Hjälpte en kompis att renovera hans hus i början på -90-talet och när vi rev ur linoleummattan i ett sovrum låg limspridaren kvar mitt på golvet.....:D
 
I en vägg, där det en gång varit en öppning hittade vi tidning från början av 1950 talet, och en handskriven text ang. Koreakriget. De som ägde huset innan oss hade röda åsikter, då vi hittat kommunistiska plakat och tidningar bla.
Vi har även hittat en lite sko i bjälklaget, samt att det använt massor av vuxenblöjor (oanvända som tur är) som isolering.
IMAG0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade denna när jag breddade en dörröppning. Skoj!
 
  • 1381934171272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Superkul tråd! Ska börja riva lite i ett misshandlat hus från slutet av 1800-talet om några veckor; vi hoppas att stordåd finns kvar! :)
 
  • Gilla
katten12
  • Laddar…
Hemma har jag ej hittat något märkvärdigt ännu :/ men på jobbet (plåtslagare) så är det i princip standard att hitta tidning, en liten hälsning med år/firma skrivet på baksidan av någon plåt någonstans. Ölburkar är inte helt ovanligt och ölflaskor lite här och där. :)
 
Som isolering i mina föräldrars hus satt det lite tidningar från 1942. Det gick att extrahera tre förstasidor i gott skick som hamnade inramade på väggen. De var daterade med några veckors mellanrum. Så vitt jag minns kunde man följa hur tyskarna ryckte fram mot Stalingrad och på sista tror jag det stod något om "Hitler anse Stalingrad förlorat?". Starkt.

Själv hittade jag en 5-öring från 1882 under golvet, i vår lägenhet som är från 1907. Konstigt nog hittade jag även en 25-öring från 1969, så det kändes ju lite trist. Jag tänkte i alla fall putsa upp 5-öringen och rama in på väggen, kan vara lite roligt. Inser nu att jag antagligen är färgad av mina föräldrar i den åsikten.
 
Mitt hus (byggt 1943) har än så länge varit märkvärdigt fritt från gamla fynd. Isoleringen är kutterspån som hålls på plats av svart vindpapp. Inga roliga tidningar alls. Det lustigaste hittade jag när grävde om dräneringen, långt nere i jorden intill husväggen fanns ett gammalt varmkorvspaket (en tom plastförpackning) från 1974. Troligen har de som senast gjorde om dräneringen käkat varmkorv i någon paus, men det gav iaf en bra indikation på när huset dränerades om senast.
 
Jag bor i en gammal lanthandel, och på vinden har vi hittat gamla tapetrullar som låg som isolering, jag tror de kan vara från -20-talet, ett extra plus är att det står stämplat att dom är arsenikfria, antal rullar var nog från början ca 200, vi har även sålt en del och det har räckt till hela rum.

Sen så har jag hittat en 25-öring från 1913, hus byggt ca 1925, den lade jag tillbaka.
Stämmer det jag har hört att man brukade bygga in lite pengar när husen byggdes, för att hur fattigt det än blev så skulle det alltid finnas pengar i huset.

Sen så brukar jag skriva lite när jag bygger, namn datum hur vädret är, och ev lite annat.

Salle
 
Vi bor i en gammal skoaffär, den här stod undanstoppad bakom uthuset:

tumblr_m8asbgjw0f1rc6kjso4_r1_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindsisoleringen matchar:

tumblr_maarvexkok1rc6kjso1_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var uppe och rotade i ekofibern på vinden tidigare idag. Saldo:
WP_000283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en Singer symaskin, gipsfigur, delar av vad jag antar är en 20 talsklänning, 2 glaskupoler inslagna i Vasabladet från 26 (Vart kan dessa höra?), en korsett (?), en oljelampa, en bunt med tidskriften "Qvinnan och Hemmet" årgångar 10 - 12 eller så. Utgiven i Cedar Rapids, Iowa btw.

WP_000285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fantastisk tidning :)

Det är ju inte fuktigt på kallvinden i alla fall :)
 
Hittade en gammal annons när vi rev lite gamla tapeter, troligtvis från 60-talet med tanke på stuket på den.
ImageUploadedByByggahus.se1382117506.985474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkligen en tekniskt fulländad bil.
 
Roliga fynd man hittar ^^ Rev ut mina garderober för ett tag sen i sockeln hittade jag en del byggbråte och macdonaldspåsar+ förpackningar vet man att byggjobbarna käkade macdonalds:p
 
Lite varstans man öppnar en vägg eller golv ligger tidningar från byggåret 1936
ImageUploadedByByggahus.se1382122892.872343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väldigt gott skick på dom.en som legat kloss an mot taket/takfoten var också den snustorr
 
Vi har inte rivit så mycket än, förutom buckligt väggpapp i ett rum, där hittades fyra tapetlager från olika år. När vi rensade kattvindarna hittade vi desto mer! Alltifrån jättegamla möbler och tapetrullar till luffarslöjd, katekeser, biblar från 1800-talet och textilier från sent 1800/tidigt 1900-tal fram till 1980-tal. Där kan vi snacka tidsresa i mode!

20131107_210119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket av småsakerna vi hittat har vi lagt i en låda på bokhyllan, som blivit omdöpt till "kuriosa-lådan".
 
Hittat hittills:

- Två uppslag inkl omslaget från en veckotidning anno 1927 (byggåret)...minns inte om det var Allers eller Hemmets Journal...låg i kutterspånet i ett mellanbjälklag. Funderar på att rama in som någon längre upp i tråden hade gjort.

- En hammare låg ovanpå ett furupaneltak i källaren från ombyggnaden 1981.

- Ett tyskt 1-reichspfennigmynt i zink från 1942 med hakkors och allt hittades i en springa i kanten av ett trägolv. Inget samlarvärde eftersom massor av dem togs hem som souvenirer av amerikanska soldater m fl efter kriget.

- I vardagsrummet, under senare decenniers påbyggnadslager, hittade jag ursprunglig "tapet" som bestod av spännpapp som såg ut att ha handmålats på plats i laxrosa med dekorationer i vinrött och grönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.