Är i startgroparna för att beställa solceller. Lite fel årstid, men jag har fått en trevlig offert plus att jag har det på plats till våren när solen börjar bränna ordentligt igen. Vad jag funderar på är vad som händer med mitt husvärde när jag installerar en anläggning.

Eldar med el genom en L/V VP och beräknar göra av med 15000-17000 kWh per år. Anläggningen jag tittat på är en 6 kWp som skulle ge ett årligt utbyte på 5600kWh enligt kalkylen.

Hur ska man räkna? man sänker ju driftkostnaderna och dessutom har möjlighet till bidrag för installationen, försäljning och kommande skattereduktion. Dessutom är det framtiden, miljövänligt osv..
 
Mer attraktivt att köpa pga lägre driftkostnad skulle jag resonera
 
  • Gilla
Mikael C
  • Laddar…
Ja man kan ju hoppas det iaf.
Pratade med banken som i mitt fall blev väldigt intresserade. Trevlig det iaf.
 
  • Gilla
Mikael C
  • Laddar…
Klart det höjer värdet, hur mycket är dock svårt att sia om. Ta gärna ut siffror på förbrukning före och efter installationen, det är bra jämförelser att visa en köpare.
 
  • Gilla
Mikael C
  • Laddar…
D09
MattisH skrev:
Är i startgroparna för att beställa solceller. Lite fel årstid, men jag har fått en trevlig offert plus att jag har det på plats till våren när solen börjar bränna ordentligt igen. Vad jag funderar på är vad som händer med mitt husvärde när jag installerar en anläggning.

Eldar med el genom en L/V VP och beräknar göra av med 15000-17000 kWh per år. Anläggningen jag tittat på är en 6 kWp som skulle ge ett årligt utbyte på 5600kWh enligt kalkylen.

Hur ska man räkna? man sänker ju driftkostnaderna och dessutom har möjlighet till bidrag för installationen, försäljning och kommande skattereduktion. Dessutom är det framtiden, miljövänligt osv..
Får man fråga vad en sån anläggning går på? :)
 
Att sätta in pengarna på vilken fond som helst ger ju en bättre avkastning än att sätta upp solpaneler. Om huset stiger i värde är ju svårt att sia om
 
Vad är det för bidrag man kan få och vad är det för reduktion som du nämner?
 
C
Mycket intressant, men tar kalkylen hänsyn till variationen av effektbehovet i relation till variationen av soleffekten?
Jag menar en solig sommareftermiddag går det ju inte åt så mycket el, däremot mörka vinternätter när solcellerna inte producerar något.

Om man skall kunna räkna årsnetto på något sätt krävs ju att man även kan räkna in överskottsproduktionen, och då behöver man dubbelriktad mätning. Är i så fall nyfiken på den ekonomiska "verkningsgraden" när man levererar överskottel till nätet? Vill minnas att denna med tidigare regelverk var rätt kass.
 
Jag läste ett par besiktningsrapporter på hus med solceller på taket och i rapporterna klagades det på otäta takgenomföringar. Det var inom samma geografiska område så det var kanske samma firma som fixad båda husens solpaneler. Men som presumtiv köpare hade jag därför blivit lite nervös å takets vägnar istället för att tycka att det höjde värdet.

Å andra sidan... Hur är det i Skåne, högt elpris och mycket sol? Kanske inte är så dumt att skaffa, men jag hade nog hellre räknat på hur det påverkade dina kostnader under tiden du bor i huset istället för försäljningsvärdet i framtiden.
 
Detta har varit på tapeten ett tag här då jag har kamrater i brf som funderat på dylika installationer - de indikationer som jag fått är att det skulle vara ca 20 år återbetalning på solceller. Helt baserat på andrahands information i mitt fall och således inte alls lukrativt.
i Sverige då solcellerna producerar som mest, sommaren, så förbrukar vi som generellt minst el. Således, när du har överskott på panelerna så får du minst av elbolagen för din återförsel av el till systemet.
spontant skulle jag nog vänta ett par år tills dess att panelerna blir billigare och återbetalningstiden kortare..

om om det finns andra bidrag att få har jag ingen aning om.dessutom får man ta i hänsyn snön som gör panelerna obrukbara under en viss del av året... Kanske då inte i Skåne...
 
Såg på tv från USA där hus utan solpaneler knappt blev sålda medan hus med solpaneler var lättsålda. Husen var i samma område och nybyggda efter nån orkan eller tromb. Inte så representativt för Sverige men en liten vink om hur en del husköpare kanske tänker.
 
Mell skrev:
Såg på tv från USA där hus utan solpaneler knappt blev sålda medan hus med solpaneler var lättsålda. Husen var i samma område och nybyggda efter nån orkan eller tromb. Inte så representativt för Sverige men en liten vink om hur en del husköpare kanske tänker.
Tror nog PayOff tiden är avsevärt lägre i USA, speciellt om man drar sig söderut. Elförbrukningen är ju extremt hög under sommaren då även panelerna levererar som mest.
 
slacker skrev:
om om det finns andra bidrag att få har jag ingen aning om.dessutom får man ta i hänsyn snön som gör panelerna obrukbara under en viss del av året... Kanske då inte i Skåne...
Snön kan man bortse från eftersom enbart ca 6 % av den årliga solstrålningen träffar Sverige under vintermånaderna.
 
cpalm skrev:
Mycket intressant, men tar kalkylen hänsyn till variationen av effektbehovet i relation till variationen av soleffekten?
Jag menar en solig sommareftermiddag går det ju inte åt så mycket el, däremot mörka vinternätter när solcellerna inte producerar något.

Om man skall kunna räkna årsnetto på något sätt krävs ju att man även kan räkna in överskottsproduktionen, och då behöver man dubbelriktad mätning. Är i så fall nyfiken på den ekonomiska "verkningsgraden" när man levererar överskottel till nätet? Vill minnas att denna med tidigare regelverk var rätt kass.
Det är oftast enkla kalkyler där man specificerar vad solcellerna generera på årsbasis. Vill man göra det rätt så får man helt enkelt ta fram en produktionskostnadskalkyl. Det räcker dock inte om man vill veta lönsamheten för systemet eftersom det kan vara svårt att uppskatta hur stor del av årsutbytet som används i den egna byggnaden.

Hursomhelst skall man använda så mycket som möjligt av elen från solcellssystemet i den egna byggnaden för att systemet skall bli lönsamt.
 
C
HansR skrev:
Det är oftast enkla kalkyler där man specificerar vad solcellerna generera på årsbasis.
Intressant, en sådan kalkyl ter sig ju synnerligen meningslös då förbrukningen är mer eller mindre inversen av produktionen. Om man inte använder den som försäljningsargument förstås :D

HansR skrev:
Hursomhelst skall man använda så mycket som möjligt av elen från solcellssystemet i den egna byggnaden för att systemet skall bli lönsamt.
Med andra ord låter det som att man kan glömma någon sorts lönsamhet i detta i en vanlig svensk bostad(?) Särskilt om man hade tänkt minska uppvärmingskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.