Man ska vara rädd om det gamla, det är en återblick i hur det var förr. Tyvärr förstår många inte värdet av vår historia.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
gaia skrev:
nog fanns det fungerande tätsikt där den behövdes i alla tider .... tro inte att det uppfanns först idag.
Ibland får jag en känsla att visa tror att hus förr i tiden byggdes av idioter
Visst fanns det säkert någon form av fuktspärr, men det du måste ta hänsyn till är att fuktbelastningen och användandet av våra badrum ser helt annorlunda ut idag än det gjorde för 50-60 år sedan. En barnfamilj idag förbrukar 10-tals gånger mer vatten idag och duschar kanske flera gånger om dagen. Medan man förr badade en gång i veckan eller två.

Det här är inga fördomar utan kommer direkt ifrån min f.d. kurslitteratur samt att man märker det tydligt när en barnfamilj tar över ett hus där det bott äldre människor. Fuktproblemen hopar sig direkt.
 
Kicken skrev:
Hur många skruvar går det i en gipskiva, 50? tapeten ser inte så kul ut längre då.

Det blir många lager gips om man renoverar väggarna tex vart 20e år



Men visst är det synd när gammla fina välgjorda saker blir "förstörda"
50 räcker nog inte... Oftast är det ju originalet man är ute efter, hur det såg ut när det var nybyggt. Det går ju reproducera om man kvar originalet.

Att alla kakelugnar och eldstäder från mitt hus ligger nedgrävda på tomten (!) är ju inte mycket att säga om. Det var andra tider på 60-70 talet och dom var bara i vägen...

Men tänk dom lägenheter där man sänkte taken för att göra dom moderna, och när man öppnar upp idag hittar man vackra stuckaturer och takutsmyckningar. Vilken känsla!
 
Jupp jag är i samma sits som vissa andra här. Men jag har mycket kvar även om kokspannan, kakelugnarna etc har åkt ut. :D Originalskåp och annat och planlösningen är som tur är intakt.

Jag tycker verkligen att man skall tänka sig för innan man gör stora ingrepp i gamla fastigheter.
 
Nu bor ju jag i et väldigt nytt husjämfört med vad som diskuteras här men jag kan ändå få samma känsla av förstörelse även i mitt "nya" hus.
Jag har nog vanliga billiga dörrar nån form av laminat, men de har varit finare idag är de tråkigt vita men under såhar det varit nån tunn skiva med träfaner så att de varit träfärgade hade sett trevligare ut än målat vitt.
Samma sak med köksluckorna har man målat över med vitt, de vita som är orginal som skymtar fram där färge nötts ut ser mycket finare ut än moderniseringen.
Samma sak med alla golc och taklister de har varit i naturlig träfärg (står så enligt detaljbeskrivnng från bygget) och så har man målat dem vita.
I köket finns en bröstpanel som hålls uppe av lite grövre finare lister, då har man av någon anledning tagit bort spikarna och ersatt dem med skruv som är rätt stora och blaffiga och dessutom i olika dimensioner och inte i mässing...Totalt förstörda lister som blir till att köpa nya.
I mitt hus är det ju väldigt små banala saker men jag tycker ändå det är synd för orginalet hade varit så mycket finare och passat huset bättre
 
Vi köpte hus i somras, vårt tredje, och jobbar för fullt att återställa huset till 1957 och inte 1981. Då bytte huset ägare och byggdes ut o totalrenoverades med hemsk lockpanel, svarta betongpannor på taket, speglar spikades fast påvackra gabondörrar, vitmålades och fick mässingstrycken....usch tycker vi och försöker fixa. Vi byggde nytt hus 2012 som vi sålde i somras och som ngn skrev i tråden - vinklar o vrår o högt i tak och tyvärr kallt o sterilt. Nu bor vi på 108 kvm istället för 180 och stortrivs!
 
Mmm... original är att föredra. Det finns något genuint, kvalitetsmässigt och äkta i original. Dessutom är känslan helt rätt.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag tycker för all del att gamla tapeter och badrumskakel kan vara snygga. Men dåremot är det inte lika snyggt med solblekta slitna tapeter fulla av tavelsiluetter och skruvhål, eller mögel för att jag har lite annorlunda tvagnigsvanor än gamla tant Agda hade. Och hur gediget köket än var så vill jag ha praktiska utdragslådor istället för att krypa in i små skåp den dagen jag inte längre bor i hyres och får bestämma själv. Och gamla fina kök med extra låga köksbänkar fungerade kanske fint för fruarna förr, men hur bekvämt är det om en ståtlig man försöker sig på lite köksarbete? ;)

Men så länge samerna fortfarande är i fint skick och ändamålsenliga så har jag inga klagomål. Sambon däremot...

Edit: *Sakerna! Samerna hyser sambon inget agg emot.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på att sakta men säkert fräsha upp teakköket från 1968. Jag har dragit in mer eluttag och satt in bättre belysning, När det gäller inredningen har jag bytt ut två trasiga innerlådor mot moderna, mjukstängande lådor men behåller fronterna. Så här såg det ut från början.

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40T4EUTJRCERE_____resize_s_800_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är sedan att byta ut skåpsluckorna mot ny-begagnade teakluckor och sätta dit moderna, mjukstängande gångjärn.

Om jag får bestämma blir det modernt med retrotouch. Vit glasskiva istället för 90-talskaklet, rostfria vitvaror och moderna, rostfria beslag. Troligen linoleumgolv. Vi har inte bestämt oss ännu dock.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Kul projekt Pelpet!
 
pelpet skrev:
Jag håller på att sakta men säkert fräsha upp teakköket från 1968. Jag har dragit in mer eluttag och satt in bättre belysning, När det gäller inredningen har jag bytt ut två trasiga innerlådor mot moderna, mjukstängande lådor men behåller fronterna. Så här såg det ut från början.

[bild]

Tanken är sedan att byta ut skåpsluckorna mot ny-begagnade teakluckor och sätta dit moderna, mjukstängande gångjärn.

Om jag får bestämma blir det modernt med retrotouch. Vit glasskiva istället för 90-talskaklet, rostfria vitvaror och moderna, rostfria beslag. Troligen linoleumgolv. Vi har inte bestämt oss ännu dock.
Varför ska ni byta spis och diskmaskin? Vill ni ha en till största delen fungerande retrospis från gladaste 70-talet istället så är det bara att säga till innan måndag. :-D
 
Ser jag rätt om det ser ut som ni har en 70 spis pelpet? Mina föräldrar hade det, jätte svårt att få tag i 70 spis idag då 60 är standard. Den enda spis de hittade var en rostfri elecrolux induktionshäll
 
Japp det är 70 spis. Min plan är att byta ut den mot en induktionsspis så jag slipper bygga om inredningen, dra om imkanal mm. Det verkar finnas två lämpliga spisar på marknaden och en matchande fläkt. Och billigt blir det inte heller.

Även om det är en standard som är på väg ut så har jag hittat massor med 70-spisar på marknaden. På prisjakt finns det 70 modeller att välja på.

Klonk, vi vill modernisera. Jag vill ha induktionshäll, vamluftsugn, enklare rengöring och matlagningstermometer kopplad till ugnstyrningen. Diskmaskinen är långsam och bullrig och har redan överlevt sin förväntade livslängd, den börjar närma sig 10-årsstrecket. En modern maskin är väldigt mycket tystare.
 
Mikael_L
Men NEJ pelpet.

Det där köket får ni absolut inte röra.:eek:


Det är precis det den här tråden handlar om, att inte förstöra det gamla och genuina. Och just det där köket verkar dessutom nästan helt orört, i princip i originalskick.
Mycket stort aja baja att ens tänka så dumma tankar ... :thumbdown:


Mina tips är istället att ta bort diskmaskinen, sådana fanns inte -68.
Sätta in en sån där lågt placerad bakbräda i diskmaskinsöppningen, och försök finna en gammal fin kökspall att sen ha i utrymmet som är kvar.
Hitta en tidstypisk spis, snabba på nu innan de sista har skrotats.
edit: för att inte nämna engreppsblandaren :eek: , två kranar ska det va, med metallvred!
(Plastvred kom på 70-talet)

Kaffebryggaren och vattenkokaren måste givetvis väck. Antingen kokkaffe, eller så någon tidstypisk melitta-grej.
Möblerna duger nästan, men egentligen är dom väl från 70-80-tal något, håll utkik på auktioner, loppisar och blocket.


Vill du inte bevara ett fint gammalt hus i originalskick så tycker jag inte att du ska bo i ett.
Bygg nytt istället, om det är nytt du vill ha.






:x :cool: :) :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
klonk och 1 till
  • Laddar…
Ok men detta kan jag inte riktigt förstå. När man bygger om gör man väl det som man själv tycker om! Ska jag leva i något som jag inte gillar ifall någon om 50 år köper mitt hus och vill ha det gammalt! Visst tycker man om något gammalt och vill ha det kvar visst fine gör det. Även kanske bygga för vissa saker där det funkar och behålla det gamla under. Men att inte renovera sitt hem för att eftervärlden ska få se hur det såg ut förr. Nej tack
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.