Gynteri
En del el-bolag däribland Vattenfall har börjat kränga meningslösa nyttoprylar på nätet till hutlösa priser. Vad sägs om detta praktexempel på bondfångeri?
bullshit.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gynteri skrev:
En del el-bolag däribland Vattenfall har börjat kränga meningslösa nyttoprylar på nätet till hutlösa priser. Vad sägs om detta praktexempel på bondfångeri?
På vilket sätt är det bondfångeri? Jag tror att de flesta skulle uppfatta produkten som användbar.
 
  • Gilla
Belaruz
  • Laddar…
På vilket sätt är den bondfångeri? Såvitt jag kan se är det en kombinerad elmätare och fjärrströmbrytare som dessutom använder WiFi.
 
  • Gilla
Belaruz
  • Laddar…
Krilleman
Vad har denna med värme att göra?
 
Gynteri
Tjosan! Det small till rejält där. Av svaren att döma så är produkten såväl obegriplig som meningslös. Dessutom hopplöst kostnadsineffektiv.
 
Gynteri
krilleman_215 skrev:
Vad har denna med värme att göra?
Jaha? Så värmeapparater går inte att styra med denna förträffligt meningslösa tingest?
 
Jag fick 2 å har använt dem ett halvår kanske.

Känns lite mer modernt och hade jag haft bredband i sommarhuset hade dessa varit klockrena får att slå på å av värmen.
 
Jag har funderat på att köpa mig något liknande.
Varför, mer konkret, ska jag inte köpa dessa?
 
Produkten kostar ju inte mycket mer än en vanlig dygnstimer och ger förutom timerfunktionen möjlighet till mer avancerad schemaläggning av tillslag/frånslag samt möjlighet att fjärrstyra funktionen. Bondfångeri är det väl knappast fråga om, däremot är det kanske inte alla som har nytta av en dylik pryl.

Frågan är dock varför TS retar sig så våldsamt på den?
 
  • Gilla
Belaruz och 1 till
  • Laddar…
Hur stor effekt på det inkopplade klarar de av? Håller de för ett element på, säg, 1400 watt?
 
Jag förstår inte heller vad som är så fel med den.

Ganska fiffig pryl till ett helt ok pris tycker jag.
 
Jag har använt en liknande produkt (TellstickNet + Nexa) under flera år och jag ser faktiskt väldigt många användningsområden.

Jag kan väl förvisso tycka att denna produkt är i dyraste laget om man jämför med liknande produkter på marknaden, men "bondfångeri"? Knappast!

Det skulle vara intressant att höra varför TS klassar denna produkt som "bondfångeri"? Att den är meningslös för TS är ju inte samma sak som att produkten är rent bondfångeri. I synnerhet när det uppenbarligen finns individer som har förmåga att se praktiska användningsområden för denna produkt.
 
Har flyttat tråden till teknik

/moderator
 
Redigerat:
Gynteri
Lostmoose skrev:
Jag har funderat på att köpa mig något liknande.
Varför, mer konkret, ska jag inte köpa dessa?
Nexa har t ex en webbaserd gateway som medger betydligt större flexibilitet http://www.elbutik.se/product.html/nexa-gateway?category_id=709 Nu har jag inte provat denna produkt ännu. Men självklart, vill jag fjärrstyra mitt hem så vill jag göra det med full valfrihet och kontroll. Inte minst är framtida utbyggnad av systemet viktiga komponenter, 400-500:- för att styra en enda strömslinga är en helt vettlös kostnad.
 
Gynteri skrev:
Nexa har t ex en webbaserd gateway som medger betydligt större flexibilitet [länk] Nu har jag inte provat denna produkt ännu. Men självklart, vill jag fjärrstyra mitt hem så vill jag göra det med full valfrihet och kontroll. Inte minst är framtida utbyggnad av systemet viktiga komponenter, 400-500:- för att styra en enda strömslinga är en helt vettlös kostnad.
Annonsen är inte riktad till tekniknördar som vill ha full valfrihet, utan till "Svensson" som är teknikhandikappad.
Jämför Telia Smart och vi som kompilerar egen pfsense. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.