Man kan ju sälja elen till sitt elbolag på sommaren
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Nej det går att få lönsamhet på systemen. I ett enfamiljshus med värmepump för uppvärmning och tappvarmvattenproduktion är egenanvändningen ca 40 - 60% av årsutbytet. Med relativt enkla medel går det att öka den till ca 90%. Det är även möjligt för hus med andra uppvärmningssystem.
 
Nimajneb skrev:
Man kan ju sälja elen till sitt elbolag på sommaren
Ja det är inga problem och en del företag erbjuder priser som är flera gånger högre än Nordpools spotpris. Det tror jag dock är en tillfällig PR-grej som är övergående precis som stödsystemen. Vi får nog i framtiden räkna med att få spotpris på elen vi matar in på elnätet.
 
C
HansR skrev:
I ett enfamiljshus med värmepump för uppvärmning och tappvarmvattenproduktion är egenanvändningen ca 40 - 60% av årsutbytet. Med relativt enkla medel går det att öka den till ca 90%.
Det måste väl i första hand bero på panelernas effekt i relation till förbrukningen? Med en liten 250W panel skulle jag nog kunna förbruka hela produktionen själv, men då är å andra sidan besparingen minimal. Installation och inverter kostar ju dessutom en hel del. Men flera kilowatt?? Hur gör man av med 6kW en sommareftermiddag?
 
Det går att få riktigt bra lönsamhet med solceller idag, med en återbetalningstid på bara 8 år om man köper ett prisvärt system och har ett bra söderläge.

Ett solelsystem kan man idag få för ca 10 kr/W om man gör jobbet själv, och ca 15 kr/W om installationen ingår.
Då räknar jag med 35% statligt bidrag för hela systemet.

Exempelvis man man sätta upp 5kW för ca 50000 om man gör jobbet själv, eller 75000 om någon annan gör jobbet.

Det finns ett flertal elhandelsföretag som köper solel för 1kr/kWh.
(Några har till och med betalat 1.5 kr/kWh, men dessa erbjudanden är mer begränsade.)

Till det tillkommer värdet på elcertifikat som är ca 20 öre per kWh.

Ett system på 5kW kan i ett riktigt bra söderläge ge 5000 kWh per år.

Den el man förbrukar själv är värd det man skulle ha betalat till elbolaget, dvs det totala rörliga elpriset, ca 1.2 kr/kWh.

Den el man säljer till elbolaget är också den värd 1.2kr/kWh (1 + 0.2).

Årsinkomsten blir då 5000*1.2 = 6000 kr.

Om man sätter upp anläggningen själv är återbetalningstiden 50000/6000 = 8 år.

Om man sätter låter någon annan montera anläggningen själv är återbetalningstiden 75000/6000 = 12 år.

Och man kan vara ganska säker på att man även i framtiden kommer kunna få en dryg krona för den el man säljer.
Nettodebitering eller någon liknande modell kommer med stor sannolikhet att införas.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
C
Vore toppen om någon kunde tipsa om panelpaket som ligger på dessa prisnivåer och elhandlare som betalar de priserna. De paket jag hittar kostar ca. dubbelt så mycket, och de stora elhandlarna betalar spotpris dvs. ca. 1/3 av nämnt pris. Och då blir ju återbetalningstiden tyvärr ca. 50 år, om man installerar själv - vilket man i praktiken inte kan göra till 100% eftersom det handlar om fast elinstallation.
 
Redigerat:
spille skrev:
Det går att få riktigt bra lönsamhet med solceller idag, med en återbetalningstid på bara 8 år om man köper ett prisvärt system och har ett bra söderläge.

.....

Om man sätter upp anläggningen själv är återbetalningstiden 50000/6000 = 8 år.

Om man sätter låter någon annan montera anläggningen själv är återbetalningstiden 75000/6000 = 12 år.

Och man kan vara ganska säker på att man även i framtiden kommer kunna få en dryg krona för den el man säljer.
Nettodebitering eller någon liknande modell kommer med stor sannolikhet att införas.
Om du sätter in 75.000 på exempelvis Avanza Zero eller liknande fond så bör du kunna få motsvarande avkastning utan problem.

Dessutom så verkar det svårt att hitta en anläggning till de priser du skriver.

För att Svensson skall fixa detta så är de nog hänvisade till elleverantörens paket. Visst man kan säkert fixa själv men det är nog få som vågar.

Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; vattenfalls paket.
 
Oj vad svar här var. Inte så många om värdet på huset.

Det märks att det finns motståndare och medtyckare. Motståndare här i tråden anser jag inte läst på tillräckligt eller letat. Det är hur lätt som helst att hitta paket till riktigt bra pris. Det har jag gjort, mer än så kommer jag inte säga just nu för att behålla mitt erbjudande.

Jag gör av med 15000-17000 kWh/år. Kommer sätta upp minst 6kWp i solceller som kommer ge mig ca 5600-5800 kW/h beroende på hur solen vill vara behjälplig. Betalar en bra bit under 100 000. Dessa paneler har garanti i 25 år, ska hålla minst 30 enligt tillverkarna och ÅF. Växelriktaren har inte riktigt lika bra garantier men förhoppningsvis ska den leva livslängden ut.

Jobbet gör jag själv, utom just inkopplingen till centralen och anmälan till elbolagen.

Säljer elen för minst 1kr/kWh
Elcert 0,2 kr/kWh.
Ev. skattereduktion på 0,58 kr/kWh.
Har man "Grön El"-mätare så kan man få ytterligare 0,2 kr/kWh. (Fråga in mer om detta, håller på att luska i det. Kommunens energirådgivare nämnde detta när jag pratade med dom. Ska vara helt nytt på marknaden)
Man kan ansöka hos nätägaren att få ersättning för att minska deras överföringskostnader, ca 0,05 kr/kWh.

Dvs.finns det möjlighet att få minst 2 kr/kWh för sin överproducerade el.
Inköpt el är värd minst 1,3 kr/kWh.

Utan bidrag kommer jag ha en återbetalningstid på 9,8 år
Med bidrag är återbetalningstiden på 6 år.
Jag har räknat på en hög ersättning för elen och ränta för lånade pengar är inte medräknad ovan. Efter den här tiden kommer min investering gå plus. Elpriserna kommer inte att sjunka!

Men för min del är det inte bara pengarna som gäller. Jag har ett teknikintresse, ett tak i bra vinkel mot solen och vill tänka lite framtid.

Jag vill inte värdera huset inför en försäljning, utan få ett värde på huset för att ha en indikering och lägga om lån m.m

Oavsett vilket så är solceller en fasen så mkt investering än ett nytt kök eller liknande, problemet är att övertyga regeringen om det...
 
Jag har ju tyvärr då Fortum som leverantör. Jag önskar så att jag skulle kunna byta:
http://www.fortum.com/countries/se/...bli-elproducent/ersattning/pages/default.aspx

Den marknadsföring som de har på sin hemsida är bannemig nästintill vilseledande. Man kommer sällan att få ens 0.3 kr/kWh. Spotpriset på sommaren ligger ofta en bra bit under snitpriset. Kanske kan man tillochmed leverera en hel del energi gratis eftersom Fortum drar av drygt 20 öre per kWh. Nej, att sälja el till Fortum kommer jag aldrig göra under de förutsättningarna. Isåfall låter jag hellre energin gå till spillo.
 
Det enda som gäller när man köper från utlandet är att man är bra påläst om vad som gäller.
 
mariatherese skrev:
Jag har ju tyvärr då Fortum som leverantör. Jag önskar så att jag skulle kunna byta:
[länk]

Den marknadsföring som de har på sin hemsida är bannemig nästintill vilseledande. Man kommer sällan att få ens 0.3 kr/kWh. Spotpriset på sommaren ligger ofta en bra bit under snitpriset. Kanske kan man tillochmed leverera en hel del energi gratis eftersom Fortum drar av drygt 20 öre per kWh. Nej, att sälja el till Fortum kommer jag aldrig göra under de förutsättningarna. Isåfall låter jag hellre energin gå till spillo.
Har du bundit upp dig på långt avtal eller är det Fortum som är nätägaren?
Du måste inte sälja till Fortum, har du elleverans avtal med dom som är bundet kan du sälja till tex Bixia för spotpris - några ören tills dess att avtalet löper ut. Sen är det bara till att byta till annan leverantör (och köpare av din el) till någon som betalar mer.
 
Fortum är nätägaren. Trodde jag bara kunde sälja till nätägaren... har för mig att Fortum levererat information där det iallafall antyddes. Då är det ju faktiskt en sak jag kan fundera en omgång till på. Vad kostar installationen som krävs för att leverera el?
 
Det går utmärkt att sälja el till vilken elleverantör som helst.
Elnätsägaren kan man ju inte byta, men elhandelsbolaget kan man byta.

Både etc el och falkenberg energi erbjuder 1 kr/kWh för den solel man säljer:

http://el.etc.se/salja-egen-el-intresseanmalan
http://www.falkenberg-energi.se/

Installationen av en ny elmätare som klarar att både mäta ingående och utgående el är gratis.
Elnätsbolaget är enligt lag tvingade att utföra mätarbytet utan kostnad.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det måste väl i första hand bero på panelernas effekt i relation till förbrukningen? Med en liten 250W panel skulle jag nog kunna förbruka hela produktionen själv, men då är å andra sidan besparingen minimal. Installation och inverter kostar ju dessutom en hel del. Men flera kilowatt?? Hur gör man av med 6kW en sommareftermiddag?
Visst är det så. Jag generaliserar och utgår från ett hus med ett solcellssytem med rimlig storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.