A
Ja, vilken ände ska man börja?

Jag kan först berätta att jag monterat larm i mer än 30 år nu, i villor och till företag.
Jobbat och varit inhyrd installatör till de 3-4 största bolagen i Sverige, Securitas Teknik, Automatic Alarm i Bromma, Nordic Alarm med flera. Seriösa företag.

Men jag har ju då aldrig varit med om ett sådant finurligt, väl utstuderat och förrädiskt affärsupplägg som securitas Direct.
Smart affärsidé faktiskt, hatten av.

Men ur ett kundperspektiv är ju detta rent åt helvete.

1. Många tror de köpt larmet(Luras att tro?) - Centralapparat och ev kameradetektorer ingår ej i de allra flesta fall = Tages tillbaka om avtalet sägs upp.
2. Man betalar på 5-6 års tid DUBBELT jämfört med ifall du skulle ha köpt ett larm från vilken annan seriös larmfirma som helst från början. Slå på miniräknaren! (Och vadå "Fria" utryckningar???)
3. Larmet är operatörs OCH hårdvarulåst så att ingen annan larmfirma eller du som kund kan programmera om larmet till något annat vaktbolag eller till din mobil - Och de lämnar ALDRIG ut koderna till dig.
4. Som lax på löken så är larmet inte, och har ingen bolagsförbindelse med riktiga Securitas Sverige AB = Du har inte köpt ett Securitas larm som du trott. Kolla på www.solidinfo.se så får du se. De har betalat Securitas Sverige för att få ha deras namn & logo med i sitt bolagsnamn.
DREAM LUXCO SCA clip_image001.gif är moderbolag för denna koncernen, visa koncernstruktur
5. Det är alltid andra små låssmeder, larmfirmor fåmansbolag som utför installationerna, de har inga egna tekniker. D.v.s. de är ett rent försäljningsbolag HELT separerat från riktiga Securitas Sverige AB

Konsensus:
Här har vi ett icke Securitas larm, som du betalat dubbelt upp för på 6 år, men som du ändå inte äger, som du inte kan programmera om och som de kommer och hämtar tillbaks ifall du säger upp avtalet.
Och ser man på deras vinstmarginal på min 23% varje år (mot normalt 5-10%) så förstår man att de kammar hem storkovan = DINA pengar.

Grattis, du har just vunnit en BRÖDROST !

Så ser verkligheten ut.

De har bifirmor såsom Aroundio och Verisure
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Wow. Du satte verkligen ord på det jag satt å räknade på senast förra veckan. Dock med mer info om vem som gör vad å varför. TACK!!!
 
  • Gilla
Alf Larmgubben
  • Laddar…
Vad har koncernstrukturen med det hela att göra? Securitas var länge ett och samma bolag och de knoppade av Direct till sina ägare som sedemera sålde det.

Jag har faktiskt inget emot att den som levererar tjänster tjänar pengar. Förstår inte riktigt ditt inlägg?

Personligen tycker jag inte att något larm verkar särskilt vettigt. Folk har det väl för avskräckning och att man vet om ifall någon varit inne i huset.
 
BigR
Tycker det var ett bra inlägg. Räknade på larmerbjudanden när jag skaffade larm och kom raskt fram till att jag kan köpa bättre grejer billigare själv och välja om jag vill ha en larmtjänst senare.

Nackdelen med att köpa själv är att det blir en högre kontantinsats och lite mer inläsning på hur larmet fungerar.
 
  • Gilla
Alf Larmgubben
  • Laddar…
A
Hej och tack för ditt svar
Securitas Direct knoppades av från Securitas Sverige ganska omgående från start, 6-12 månader ungefär.
Tjäna pengar på ett ärligt sätt där kunderna INFORMERAS om vad de ingår i för avtal, DET är helt okej förstås.
Men inte detta. Och jag har vänner som gått på denna mina som kan intyga det jag säger.
Ett bra trådbundet larm (SSF-intygat) med ett par inomhussirener och 2 utomhus samt ett blixtljus, är fullt tillräckligt. Olåst, operatörsfritt, utan en massa månadsavgifter. (att belasta checkkrediten är billigare)
Anslutet till VALFRITT larmbolag, där du kan BYTA ifall du är missnöjd.
Detta kan man ju inte göra med Securitas Direct - Man är ju helt fast i deras klor helt enkelt.
 
A
crilleolsen skrev:
Wow. Du satte verkligen ord på det jag satt å räknade på senast förra veckan. Dock med mer info om vem som gör vad å varför. TACK!!!
Kul att kunna hjälpa nån att hitta rätt i djungeln :)

Inte lätt att läsa igenom alla dessa villkor i avtalen, t.ex. att Securitas Direct har börjat med ett helt års uppsägningstid!
Det har de "smugit in" även i de bef. avtalen där de skickar ut en liten snygg fint om "Vi vill bara uppdatera ditt befintliga avtal" som om de inte innehöll förändringar = LÄS försämringar i form av att ha ökat från 3 månaders till 12 månaders uppsägningstid för att tvinga kvar oss kunder. Inte snyggt.. Är det lagligt? Ska kolla upp det.
 
Alf Larmgubben. Tror du skall läsa på före du kastar skit på företag i ett forum. Securitas Direct kom från Securitas som är ett av Sveriges största noterade bolag. Att knoppa av ett företag är inget man bara gör. Den verksamheten är betydligt äldre än du beskriver.

Sedan kan jag hålla med om olika affärsmodeller och hur tydligt det är för konsument tex och att det kanske skall granskas bättre. Det är inte snyggt att binda upp människor.

Men man skall hålla sig till sanningen.
 
A
Sanningen? Ja om de skulle hålla sig till sanningen så skulle vi inte skriva om dem. Eller hur? Spelar ingen roll att DU tycker jag kastar skit på dem. Jag tror nog att alla konsumenter där ute uppskattar att få veta hur dessa avtal och abonnemang drabbar dem. Hur kommer det sig att du känner dig trampad på tårna? Är du säljare på SD eller?
QUOTE=Jugend;1842162]Alf Larmgubben. Tror du skall läsa på före du kastar skit på företag i ett forum. Securitas Direct kom från Securitas som är ett av Sveriges största noterade bolag. Att knoppa av ett företag är inget man bara gör. Den verksamheten är betydligt äldre än du beskriver.

Sedan kan jag hålla med om olika affärsmodeller och hur tydligt det är för konsument tex och att det kanske skall granskas bättre. Det är inte snyggt att binda upp människor.



Men man skall hålla sig till sanningen.[/QUOTE]
 
En användare som kallar sig "Alf Larmgubben" har registrerat sig på Byggahus under oktober. Användarens enda bidrag på forumet är att delta i trådar där Securitas Direct (Verisure) diskuteras.

Budskapet är mycket tydligt:
http://www.byggahus.se/forum/villalarm/222490-luras-direct-alarm.html

Oavsett om det finns fog för denna misskreditering eller ej, behövs det inte mycket fantasi för att ana en bitter konkurrent bakom signaturen.
 
D09
Var inte på hugget Alf

Jag får också intrycket av att det är en konkurrent som vill svartmåla SD.

Med retoriken att

"jag behöver bara visa att den andra har fel"

vilket ger avkastning om någon

*nu spekulerar jag*

som din firma kontaktat kollar alternativ och då hittar dessa trådar vilket får dom att tycka mer om fristående larm m.m

Håll dig bara i trevlig ton och var saklig.

Har aldrig varit förtjust i SD larmtjänster förutom att det verkar vara ett smidigt och dyrt upplägg.

Grannarna har SD och gissa vart larmbilen knackade på och frågade efter deras adress ;)

Någon vecka senare så ville man sälja även till mig. 😳
 
D09
Alf Larmgubben skrev:
Och som "Fog för denna misskreditering" kan jag ju bara hänvisa till vad ANDRA kunder skriver om dem.

Klicka här och håll flabben sedan !

[länk]
Var inte speciellt många missnöjda kunder med tanke på hur många kunder dom verkar ha? Fanns även nöjda kunder.

Tänk på språket Alf, att be någon hålla flabben visar bara på lågt i tak.

Kanske du har ett högt temperament och gjort dig omedgörlig för SD och vill svartmåla dom ;)

Nu retas jag bara för att se om du exploderar ;)
 
A
Nejdå, det är egentligen ingen fara med språkbruket - Visst jag har ju temprament det erkännes.

Du har kanske rätt, men jag reagrerar bara mänskligt på eviljava´s påståenden, antaganden som inte stämmer.
Inget kostigt i det. Tycker jag. Folk som misstror och gör vinklade antaganden blir jag faktiskt väldigt upprörd på.
Det hela grundar sig i en vän till mig känner idag känner sig rätt missnöjd, och jag känner mig medskyldig till detta.

Därför som erfaren installatör i branschen ville jag därför informera och varna andra med goda intentuioner vad de har för avtal och abonnemang. För DET är det inte många som förstår förns efteråt, då det är försent (1 års uppsägningstid gör ju dessutom att man ofta blir fast)

Nä. jag brukar va rätt lugn, men riktiga orättvisor triggar mig på ett bra eller kalla det kanske dåligt sätt.
Jag har dessutom aldrig varit PK, eller mainstream människa.

Men jag håller med dig, man får kanske chilla lite i detta forum, men jag får skylla på att jag aldrig skrivit på något forum alls tidigare.
Men i sak har jag rätt att kritisera vilken firma som helst, och avslöja fakta som ingen annan vet. Utan vinklade antaganden och påståenden.
Enl.min mening / Tack för dina svar
 
Alf Larmgubben skrev:
Och som "Fog för denna misskreditering" kan jag ju bara hänvisa till vad ANDRA kunder skriver om dem.

Klicka här och håll flabben sedan !

[länk]
Ja det var ju moget skrivit av en med 30års erfarenhet av larminstalationer. Medlemmar med lite "kantig" attityd brukar oftast bli totalt sågade här.
Med lite ödmjukhet så tas inläggen på lite mer allvar ;)
 
Tråden rensad
På forumet gäller en artig och tolerant inställning till andra.

/Mats
Moderator
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
Alf Larmgubben skrev:
Sanningen? Ja om de skulle hålla sig till sanningen så skulle vi inte skriva om dem. Eller hur? Spelar ingen roll att DU tycker jag kastar skit på dem. Jag tror nog att alla konsumenter där ute uppskattar att få veta hur dessa avtal och abonnemang drabbar dem. Hur kommer det sig att du känner dig trampad på tårna? Är du säljare på SD eller?
Hur kan du göra den här analysen. Den känns ju oerhört platt. Jag känner mig inte alls trampad på och jag har inget som helst med Securitas Direct att göra.

Men jag upprörs inte av det för de erbjuder ett helhetspaket och kommer installerar det och ansvarar för det. Det kostar pengar att inte göra något som helst själv. Det är lite som att det är billigare att upphandla ett badrum i delar för sig än totalentreprenad.

Dessutom så har jag, tillskillnad från dig, läst Securitas Directs rapportering. Du skrev : Securitas Direct knoppades av från Securitas Sverige ganska omgående från start, 6-12 månader ungefär.

Det är misskreditiering som inte är sann. Det tycker inte jag är seriöst. Vet du ens varför Securitas vara och icke vara på börsen handlade om? De var ingen kursraket trots att du här försöker utmåla det som någon form av pengamaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.