Att problemet funnits i hundra år är ju skälet till att forum uppskattas.
Att inte tillåta de med fakta i sak att yttra sig är väl att skjuta sig själv i foten.
 
hackatall skrev:
Det är intressant att man "måste" läsa reklaminslag på byggahus-sidan som poppar upp hela tiden, men inte får göra reklam för någon produkt från ett företag själv....hmmm dubbelmoral.
Nej knappast dubbelmoral. Reklam på sidan, banners etc, och reklam i forumet är två helt olika saker.
 
Gynteri
hackatall skrev:
Det är intressant att man "måste" läsa reklaminslag på byggahus-sidan som poppar upp hela tiden, men inte får göra reklam för någon produkt från ett företag själv....hmmm dubbelmoral.
Tycker jag inte. "Guld och gröna skogar" på höger sida, "verkligheten" på vänster :rolleyes:
 
Gynteri
eleson skrev:
Att problemet funnits i hundra år är ju skälet till att forum uppskattas.
Att inte tillåta de med fakta i sak att yttra sig är väl att skjuta sig själv i foten.
Nätet ger andra möjligheter att yttra sig för företag än just i diskussionsforum. Det kan anses beklämmande att tillverkande företag inte snappar upp mer av vad som sägs här, och sedan väljer att bemöta kritiken mer allmängiltigt på sina egna hemsidor. Sedan kanske de lite större tilverkarna av tex systemprodukter borde ta sig en rejäl funderare på hur produktkunskapen ska förmedlas till installerande entreprenörer.
 
Mikael_L
hackatall skrev:
Det är intressant att man "måste" läsa reklaminslag på byggahus-sidan som poppar upp hela tiden, men inte får göra reklam för någon produkt från ett företag själv....hmmm dubbelmoral.
Nej egentligen inte. Det är väl avgränsat. Och alla inser vilken del som är vilken.
Reklaminlägg i de löpande forumtrådarna skulle sudda ut den tydliga gränsen.


Och de är inte dubbelmoral heller utan bara den faktiska verkligheten.
BH betalar för att hosta servrar, har anställd personal och ägarna lägger ner en massa tid som dom ska ha lön för (jag tror att Marlen och Per jobbar heltid med detta och har ingen annan inkomst, jag kanske yrar helt i nattmössan om allt detta och ser fram emot att bli korrigerad i så fall)
Så att om BH öht ska finnas till i något som ens liknar den form det har idag så måste pengar in.
Och då är det antingen reklam eller betalande medlemmar som gäller.

Och jag gillar inte reklam, men i detta fall föredrar jag det helt klart.
Forumet fylls hela tiden på underifrån med nya medlemmar med sina kunskaper, åsikter och funderingar. Det är detta stora antal medlemmar, och många rätt aktiva, som är forumets stora styrka.
Kom det inte nytt hela tiden skulle kunskapsbasen stagnera och bli gammal, och medlemmar som varit med en längre tid skulle ledsna då allt liksom bara rullar runt i samma hjulspår.
 
Gynteri skrev:
Nätet ger andra möjligheter att yttra sig för företag än just i diskussionsforum.
Visst, men ett diskussionsforum är ju ett väldigt smidigt sätt att förmedla information till många. Tyvärr även reklam, men jag tror att vi är många som skulle reagera på sådant.
Gynteri skrev:
Det kan anses beklämmande att tillverkande företag inte snappar upp mer av vad som sägs här, och sedan väljer att bemöta kritiken mer allmängiltigt på sina egna hemsidor.
Jag håller med, men på företagens egna hemsidor står ju informationen oemotsagd, jag litar mer på BH.
Gynteri skrev:
Sedan kanske de lite större tilverkarna av tex systemprodukter borde ta sig en rejäl funderare på hur produktkunskapen ska förmedlas till installerande entreprenörer.
Absolut! Men där är vi inte ännu, tills dess kan kanske, eller kanske inte BH vara en lämplig hjälp?

Jag är inte odelat positiv till att släppa in företagen, och tror att det krävs mycket jobb från moderatorerna för att få det fungera på ett bra sätt.
Men just de här argumenten hade jag svårt för.
 
Gynteri
Lostmoose skrev:
Men just de här argumenten hade jag svårt för.
Spelar roll? Såklart spelar alla argument roll, såväl här som i det forna Aten. Men saken är också den att de mest "vältaliga" ändå får ett större inflytande över den demokratiska processen. Av någon konstig anledning tycks dessa ha valt att ställa sig på den sida som förespråkar att släppa in företag. Dock synes argumenteringen vara förhållandevis svag och saknar både hållbarhet och bärighet. Av den anledningen kan en och annan misstanke om svågerpolitik infinna sig. Ett faktum som gör att jag väljer att stå på motståndarsidan.
 
Gynteri skrev:
... Dock synes argumenteringen vara förhållandevis svag och saknar både hållbarhet och bärighet. Av den anledningen kan en och annan misstanke om svågerpolitik infinna sig. Ett faktum som gör att jag väljer att stå på motståndarsidan.
Delar inte din bild att argumenten är svaga och tycker inte heller att de saknar bärighet. Och misstanken om svågerpolitik kan du vänligen rikta åt annat håll än mitt.

Enklast är ju att testa. Och om det inte fungerar nog bra då är det ju bara att backa.
Hur svårt kan det vara?
 
Jag tycker att det är bra att någon försöker hitta motargumenten mot att någon från ett företag skriver om sina produkter.

Jag tycker ju tvärt emot och skulle verkligen vilja ha läst Tormekkillens inlägg då jag själv har en och inlägget tycks ha uppskattats av många. Att tro att jag ska surfa runt på en massa hemsidor hos olika tillverkare för att ev inse att jag har ett problem är ganska naivt.
Däremot så är det ju ganska praktiskt att ha det samlat på BH forum.:)
 
Gynteri
eleson skrev:
Delar inte din bild att argumenten är svaga och tycker inte heller att de saknar bärighet. Och misstanken om svågerpolitik kan du vänligen rikta åt annat håll än mitt.

Enklast är ju att testa. Och om det inte fungerar nog bra då är det ju bara att backa.
Hur svårt kan det vara?
Kan du slutet på strofen "nej kära lilla frun det var inte alls åt er som jag............."?

Argumentet att det gynnar konsument är exempelvis ohållbart eftersom det samtidigt gynnar oseriösa entreprenörer.

"Jaha, du undrar hur den här mojängen fungerar och hur du ska sköta den? Gå in på BH där finner du svaren! Adjöss och goodbye."
 
Gynteri
"..... svor när jag senast var på TV. Dewt kanske såg ut som jag vände mig mot er, men jag menade den kärring som satt breve"
 
Gynteri skrev:
"Jaha, du undrar hur den här mojängen fungerar och hur du ska sköta den? Gå in på BH där finner du svaren! Adjöss och goodbye."
Ööööhh, om ngn leverantör säger så, så är ju slutmeningen i a f korrekt: "Adjöss och goodbye"

Idag gör ju många användare så ändå, men utan att få svar från 'facit'.
 
Den här frågan är faktiskt väldigt viktig och jag trodde att det skulle bli som i en tidigare tråd ang kriminell verksamhet, dvs att de flesta medlemmar på BH tog avstånd från agerandet, tyvärr tog inte BH avstånd.
Jag är förvånad över att medlemmar vill ha in företag här, jag anser att om företag skulle få verka på forumet försvinner hela idéen med forat och BH:s värdegrund/trovärdighet.
Det är otroligt mycket som står på spel. (enligt mig) Jag hoppas att företag inte får tillträde till forumet utöver som det är idag eller vid speciella tillfällen där det kan vara motiverat.
Det skall inte glömmas att alla företag har ett primärt intresse och det är att tjäna pengar (OBS det är inget fel med vinstintresse). Detta intresse kan vara förenligt med konsumenters intressen men är långt ifrån alltid det. Troligen förenas intressena mer sällan när problem/konflikt uppstår och det är oftast då trådar skapas ang företag. Det enda jag vet om BH (BH har ingen officiell policy, strategi, intressent-redovisning etc) att BH är på konsumenternas sida. Detta anser jag endast gäller fullt ut om man ensidigt tillvaratar konsumenternas intressen, givetvis är det orättvist mot företag och ibland förloras viktig information etc men det är priset för att säkerställa att inte forumet blir en kanal för näringsidkares intressen.

P.S En stor majiroritet av all information i samhället (ink nätet) styrs eller är för kommersiella intressen, det måste finnas områden som åtminstone är mindre oberoende av dessa intressen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Min blid:

I trådar av typen:
- "Vilken produkt skall jag välja?" är jag helt oerhört intolerant mot säljare o ftg, mer än rättning av sakfel.
- "Hur gör man för att xxx med produkten yyy?" ser jag helst att någon som kan yyy svarar, det blir liksom bättre då...
- "yyy beter sig så här, hjälp!" tar jag gärna råd av någon som kan.
-" Kan jag använda produkten yyy för att göra xxx" Så länge svaret är JA så är det väl okey, men svar av typen "för det problemet har vi istället yyy1 " är lurigare , i a f utan tydligt peka ut brister och skillnader.

osv.

Däremot, om min PM låda fylls av reklam så lämnar jag forumet.

Idag, om någon frågar " vilket vindskydd i väggarna till mitt garage?" och någon svarar "Asfaboard funkar kalasbra!" så ha man ju ingen aning om vad som ligger bakom det uttalandet.

Så min konklusion är:
Tillåt officiella Företags-användare, där det framgår vem de representerar. Och jag ser inget skäl att de skall betala för en plats, för då kommer de att vilja ha något för pengarna.

Slå till hårdare mot smygreklam, där företag låtsas vara privatpersoner.

Även här finns gråzoner, de som har ett intresse för t ex möbel renovering kanske jobbar som tapetsererare, och ibland blir svaren från intresset, och ibland från yrket. Men så länge man inte smyger så borde det inte vara skäl för ban, möjligen att ngt inlägg får tas bort eller redigeras.
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
...är denna tråd påväg att kantra åt någon form av politisk debatt där vi polariserar mellan det elaka vinsthungriga företaget och den svaga utsatta medmänniskan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.