TrollMann skrev:
I mina ögon sänker solceller priset på huset. Det ser förkastligt ut med 35kvm celler på ett tak och ökar risken till fuskskador.
Beror nog på hur huset ser ut från början. Vi har galvad plåt, solceller skulle vara mycket snyggare. Några har bytt till svart plåt i tegelform, ser för **** ut enligt min mening. Antar att du menar FUKT-skador, vilket inte heller torde vara något problem om det är korrekt installerat i ett plåttak.
 
spille skrev:
Vi kan göra en överslagsberäkning av hur mycket solenergianläggningen höjer värdet på huset.
Nej, det kan vi inte. Vi kan aldrig räkna ut en värdehöjning. Vi kan däremot göra mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Ett hus är värt exakt så mycket som någon är villig att betala för det. Hur mycket det är vet vi när pengarna ligger på bordet, inte förr.

Min gissning är att solpanelerna höjer värdet en del, men inte lika mycket som investeringskostnaderna. Man får aldrig tillbaka de pengarna till 100%.
 
andersmc skrev:
Nej, det kan vi inte. Vi kan aldrig räkna ut en värdehöjning. Vi kan däremot göra mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Man kan göra en överslagsberäkning på hur mycket en rationell köpare borde vara villig att betala extra för en solenergianläggning.

Men du har helt rätt i att beslut snarare som regel än undantag fattas på irrationella grunder.

Trollman skulle inte vilja ha en solelanläggning om han så fick den gratis, trots att den kommer ge honom 120 000 kr i extrainkomst över de kommande 20 åren.

Och tycker man så, så är det så.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
C
För att bemöta MattisH:s fråga angående vad vi tror om hur husets värde påverkas av en solpanelsinstallation så tror jag så här;

Givet att de flesta inte är miljö- eller tekniknördar som går igång på detta tror jag inte att den estetiska eller känslomässiga delen av värdet går att omsätta i kronor och ören vid en värdering hos vare sig banken eller mäklaren. Jag är benägen att hålla med TrollMan och hävda att det estetiska värdet är uppenbart negativt i mångas ögon.

Det som är intressant för värderingen är vad det gör för husets driftskostnadsnetto, därav mitt intresse för kalkylen.
Två åsikter har kommit upp. På ena sidan HansR som menar att en riktig produktionskalkyl bör göras och att det är tveksamt att räkna med att överproduktionen är lönsam i längden. På andra sidan MattisH och spille som menar att överproduktionen är minst lika lönsam som produktionen för eget bruk och som redovisat kalkyler baserat på detta.

Själv lockas jag av tanken på egen elproduktion, men är samtidigt lite skeptisk till att solceller är en vettig investering med tanke på att vårt husbehov av el av naturliga orsaker är som störst när solen inte skiner. Till skillnad mot andra ställen i världen, eller särskilda applikationer, där solceller har en helt annan potential bör väl tilläggas. Jag vill gärna bli övertygad, men måste säga att de resonemang och kalkyler som redovisats här i tråden än så länge inte lyckats så bra.

spille skrev:
Man får idag 1 kr/kWh för producerad solel, det är ett flertal elhandelsbolag som ger det priset, bl a etc el och falkenberg energi som nämns ovan.
ETC El är uppenbarligen en branding av Falkenberg energi - ett och samma företag.

spille skrev:
Även Sala-Heby energi ger 1 kr/kWh.
OK. Tyvärr är det inte särskilt öppna med det erbjudandet då det inte står något om detta på deras hemsida.

Men kom igen nu och räkna upp några till, gärna några av de som betalar mer än 1 kr!

spille skrev:
Det finns även några elhandelsbolag som redan idag tillämpar nettodebitering, som t ex Umeå energi:

[länk]

Man får idag alltså bra betalt för solel, och allt talar för att det kommer förbli så.

Här finns information om alliansregeringens planerade skatterabatt för solceller:
[länk]
[länk]

Det är alltså vad alliansregeringen planerar, och skatterabatten är nästan lika bra som nettodebitering.

Om de rödgröna vinner valet kommer gissningsvis riktig nettodebitering införs.
Och med nettodebitering blir den producerade elen lika mycket värd som det rörliga priset på den el man köper, ca 1.2kr/kWh.
Om man läser den statliga utredningen som gjorts är en av de första konstateranden som görs att nettodebitering inte är förenligt med gällande EU-regelverk och att skatterabatten därför förordas som ett alternativt system. Tycker därmed att det känns som ett mindre troligt alternativ.

Men förslaget på skatterabatt låter förstås intressant. Man bör också notera att utredningen till viss del handlar om att bringa rätsida i dagens osäkerhet om huruvida en mikroproducent skall betala energiskatt för sin produktion. Det finns alltså i nuläget en potentiell risk för en "skattesmäll" (ca 30 öre/kWh, vilket dessutom gäller bruttoproduktionen om jag förstår det rätt). Var det inte detta som vindkraftskollektiven råkade ut för?

spille skrev:
Till detta tillkommer värdet av elcertifikat, ca 20 öre/kWh. Mer information finns här:
[länk]
Det verkar oklart hur detta går till för en privat mikroproducent. Från informationen på Energimyndighetens sida framgår att endast juridisk person kan räknas som producent. Någon som vet mer? Känns som mycket krångel för några hundralappar om året.


HansR: Vad är en rimlig avkastning på en solcellsinvestering enligt dina kalkyler - mellan tummen och pekfingret?
 
Redigerat:
Solceller är som Led lampor mycket snack och litet värde? Vad menar jag jo Led lampor sägs vara lika fina som halogenlampor kostar mer en det smakar och ger ett helkass ljus.Solceller är precis som flera redan påpekat ger lite,rentav inget när vi behöver ( vinter ) och sälja överskottet mycket snack om bra priser men hur skulle det vara möjligt, vem köper? Du köper själv tillbaka med påslag när du behöver Ebberödsbank med tanke på den utrustning som du behöver för att skicka ström "baklänges". Så till bidrags delen som är kvoterat i respektive län vilket innebär att pengarna är slut redan första veckan som dom finns tillgängliga på länsstyrelsen varje år,viket är den myndighet man ansöker hos. Så vad är det då jag tycker jo solceller är för dom som tycker det är kul att pula med sådana projekt och har förmodligen inget värdehöjande eller bestående värde för fastigheten snarare tvärt om.
 
ETC El är uppenbarligen en branding av Falkenberg energi - ett och samma företag.
Nej, det är inte en branding av Falkenberg energi, det är två företag som tidigare har samarbetat,
men etc el har nu på egen hand valt att köpa solel.

Det verkar inte som stämningen mellan de två företagen är den bästa just nu:
http://el.etc.se/nyhet/sag-upp-ditt-avtal-med-falkenberg-energi

Till skillnad mot andra ställen i världen, eller särskilda applikationer, där solceller har en helt annan potential bör väl tilläggas.
Sverige är väl lämpat för solenergi pga det kalla klimatet.

Solceller producerar som mest energi när det är kallt, och de ger sämre resultat när de är varma.
Även om Tyskland har mer solinstrålning än Sverige, så ger solceller i Sverige mer el vid samma solinstrålning.
Det gör att solelproduktion i Sverige ger lika mycket energi som i Tyskland.


Men kom igen nu och räkna upp några till, gärna några av de som betalar mer än 1 kr!
Här finns en lista på elhandelsbolag som köper solel:
http://bengts.blogg.viivilla.se/kopare-solel/

Många av dessa elbolag har bara erbjudande till kunder i just deras område,
men fördelen men etc och falkenberg är att de köper av alla, oavsett var i Sverige man befinner sig.

Som synes i listan så har t ex Telge Energi tidigare betalat 1,5kr/kW, men de vill balansera med köpare för solelen, så det erbjudandet är inte alltid tillgängligt, vet inte vad som gäller just nu.

Enligt listan så köpte Sala-heby för 1 kr/kWh, vet ej aktuell status där.

Om man läser den statliga utredningen som gjorts är en av de första konstateranden som görs att nettodebitering inte är förenligt med gällande EU-regelverk och att skatterabatten därför förordas som ett alternativt system.
Det finns ett flertal länder i europa som har ett system som motsvarar nettodebitering.
Så visst går det, men det handlar om politisk vilja.
Alliansen gillar att sänka skatter, så då blir det skattereduktion istället för nettodebitering.

Angående elcertifikat:
Det verkar oklart hur detta går till för en privat mikroproducent.
Ja, i dagsläget är systemet inte anpassat för små producenter.
Men man får redan idag tilldelat elcertifikat som man kan spara och sälja vid lämpligt tillfälle.
 
Hade solpaneler varit ett självklart val o bra investering så hade dom funnits överallt.
Den dag det blir lönsamt produktionsmässigt sätt räknar jag att något energibolag knackar på min dörr och undrar om dom kan få hyra in sig på lite tak/tomtyta och att jag i kompensation får billigare el.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Hade solpaneler varit ett självklart val o bra investering så hade dom funnits överallt.
Den dag det blir lönsamt produktionsmässigt sätt räknar jag att något energibolag knackar på min dörr och undrar om dom kan få hyra in sig på lite tak/tomtyta och att jag i kompensation får billigare el.
Solpaneler finns ännu inte överallt eftersom de för bara några år sedan var betydligt dyrare, och svåra ett räkna hem ekonomiskt.

Här finns statistik över prisutvecklingen för solceller:
http://solkalkyl.blogspot.se/2013/10/solcellspriserna-fortsatter-att-sjunka.html

Solceller kommer snart finnas överallt, eftersom det idag (men inte för två år sedan) är ett självklart val och en bra investering.
 
Med en sådan prisutvecklingskurva är det ju synnerligen osmart att köpa på sig paneler i dagsläget.
Dom stackarna som köpte 2010 har ju på 3 år tappat 70% av värdet på investeringen (för att koppla tillbaka till tråden).
Som sagt, när pris/prestanda nivåerna satt sig o politikerna bestämt sig så kan det vara aktuellt att titta på solpaneler.
Antar att många resonerar på samma sätt.
 
Nimajneb skrev:
Med en sådan prisutvecklingskurva är det ju synnerligen osmart att köpa på sig paneler i dagsläget.
Resonerar man så bör man ju fortfarande inte ha skaffat en dator - datorer blir ju bara snabbare och kraftfullare hela tiden.
Om man väntar tio år till kanske datorkapaciteten har stabliserat sig.... eller inte.

Sanningen är att solceller är lönsamt idag. Mycket lönsamt.
Köp nu, du kan komplettera med fler solpaneler senare.

Men det är också sant att solceller inte var lika lönsamt 2010. Då tog det lång tid innan investeringen kunde räknas hem.
 
C
spille skrev:
Nej, det är inte en branding av Falkenberg energi, det är två företag som tidigare har samarbetat,
men etc el har nu på egen hand valt att köpa solel.

Det verkar inte som stämningen mellan de två företagen är den bästa just nu:
[länk]
:) Villkoren och avtalstexterna för mikroproducent är identiska med Falkenberg så det är uppenbarligen Falkenbergs erbjudande. Återstår att se om motsvarande erbjudande kvarstår då... Kundtjänst öppnar nästa vecka enl. websidan :)

spille skrev:
Även om Tyskland har mer solinstrålning än Sverige, så ger solceller i Sverige mer el vid samma solinstrålning.
Det gör att solelproduktion i Sverige ger lika mycket energi som i Tyskland.
Eh, det betvivlar jag inte, men du missar poängen totalt!

  • Solproduktionen i Sverige ger mig inte elen när jag behöver den - på vintern.
  • Nätelen är hälften så dyr i Sverige som i Tyskland
Så det går icke att jämföra på det sättet.

spille skrev:
Det finns ett flertal länder i europa som har ett system som motsvarar nettodebitering.
Så visst går det, men det handlar om politisk vilja.
Alliansen gillar att sänka skatter, så då blir det skattereduktion istället för nettodebitering.
Nu kommer ju detta förslaget från SoU, dvs en sakkunnigutredning. Det ursprungliga direktivet från regeringen var faktiskt att utreda möjligheten för just nettodebiteringsmodellen. EU-domstolen behandlar för närvarande en begäran om förhandsbesked i frågan, men utredningens slutsats är att befintlig rättspraxis i EU-domstolen talar för att nettodebitering inte är tillåtet. Kolla utredningen, de har ägnat en hel del energi åt att utreda detta på ett sakligt sätt. Så jag menar att du är helt ute och cyklar när du påstår att det är en blockpolitisk fråga.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/94/09/723fd0a5.pdf
 
spille skrev:
Resonerar man så bör man ju fortfarande inte ha skaffat en dator - datorer blir ju bara snabbare och kraftfullare hela tiden.
Om man väntar tio år till kanske datorkapaciteten har stabliserat sig.... eller inte.

Sanningen är att solceller är lönsamt idag. Mycket lönsamt.
Köp nu, du kan komplettera med fler solpaneler senare.

Men det är också sant att solceller inte var lika lönsamt 2010. Då tog det lång tid innan investeringen kunde räknas hem.
Fast en dator tillför ju inge värde till huset som ju va ursprungsdiskussionen.
 
Är ett nytt kök en smartare investering än solceller? Eller ett helkaklat badrum för 200000 när man kan göra samma badrum med matta för 50000?
 
C
MattisH skrev:
Är ett nytt kök en smartare investering än solceller? Eller ett helkaklat badrum för 200000 när man kan göra samma badrum med matta för 50000?
Om avsikten är att höja marknadsvärdet och utgångsläget är ett skabbigt kök eller badrum så tveklöst Ja! enligt min mening. Personligen skulle jag dock kanske göra jobbet själv och fixa helkaklat badrum för 50 000 :D
 
cpalm skrev:
Om avsikten är att höja marknadsvärdet och utgångsläget är ett skabbigt kök eller badrum så tveklöst Ja! enligt min mening. Personligen skulle jag dock kanske göra jobbet själv och fixa helkaklat badrum för 50 000 :D
Att göra det själv billigare är omöjligt. Har nyss testat själv nämligen. Arbete plus matta är billigare och säkrare än allt skit man måste ha till kakel och klinker.

Tur att min bank inte håller med motståndarna :p

Ju fler motståndare desto bättre betalt kommer jag ha för min el i framtiden, men det är väldigt roligt och intressant att läsa allt eftersom det får en till att fundera i andra banor än man tänkt innan. Det vill säga att man går en ännu bättre och genomtänkt anläggning. Jag ska inte sälja huset på minst 25 år, så vad ev. Köpare tycker nu spelar ingen roll. Höjer min investering värdet på huset med minst 75% är jag nöjd. Resten tjänar jag in ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.