Kan ni som inte gillar golvvärme eller tycker det är "tjafs" utveckla varför? För mig är radiatorer något som hör hemma med gamla oljepannor och inget jag skulle komma på tanken att ha i ett nybyggt hus.

Har noterat att många kataloghus har golvvärme på bottenvåning och radiatorer på övervåningen. Antar att det är billigt att gjuta in slangen i plattan men är det så mkt dyrare med golvvärme på övervåningen? Eller har det med modulproduktion av husen att göra?
 
Skulle jag bygga nytt skulle jag också välja golvvärme i första hand, mest för att det ger så mycket bättre komfort.
 
För den som alltid fryser är säkert golvvärme bra, men för mig tror jag det är bättre att få kyla fötterna när jag är varm och använda ullsockor om jag är kall.
 
  • Gilla
Davidw och 1 till
  • Laddar…
"Tjafs" kan vara;
Golvvärme har generellt högre förbrukning än element, erfarenheten har visat detta!
Trögare system, snabb temperaturhöjning utomhus ger för varmt inomhus med vädring som följd o högre förbrukning!
Termostaten ställs ofta för högt på vintertid just pga tröghet i systemet ingen vill ju frysa när utetempen sjunker hastigt!
Eller för att det är så skönt med att gå barfota på varma golv som resulterar i onödigt hög förbrukning!
Risk för läckage som kan orsaka mycket skada innan det upptäcks eller är omständigt att byta/renovera!

Golvvärme är en "fluga" som kommer att försvinna på sikt!?
 
BeGe skrev:
"Tjafs" kan vara;
Golvvärme har generellt högre förbrukning än element, erfarenheten har visat detta!
Trögare system, snabb temperaturhöjning utomhus ger för varmt inomhus med vädring som följd o högre förbrukning!
Termostaten ställs ofta för högt på vintertid just pga tröghet i systemet ingen vill ju frysa när utetempen sjunker hastigt!
Eller för att det är så skönt med att gå barfota på varma golv som resulterar i onödigt hög förbrukning!
Risk för läckage som kan orsaka mycket skada innan det upptäcks eller är omständigt att byta/renovera!

Golvvärme är en "fluga" som kommer att försvinna på sikt!?
Fast detta har väl egentligen mycket om injusteringen och folks engagemang i att sätta sej in i hur just deras hus fungerar att göra.
Tycker det är lite orättvist att påstå att golvvärme är dyrare för att folk ställer in sin värme för högt.
Det där med risk för läckage köper jag inte alls, har du några belägg för att det skulle vara vanligare med vattenskador från gv än från radiatorer och tillhörande rör?
Att det är svårutbytt däremot, där är vi helt överens( speciellt om det är ingjutet)

Fluga?? Nja det får framtiden utvisa men jag tror inte det faktiskt.
 
Om du tex har fest hemma med många vänner, hinner golvvärmen då med att kompensera för detta utan att innetempen stiger till "varmt" pga trögt system??
Men visst fördelar finns ju som lättmöblerat :)
Bästa värmekälla är ju den som är/har;
låg investeringskostnad
enkelt
lättjusterat
lång livslängd
få felkällor
exakt temperaturkontroll
och som helst inte behövs!
Jag får detta till direktverkande elelement som drivs av solceller. Solceller som överproducerar dagtid/sommarhalvår o säljs till andra. Återköps på vintern för att värma upp sitt EXTRA välisolerade hus/ "passivhus"
:)
 
Har också svårt att se att det skulle vara större risk för läckage med golvvärme. I ett radiatorsystem har man skarvar vid varje element utspritt i huset. I ett golvvärmesystem finns bara skarvar vid fördelarna som man kan placera i utrymmen med golvbrunn. Det är helt klart svårare att hitta en läcka i ett golvvärmesystem men det är inte mycket bättre om man har radiatorrören inbyggda i väggarna och det är större risk att man borrar sönder ett rör i en vägg än i ett golv.
 
OBSERVERA!!
Jag har INTE skrivit att det är vanligare / större risk med läckage vid gv än element! :)
 
BeGe skrev:
Om du tex har fest hemma med många vänner, hinner golvvärmen då med att kompensera för detta utan att innetempen stiger till "varmt" pga trögt system??
Men visst fördelar finns ju som lättmöblerat :)
Bästa värmekälla är ju den som är/har;
låg investeringskostnad
enkelt
lättjusterat
lång livslängd
få felkällor
exakt temperaturkontroll
och som helst inte behövs!
Jag får detta till direktverkande elelement som drivs av solceller. Solceller som överproducerar dagtid/sommarhalvår o säljs till andra. Återköps på vintern för att värma upp sitt EXTRA välisolerade hus/ "passivhus"
:)
Solcellssystem blir inte lönsamma om de överdimensioneras. Solcellssystem bör användas för att spara energi i den egna byggnaden och egenanvändningen bör maximeras.
 
Nej..det är säkert så idag..men det ligger lite mer en framtidsönskan i min tanke! :)
 
Många jag känner tar ingen hänsyn till investeringskostnaden i värmesystemet när dom bygger nytt.
Det skall vara bergvärme punkt slut.
Att man inte lägger mer pengar på isolering när man bygger nytt är jäkligt konstigt tycker jag.
 
Et argument för golvvärme brukar ju vara att man "känner efter" med fötterna i ett hus. Bara golven är varma så kan man sänka någon eller några grader i inomhustemperaturen vilket gör mycket på elräkningen.
Jämförelsevis så spelar det ingen roll om det är 25 grader i inneluften om golven fortfarande känns kalla.
 
Någon skrev ;Om du tex har fest hemma med många vänner, hinner golvvärmen då med att kompensera för detta utan att innetempen stiger till "varmt" pga trögt system??

Ja och det är ju det vi har för jämnan så visst är det kass med golvvärme. Det är nog så att vi tycker olika och jag och flera till här på BH föredrar golvvärme för att vi gillar det. Det är inte heller så att det är en fluga för det har funnits vattenburen golvvärme sedan tidigt 60-tal så den flugan är väldigt gammal. Trögt ja jämfört med radiatorer men vintern är lång och med ett väl justerat system utan termostater som istället styrs med rumsgivare kopplad till pannan på samma sätt som utegivaren så ät det perfekt och inget dammsamlande såsom på/i radiatorer och snacket om kallras vid fönster förekommer inte i nybyggda hus.
 
Jag har golvvärme i en utbyggnad och jag har kallras vid fönstren. U1.4 på fönstren.
Dessutom så är inte framledningen så mycket lägre än radiatorsystemet heller.

Fast nog hade det känns lite avigt att sätta dit ellement
 
U värdet för normala standard fönster ligger väl på 1.0-1,2 på hela fönstret då även karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.