Nyfniken skrev:
Om valet står mellan att betala 240 kr/månad till CD eller att ha en ful antenn på fasaden så väljer jag det förstnämnda.
Jag är beredd att hålla med där, är det via fiber?
Själv har jag en ful parabol på taket :( och en antenn.
 
fgo skrev:
Jag är beredd att hålla med där, är det via fiber?
Jepp. Funkar generellt väldigt bra. Inga problem med bandbreddsträngsel med tunga nedladdningar etc. Har dock en del nackdelar:

1) Seg ful box.
2) Blir dyrt om man ska ha mer än en TV.
3) Hänger sig ibland.
 
Nyfniken skrev:
[länk]
Såhär i efterhand var det kanske dumt att inte köpa 1.8-meters-varianten när jag har fri tillgång till utrymme på vinden.

Köpte även en sån här som jag skruvade fast i golvet (!) på vinden, den var preciiiis så hög som behövdes:
[länk]


Bingo!

Hade en intressant dialog med en tjej på Boxer som inte ville hjälpa mig eftersom det gällde gratiskanlerna. Jag försökte förklara det kontraproduktiva i det eftersom jag inte tänker teckna ett abonnemang om jag inte vet att min utrustning fungerar. Fick då tipset med nollställning och det fungerade.

Jag har dock upptäckt att signalstyrkan åker berg- och dalabana, så det blir till att köpa en förstärkare.

Mitt bekymmer nu är:

1) Sitter det en förstärkare i antennen som drivs av min TV?
2) Hur vet jag om TV:n lämnar drivspänning i uttaget? Likspänningsmäta uttaget?
3) Om jag köper en förstärkare, var ska jag sätta den? Vid antennen där det inte finns något uttag (=bekymmer) eller i mediaskåpet (F-kontakter) eller vid TV:n?
4) Var hittar jag en kompass så jag kan rikta antennen optimalt? Nu har jag höftat.

EDIT: Det är uppenbart att det är en sån här jag ska ha:
[länk]

Synd bara att det är 20 meter kabel från antennen till förstärkaren.

EDIT2: Eller en sån här, för att ge spänning till den förstärkare som redan sitter i antennen:
[länk]
Kjell & CO brukar vara snälla med returer, byt absolut din antenn mot en DAT 75.
Förstärkningen går från 15 dB till 19 dB vilket är i dessa sammanhang verkligen mycket.
Dessa antenner har en inbyggd förstärkare som aktiveras med nätdelen 30336, tror dock inte du behöver göra det.
 
BR125 skrev:
Kjell & CO brukar vara snälla med returer, byt absolut din antenn mot en DAT 75.
Förstärkningen går från 15 dB till 19 dB vilket är i dessa sammanhang verkligen mycket.
Dessa antenner har en inbyggd förstärkare som aktiveras med nätdelen 30336, tror dock inte du behöver göra det.
Köp nätdelen känns som en smal operation jämfört med att köpa nätdelen till förstärkaren...
 
Kompass: rätt riktning på en antenn justerar man rimligen genom att bevaka signalstyrkan inte genom att hitta rätt antal grader.......
 
Nyfniken skrev:
Köp nätdelen känns som en smal operation jämfört med att köpa nätdelen till förstärkaren...
???
Menar du att det är enklare och koppla in förstärkaren med en nätdel istället för att byta antennen ?

Förstärkare är bara till för att kompensera för långa kablar, har du svajande signal så måste du sätta dit en större antenn eller flytta antennen ut på taket.

Fick alltid lära oss att den bästa förstärkaren är en bättre antenn.
 
MathiasS skrev:
Kompass: rätt riktning på en antenn justerar man rimligen genom att bevaka signalstyrkan inte genom att hitta rätt antal grader.......
Det får bli plan C.
 
BR125 skrev:
Menar du att det är enklare och koppla in förstärkaren med en nätdel istället för att byta antennen ?
Jag har att välja på att åka och köpa en pryl för 150 spänn och koppla in den i tvättstugan eller att klättra upp bland lösullen på vinden där det är 1 m takhöjd och försöka demontera antennen och få in den i kartongen på ett sätt som gör att Kjell & CO kan acceptera ett återköp. Sen ska jag upp igen med en antenn på 1.8 meter och försöka montera ihop den... :x
 
Det är inte säkert att man får bäst signal rakt från sändaren, ibland kan det vara bättre signal från studs mot ett berg eller en byggnad. Vilken sändare siktar du på? Nacka? Finns ju några hjälpsändare också.
 
En uppdatering är på sin plats. Följande gjorde susen:
  1. Se till att antennen inte ha kontakt med något trä på vinden.
  2. Installera nätdel till förstärkaren.
  3. Göra en komplett nollställning av TV:n.

I tur och ordning: Antennen på vinden, antennförstärkaren och klicken med latexfog i röret till vinden. Tacka HTC för den superba bildkvalitén.

IMAG0541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa F-skarven precis innan nätdelen.
Har du slutmotstånd i den oanvända utgången på nätdelen? Om inte, montera dit ett på 75ohm.
 
Jo, jag vet (x2). Men nu har jag perfekt signal, så nu rör jag ingenting :)
 
Nyfniken skrev:
Jo, jag vet (x2). Men nu har jag perfekt signal, så nu rör jag ingenting :)
Bra val! Laga inget som fungerar :)
 
Jag köpte den televe antennen med bäst förstärkning(mest antal element) som gick och uppbringa och konstruktionen känns robust, köpte den på Kjell & Co. Köp den fetaste så slipper du förhoppningsvis antennförstärkare, bra förstärkning i antennen är A O, köp heller ingen "digitalantenn". Om du sedan får problem med signalen eller ska ha flera tv kopplade så kompletterar du sen med en antennförstärkare av bra kvalité. Kjells antennprodukter är mycket bra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.