alltid finns en potentiell risk med intressekonflikt bör företagens representans väljas bort.
Någon kallade tidigare lämpliga frågor för företags deltagande för "supportfrågor". Där finns det ingen risk för trista diskussioner mellan företag och sannolikheten för att det är en win-win situation är hög. Det tycker jag ska vara tillåtet. Istället för att jag ringer till Finja och frågar vilket av deras spackel jag ska använda i en viss tillämpning så kan dom svara direkt i forumet om dom vill. Toppenbra och inte i konflikt med mitt intresse som konsument.

Det finns risker med allting och även i diskussioner mellan konsumenter är det knappast så att konsumentens intresse alltid kommer först. Se tex på årtiondets största fanboy-tråd om robotgräsklippare - totalt urspårat bara tackvare konsumenter som inte kunde ge sakliga råd (hoppas jag inte trampade någon konsument på tårna nu, det var bara ett exempel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.