När jag var barn var det vanligt att vi "syrafällde" björk under försommaren. När löven hade slagit ut och såg ut som musöron så fälldes björken. Sedan fick den ligga okvistad under sommaren och då hade löven sugit ur den värsta fukten ur veden. Övrigt så är björk känslig att ligga okluven en längre tid.

Annars föredrar jag att vara i skogen senhöst och vintertid. Frisk och härlig luft.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
D09 skrev:
Hur länge kan ett träd ligga fällt innan det blir dåligt, om man låter lövverk etc hänga kvar?

Är det inte lurigt att vara skogsnisse på vintern? Tänker på halka etc
Hur länge ett träd kan ligga beror på trädslaget. En björk "dör" vedmässigt på nolltid. Om trädet hänger fritt från marken håller det sig friskt längre. För nåt år sen hittade jag vedbitar som bevisligen hade legat uppåt 10 år. 75% av ytan i marken, 25% luftexponerat. Prima virke. Vet inte vad det var, kan ha varit fruktträd?

Hur halt det är beror mycket på utrustningen. Senaste vintern var perfekt. Nästan ingen snö och det var tjäle. Mycket mindre halkrisk än när det är blött på min lerjord.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
[bild]
Så här ser spjälet ut. Är en solenoid som öppnar spjället då den får 240v.

Skall bli intressant att se vad sotar mäster säger:confused:
Smiter in men en liten fråga ang tilluft(hoppas det är ok). Jag ska dra in tilluft vår kamin(28kw) bjälklaget under och vill av utrymmes skäl hålla ner diametern på röret till ett minimum (helst 100mm). Har diametern på röret någon större betydelse?
 
28kW kamin 😮

100mm räcker garanterat.
 
Tack!
Det är en vattenmantlad kamin...
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1381602925.109547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny leksak till traktorn :)

Finns det adapter för övergång till 3 punkt eller är det att svetsa som gäller?
 
D09
Vad väger 1 m3 ved?

Jag gissar på ca 300 kg men har egentligen ingen susning 😜
 
Jag brukar räkna 1 ton "blött" och ½ torrt :), sedan väger väl din leksak några hundra kg!?
 
D09
omv.peter skrev:
Jag brukar räkna 1 ton "blött" och ½ torrt :), sedan väger väl din leksak några hundra kg!?
150kg sa gubben som lämna av den men den känns lite tyngre ändå..

Jag har bänkat 130 när jag var yngre och skulle aldrig få för mig att lägga mig under denna ;)

Min traktor lyfter ca 450 - 500 kg vilket inte är så mycket men det kändes som en bättre affär att köpa dessa än ett par lösa gafflar ;)
( samma peng )

Man kanske byter traktor någongång he he

Men om gafflarna väger ca 150 ( för skojs skull ) och veden torr ca 500kg så är jag lite rökt ändå :/
 
Jag tror stället väger lite mer än 150kg ;)
Traktorns lyftkraft är räknat vid lyftarmarna, stativet med gafflarna osv gör ju att din last (veden) kommer betydligt längre ut och gör en hävarm, vilket betyder att lyftarmarna "känner" en större kraft.

Så du kan inte räkna lyftarmarnas lyftkraft minus vikten på stället är lika med hur mycket ved du kan lyft, sorry :(
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Men annars var gafflarna fina ;)

Kan ha dom som dekoration tills en ny traktor får plats i mitt liv he he
 
Ett tips, köp en grön :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
För då får man en ny. Är den röd så får man bara utan.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...men om man ska ha 30cm klabbar så duger ju 500 fint...
Vet inte hur de nya Faxe 500 är men när jag köpte min ny för 6 år sedan gick det inte att ställa in hur långt kolven skall gå tillbaka efter klyvning. Ångrar bittert att jag inte la till en tusing och köpte 700. Både när jag har kapat för långa bitar eller när jag gör ved till bastupannan. Dessa skall vara ca 30 cm och det är irriterande att "klyva luft" halva tiden. Faxe 700 går att ställa så inte kolven går tillbaka längre än nödvändigt och är det många kubik är det mycket dötid.
 
omv.peter skrev:
Jag brukar räkna 1 ton "blött" och ½ torrt :), sedan väger väl din leksak några hundra kg!?
Då pratar vi fast m3 och inte stjälpt eller travad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.