Denna pannlampa lyser som SA**N, och var dyr som "#"@£$@¤
Men den har trots det ett problem - att lufsa i skogen vid några plusgrader räcker inte för att hålla den nedkyld, så den går ned i effekt efter 5 min :(.

Lupine piko.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är, hjälper det att limma på en extern kylfläns?

7570005-01.jpg

Som ni ser av måtten är ytan begränsad. Den plana ytan på lampan är ca 25x20 mm. Lampan (LED) drivs med 13 W som ska kylas bort. En kylfläns av denna storlek kan komma ned i en termisk resistans på 3 K/W.

Den lyser som hin håle även vid 4-7 W, och jag behöver egentligen inte mer än 2 W, men jag bara vill ha max! Att springa är heller ingen lösning, för då kommer jag att dö...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
M
det var som f-n. Om LED'en har en liten alufläns så vore väl bäst att där limma på extraflänsen med något lim som har hög termisk konduktivitet. Då kanske du får klippa upp plasten så flänsen kan sticka ut?....
 
Kanske skulle sagt att lamphuset är gjort av aluminium, som blir brännhet. Så det finns chans att transportera bort värmen från LEDen.
 
M
limma på en sånhär?

mugen.jpg
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Fint som snus, jag förkastar inga förslag... (y). Fler?
 
Vattenkylning till en dator. Den vikten behöver inte belasta nacken.
 
hehe att lösa problemet blir ju en utmaning eftersom man inte vill luffsa runt med 7 ton skrot på skallen:)

Flänsen är ju bra men borde man inte till med någon form av minifäkt också för att få bort värmen?
 
ByggNiclas skrev:
...någon form av minifäkt också för att få bort värmen?
Det finns ju vedertagna lösningar för detta.
City-Beach-Propeller-snapback-cap-1-web.jpg
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
M
solar-powered-cap.jpg
solcellsdriven kanske inte är optimalt om du inte lyser med själva pannlampan på solcellerna...

men ärligt talat, en kylfläns blir klart mycket effektivare med fläkt, men den blir inte helt overksam utan.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Har inte tillverkaren tänkt på det problemet alls? Eller är den såld med nåt förbehåll: "endast avsedd för bruk i polarmiljö"?

För det är konstigt att du köpte en fruktansvärt dyr lampa, som i praktiken är oanvändbar.

Annars är mitt tips också en kylfläns till en processor. Du kanske får rota bland de skrotade datorerna på miljöstationen?
 
D09
Kollat med tillverkaren så det inte är något fel på den?
 
Jo, ska nog ställa en fråga till Lupine vad som är normalt. Det är ju ingen bra reklam. De är visserligen inte ensamma om detta med kylning av LED-lampor. Man tycker att ett dubbel så stort lamphus inte skulle vara i vägen, så man kan undra om de kanske redan provat utan större effekt.

Men kan någon matematiken/fysiken? Vad räcker "3 K/W" till?
 
Bo.Siltberg skrev:
Men kan någon matematiken/fysiken? Vad räcker "3 K/W" till?
Elementärt, min käre Watson (Efter att ha läst igenom räkneexemplet på Wikipedia).

Det verkar vara så enkelt att en kylfläns på 3 K/W kan kyla dina 13W 39 grader.

...det känns konstigt att det skulle vara så enkelt. Jag måste ha missförstått något.
 
Bo.Siltberg skrev:
Men kan någon matematiken/fysiken? Vad räcker "3 K/W" till?
Varje W ger 3grader K temp-höjning, Kelvin eller Celius blir detsamma i detta fall.
Är omgivningstempen 20C och du kyler 13W med den så borde tempen bli 20C + 13W * 3C/W = 59C

Du måste få bra termisk konduktivitet mellan kylflänsen och skalet till lampan, annars är risken att den faktiskt gör mer skada än nytta. Bäst är som i svar två att ha isönder skalet och sätta flänsen bra mot leden. 13W är en del i en så liten förpackning, även om en del försvinner som ljus.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
solcellsdriven kanske inte är optimalt om du inte lyser med själva pannlampan på solcellerna...
Skulle snarare vilja påstå att det inte alls är optimalt om du lyser med pannlampan på solcellerna för att driva fläkten.
Då solcellen har en verkningsgrad på kanske 20% i bästa fall hade det varit bra mycket närmre optimalt att driva fläkten med batterierna som även används till att driva lampan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.