Jag har alltid varit en förespråkare för vedpanna. Elpriset kommer alltid att gå upp men ved kommer man alltid kunna komma över billigt. Och skeptikerna tyckte massa jobb men jag intygade att det gick att göra smidigt om man byggde huset för vedeldning från grunden.

Vedboden är full med 40m3 ved och kommer nog räcka i 3 år så den stora arbetsbördan är gjord. Nu behöver den bara flyttas 5-10 meter till pannan och tändas på och askas ur. Jag har ved ytterligare några år på tomten. Men sen! Då tror jag vedpannan som då bara kommer vara 6-7 år kommer pensioneras och bara behöver jobba ibland när han känner för det. Känns inte värt att elda med ved om jag måste betala för veden. Det är inte lönt jobbet att spara kanske 5000kr på ett år jämfört med bergvärme. Jag kommer ändå gräva ner markkollektor nu i höst för att köra mot venltilationsaggregatet för att förvärma uteluften när det är kallt ute och kyla den när det är varmt.

Såvida inte utvecklingen av vedpannor ändrar sig. Utvecklingen nu går mot effektivare pannor men det är egentligen ganska ointressant tycker jag. Det intressanta är att minimera antalet besök i pannrummet. Inte att släppa ut mindre avgaser. Detta görs genom att man ska kunna ladda med mera ved, minst för en vecka och sedan gå ut ur pannrummet och in nästa vecka för att ladda mera ved. Byt ut stora acctankar mot vedtankar annars kommer vedpannan vara ett minne blått i villor inom några år!
 
Att investera i en riktig vedanläggning för att elda några gårdsträd under en par år för att sen borra bergvärme är nog bland det vansinnigaste jag hört. Om anläggningen är ny så bör livslängden vara närmare 30 år och för pengarna du isåfall lagt på vedanläggningen hade du kunnat värma många år med din blivande VP.

Men men, kanske det låter annorlunda om sju år beroende på hur elpriserna utvecklar sig..

Vedanläggningen + bervärmeinvesteringen hade räckt till en österrikisk flisanläggning och då hade du haft pengar över och dessutom varit närmast oberoende av vad EUs alla politiker hittar på i framtiden.
 
Förstår heller inte varför du skaffar vedpanna för att elda bara några år vore det inte bättre att satsa på berg/jordvärme på en gång för det är ju där du hamnat till slut. Visserligen har även jag varit en vedeldare men jag höll nog ut i närmare 15 år i alla fall innan det blev bergvärme.
 
Ved är billigt, även om du köper veden, i alla fall här. Dock skulle jag om jag fortsatt med ved köpt på stock levererat hem till uppfarten, minimalt arbete med att kapa och sen klyva, jag tröttnade på att åka och hämta ved på alla möjliga konstiga ställen, gratis dock men inte värt arbetet att släpa hem veden, så då blev det pellets istället.

Jag tycker inte alls att effektiva vedpannor är ointressant, dom generar mer effekt och mindre aska i förhållande till hur mycket ved du burit in. Ska man elda med ved får man räkna med att elda en gång om dagen eller varannan var tredje dag.

Låter som du redan tröttnat på ved?
 
Redigerat:
Håller med Xdigger, köp en rejäl laddning långved levererad hem, hyr en vedprocessor och kör en långhelg. Du klarar säkert 40-50 kubik på en riktigt lång helg.

I övrigt tror jag inte vedpannans framtid är särskilt ljus. Värmepumpar verkar utvecklas snabbt och dessutom gå ner i pris, liksom solceller.
 
  • Gilla
Broach
  • Laddar…
Värmepumpar.. *brr*
 
Men vad jag förstår har Putte eldat i en Orlan?? Ja då ledsnar man fort på vedeldandet. Man måste göra startbrasa, justera inställningarna noga etc. Svart rök som retar familjen, grannar å bekanta..

Idag finns det vedpannor som bara inte är effektiva med bra verkningsgrad utan de är framförallt användarvänliga. Det är mer jobb att konka och bära tvätten och disken ut ur tvätt-/diskmaskinen än att starta en modern vedpanna.

Viktigaste är att man har plats och att logistiken med vedhanteringen fungerar, då är vedeldning en fröjd. Och nu när värmepumpar blir allt vanligare är det aldrig problem att köpa hem billig långved direkt hem på gården.
 
Ahhh.. Då kan jag förstå att man blir trötter. Det finns mycket trevligare pannor då!
 
Jannez69 skrev:
Men vad jag förstår har Putte eldat i en Orlan?? Ja då ledsnar man fort på vedeldandet. Man måste göra startbrasa, justera inställningarna noga etc. Svart rök som retar familjen, grannar å bekanta..

Idag finns det vedpannor som bara inte är effektiva med bra verkningsgrad utan de är framförallt användarvänliga. Det är mer jobb att konka och bära tvätten och disken ut ur tvätt-/diskmaskinen än att starta en modern vedpanna.

Viktigaste är att man har plats och att logistiken med vedhanteringen fungerar, då är vedeldning en fröjd. Och nu när värmepumpar blir allt vanligare är det aldrig problem att köpa hem billig långved direkt hem på gården.
Gården var ordet sa bull! Det är ju maskinpark och plats som är den största nackdelen med ved.
 
Vedmaskin hyr man, finns till och med bensindrivna om man inte ens har ett trefasuttag kring kåken.. Men visst, ved passar inte alla, men har man en tomt på mer än 500m2 så bör man väl rymma nån vedtrave..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det som är svårast för mig som vedeldare är att motivera kostnaden.
Min anläggning har kostat som en bergvärmeanläggning i kost.
Så den delen av ekonomin faller.
De första åren jag eldade så var veden gratis, ibland bytte jag mot tjänster o ibland symboliska summor. Men nu har det blivit svårare att få tag på veden billigt.
Ska jag betala marknadsmässigt för veden och copvärdena på pumparna bara blir högre o högre.
Då faller den biten av ekonomin med.
Jag gjorde av 30m3 ved förra året, vad skulle motsvarande mängd energi det ha kostat men en pump med ett cop-värde på 4?

Då är det bara att jag gillar o elda, pula o greja kvar.

Och nej, jag tänker inte falla in i det gamla osåld ved som kost resonemanget.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Ja, det är lite lustigt, folk kan lägga en kvarts miljon på en bil som minskar vad en värmeanläggning kostar i värde samma stund som den används, men kan man inte räkna hem en investering i värmesystemet på 5 år då ratas det.

Att tycka att värmesystem är roligt får man tydligen inte göra.
 
  • Gilla
Kire_78 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker värmesystem är roligt. Men inte att vedeldning är så kul att jag vill betala massor för det även om jag eldar en liten del ved från egen skog.
 
Jag tycker också värmesystemet är roligt. :) Jag har gått över till pellets för att slippa en hel del slit.
 
Kul med alla svar. Lite repliker.

Har normalt absolut inga problem med pannan och justerar inget. Några minuter efter tändning så syns inget annat än värmedaller ur skorsten.

Ja det är vansinne att investera i en vedanläggning och bara köra några år. Min tanke var att köra tills kroppen inte ville längre. Dvs typ 40-50 år. Anläggningen har kostat ca 40 tusen. Min tanke var att skapa en anläggning som behövde eldas en gång per dygn vid -20. Vilket säkert funkar(har inte huset fullt klart ännu med ftx och lite isolerfix kvar).

Att installera markvärme kommer kosta 20-50 tusen beroende på hur jag gör. Då kommer jag ha en anläggning som är väldigt ekonomisk, bekväm och rolig :) Jag tycker elda är kul. Men inte alltid, tex när man kommer hem sent och bara vill i säng. Sedan vill man ju åka till fjällen titt som tätt och åka skoter/skidor och då drar elräkningen iväg när elpatronen går igång. Där kommer markvärmen in. Jag behöver inte känna att det kostar så mycket att strunta i att elda ibland, eller åka iväg en vecka eller två.

Men som sagt, jag tycker utvecklingen fokuserar fel. Fokusera på minimera antalet turer in i pannrummet så kommer vedpannan bli mer långlivad! Får jag tid kommer jag göra en prototyp av vedpanna med vedmatning. Har redan iden klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.