MattisH skrev:
Jag ska inte sälja huset på minst 25 år, så vad ev. Köpare tycker nu spelar ingen roll. Höjer min investering värdet på huset med minst 75% är jag nöjd. Resten tjänar jag in ganska snabbt.
Hur tänker du nu? En ev värdeförändring på huset är ju bara relevant när du säljer och om 25år är dom gamla solpanelerna en belastning.
 
spille skrev:
Resonerar man så bör man ju fortfarande inte ha skaffat en dator - datorer blir ju bara snabbare och kraftfullare hela tiden.
Om man väntar tio år till kanske datorkapaciteten har stabliserat sig.... eller inte.

Sanningen är att solceller är lönsamt idag. Mycket lönsamt.
Köp nu, du kan komplettera med fler solpaneler senare.

Men det är också sant att solceller inte var lika lönsamt 2010. Då tog det lång tid innan investeringen kunde räknas hem.
din datorjämförelse var relevant på 80-talet men nu så sker inga dramatiska sänkningar av priserna som motsvarar Solpaneler.
 
Kan någon förklara för mig varför ett företag väljer att köpa el som man bara gör förlust på? Det finns någon form av plan där man anser sig kunna göra en vinst i långa loppet? Tar man igen det på gungorna?
 
mariatherese skrev:
Kan någon förklara för mig varför ett företag väljer att köpa el som man bara gör förlust på? Det finns någon form av plan där man anser sig kunna göra en vinst i långa loppet? Tar man igen det på gungorna?
Ofta är det att de som har ett miljösamvete väljer att få sin el från solel. Då får dom ett påslag. Så länge det inte produceras solel i överskott i Sverige kan de fortfarande gå plus på det.
 
Nimajneb skrev:
Hur tänker du nu? En ev värdeförändring på huset är ju bara relevant när du säljer och om 25år är dom gamla solpanelerna en belastning.
Nej, en värdeförändring är väldigt relevant när man gör investeringar! Annars kan du ju aldrig renovera något och värdera upp huset för att få in kreditivet i lånen.

Att solcellerna är till en belastning om 25 år har du som helst inga belägg för.
 
mariatherese skrev:
Kan någon förklara för mig varför ett företag väljer att köpa el som man bara gör förlust på? Det finns någon form av plan där man anser sig kunna göra en vinst i långa loppet? Tar man igen det på gungorna?
Företagen kan ta mer betalt för solel, inte konstigare än att ekologisk mjölk är dyrare än vanlig mjölk.

Och producerar man 5000 kWh per år så kommer ju inte allt matas ut på elnätet - mycket av elen förbrukas ju direkt i hemmet, och lämnar aldrig byggnaden.
För trefasinstallationer är det en större del av elen som förbrukas direkt i hemmet än för en enfasinstallation.

Sedan är det ju ett sätt för företagen att få nya kunder, de vill ju att man både skall köpa och sälja el till dem.
 
MattisH skrev:
Nej, en värdeförändring är väldigt relevant när man gör investeringar! Annars kan du ju aldrig renovera något och värdera upp huset för att få in kreditivet i lånen.

Att solcellerna är till en belastning om 25 år har du som helst inga belägg för.
Fortsätter prisutvecklingen i samma riktning så får du vara snabb med att värdera om huset o placera om lånen.
Dom som investerade för 3 år sedan har ju tappat 70% av värderingen av investeringen sedan dess.

Jag kan naturligtvis inte bevisa att en 25År gammal solpanel kommer att ses som en belastning, men med ett logiskt resonemang så är det nog lättare att hamna där än i att det skulle vara en tillgång för huset att vara klätt med ekonomiskt o tekniskt avskrivna solpaneler.
 
spille skrev:
Företagen kan ta mer betalt för solel, inte konstigare än att ekologisk mjölk är dyrare än vanlig mjölk.
Vem betalar över 1 kr/kWh för el på sommaren? Även ett elbolag vill ju gå med vinst och ha betalt för sin administration (obs ironi).

Att det är ett sätt att locka nya kunder tror jag isåfall mer på. Men då tar man igen det på gungorna... och kanske är gungorna i så god sving hos samtliga leverantörer att denna i sammanhanget lilla förlust inte har någon som helst betydelse. Vi känner oss nöjda och glada som de mjölkkor vi är.
 
De får igen sin förtjänst på alla som har bundit sitt elpris!
 
Nimajneb skrev:
Fortsätter prisutvecklingen i samma riktning så får du vara snabb med att värdera om huset o placera om lånen.
Dom som investerade för 3 år sedan har ju tappat 70% av värderingen av investeringen sedan dess.

Jag kan naturligtvis inte bevisa att en 25År gammal solpanel kommer att ses som en belastning, men med ett logiskt resonemang så är det nog lättare att hamna där än i att det skulle vara en tillgång för huset att vara klätt med ekonomiskt o tekniskt avskrivna solpaneler.
Monterar jag cellerna nästa vecka värderar jag om huset så fort det är färdigt. Onödigt att vänta längre än nödvändigt.
 
MattisH skrev:
Monterar jag cellerna nästa vecka värderar jag om huset så fort det är färdigt. Onödigt att vänta längre än nödvändigt.
Men är det bra att sitta med överbelånade hus över tiden?
 
Hur kan mitt hus vara överbelånat när jag och värderingsmannen är överens om vad mitt hus är värt? ATt värdet på cellerna minskar något med åren är en sak, men fortfarande så är det ett värde i solceller som står sig betydligt bättre än de flesta andra investeringarna som görs. Det är som att byta värmesystem. Visst sänker inte driftkostnaderna fullt lika mkt, men fortfarande kanske 5000:- per år. En siffra som dessutom kommer öka i framtiden då elpriserna stiger.


Sen finns det något som heter amortering vilket gör att husets belåningsgrad sjunker väldigt snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
spille
  • Laddar…
MattisH skrev:
De får igen sin förtjänst på alla som har bundit sitt elpris!
Binder fler sitt elpris för att fler levererar el med sina solpaneler?
 
mariatherese skrev:
Binder fler sitt elpris för att fler levererar el med sina solpaneler?
Nej, men många har bundet elpris!
 
C
mariatherese skrev:
Vem betalar över 1 kr/kWh för el på sommaren? Även ett elbolag vill ju gå med vinst och ha betalt för sin administration (obs ironi).
Läser man kommentarstråden i ämnet på ViIVilla-bloggen som spille länkade förut får man en rätt klar bild över hur de som postat där ser på den saken. Det verkar helt enkelt inte vara så lätt att ta del av dessa sockrade erbjudanden - bolaget svarar inte, gäller endast X första, gäller endast under vissa förutsättningar, t.ex. att du är nätkund eller köpt utrustningen av bolaget, tidbegränsat erbjudande, utbetalning 1 gång per år, nya avtal tecknas inte just nu, osv. Sen är det olika huruvida värdet på dessa elcertifikat är inbakade i det priset eller inte. Flera har inte fått en spänn för sin överproduktion.
Sen ligger i princip alla bolagen på listan på helt andra priser.
Om man kallt räknar med att få 1 kr och inte redan tecknat ett sådant avtal är det stor risk att man blir mycket besviken är min slutsats.

Såg också att MattisH kategoriserade bl.a. mig, antar jag, som "motståndare" till solel, men jag vill understryka att jag inte alls är motståndare till solpaneler. Försöker bara se fakta i frågan på ett sakligt och realistiskt sätt, och det leder till att jag är skeptisk till möjligheterna till den goda förtjänst som vissa målar upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.