Hej!


Håller på och planerar köket och det som är svårast är själva placeringen av köksön.
På det viset jag placerat den nu så får man ju utsikt från fönstret men det kanske blir lite tajt med utrymme vid stolarna?
Har ni några andra idéer om hur jag kan ställa köksön? Bänkskivan ska även sticka ut ca 20cm mot stolarna.

1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker att det ser rätt OK ut, däremot så tappar du otroligt mycket förvaring genom att inte ha skåp över spisen tycker jag! Köket är ju inte så stort...

Några grejer jag skulle övervägt:
1: överskåp över kyl/frys för att bibehålla linjen mot taket.
2: fundera över det smala skåpet t.v. om kyl/frys, kanske ta bort det och få in ett högskåp till höger om K/F istället för att därigenom fylla tomrummet och "optimera" förvaringsmöjligheterna?!
 
JothaR skrev:
Tycker att det ser rätt OK ut, däremot så tappar du otroligt mycket förvaring genom att inte ha skåp över spisen tycker jag! Köket är ju inte så stort...

Några grejer jag skulle övervägt:
1: överskåp över kyl/frys för att bibehålla linjen mot taket.
2: fundera över det smala skåpet t.v. om kyl/frys, kanske ta bort det och få in ett högskåp till höger om K/F istället för att därigenom fylla tomrummet och "optimera" förvaringsmöjligheterna?!
Tack så mycket för din feedback.
Hade inte tänkt på ett högskåp där, trodde inte de fanns i 40 bredd :)
Dock blir diskhon lidande pga detta, utrymmet till höger blir lite dåligt. Kanske kan ta en 50cm ho istället för 60 och flytta den lite mer åt vänster...

Köksfläkt har jag tyvärr redan köpt så det får nog bli så som det ser ut, sen gillar jag lite luft runt spisen där man står mycket av tiden ;)
Nu har du trollat fram lite mer utrymme i alla fall, kanske kan man sätta 2st 40cm djupa bänkskåp mot den tomma väggen där köksön ska också. Men man får kanske prova och se hur trångt det blir först kanske.

2013-10-08 20_13_36-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-10-08 20_14_04-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-10-08 20_14_48-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-10-08 20_14_20-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror vid en första anblick att det blir trångt med underskåp jämte köksön, men någon smalare avlastningsyta/bänk e nog inte dumt...

Ytterligare en tanke som slog mig var linjen t.v. om spisen, där har du 80 under och 60 över? Kan inte vara en idé att istället ha 4 st 60 skåp och ett 20 för att synka linjerna bättre? Finns väl iofs 80 överskåp oxå... Tipset är iaf att se över även dom vertikala linjerna så att det inte blir ett rörigt intryck :)
 
Såg nu att du skrev 40 djupa, det tror jag kan bli jättebra :)

Har du kvar 80 skåpet till höger (med hon) så behöver du inte centrera hon, du kan mycket väl föskjuta en 60 ho mot vönster så att du fortsatt har 10-20 cm till kylen?!
 
Jag tycker köksön ser ut som ett väldigt slöseri av plats, den innersta platsen blir väldigt svåråtkomlig.

Sen är frågan om man vill ha micron synlig eller inte en smaksak, jag placerade min i ett väggskåp istället.
 
JothaR skrev:
Såg nu att du skrev 40 djupa, det tror jag kan bli jättebra :)

Har du kvar 80 skåpet till höger (med hon) så behöver du inte centrera hon, du kan mycket väl föskjuta en 60 ho mot vönster så att du fortsatt har 10-20 cm till kylen?!
Den ovanför micron kan jag byta till 60, så blir det en rak linje där i alla fall. Värre med den till höger om fläkten :)
Japp jag får nog behålla 60-hon och skuta den så mycket det bara går till vänster.
Och en täckskiva till vänster om kylen.

2013-10-08 20_51_41-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får nog hålla med om köksön! Om den går att göra 40djup istället och kanske en 50-60 skiva på?
 
Ja den där köksön har jag funderat länge på... Svårt att få till den bra. Om man vänder på den och sätter raden mot fönstret kanske? Fast då har man stolarna mot skåpsluckorna och ryggen mot köket.
Ja 40 djup kanske är att föredra, men måste man inte förankra den då?
Här är en bild på utrymmet (bänk, kyl, överskåp mot väggen tas bort)

_MG_6566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man centrerar hela ön kanske? Då kan man sätta sig från båda sidor, dock ryker förvaringsmöjligheterna men det känns som vi trollat fram mycket utrymme nu. Köksön funkar ju till förvaring av stora saker som grytor etc.

2013-10-08 21_15_23-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte vinkla ön och ställa den mot "nedre" väggen? 60 skåp med täcksidor och utstick på båda sidor?
Problemet är väl kanske att hitta tillräckligt djup skiva så man slipper skarv!?
 
JothaR skrev:
Varför inte vinkla ön och ställa den mot "nedre" väggen? 60 skåp med täcksidor och utstick på båda sidor?
Problemet är väl kanske att hitta tillräckligt djup skiva så man slipper skarv!?
Hmm är inte helt med på vilken vägg du menar?
Såhär kanske? Rödmarkerade runt köksön blir cirkamått på bänkskivans utstick.

2013-10-08 22_12_19-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-10-08 22_12_34-IKEA Home Planner.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, tänkte 90º vridning så den står ut från den vägg du flyttade till => möjloghet till 4 stolar + förvaring :)
 
Vattenfisk skrev:
Om man centrerar hela ön kanske? Då kan man sätta sig från båda sidor, dock ryker förvaringsmöjligheterna men det känns som vi trollat fram mycket utrymme nu. Köksön funkar ju till förvaring av stora saker som grytor etc.

[bild]
Men behöver du verkligen den där "ön" :mad:
Det är ju ett litet kök, säkert en liten lägenhet också, och säkert inte bostad för så många personer.
Köksö är ju en modegrej för stora lantkök, inte för köksvrån i en liten tvåa/trea.

Skippa "ön" och ställ dit ett litet nätt "frukostbord" i stället med ett par stolar.
Då blir det genast luftigare och mer användbart.
Och folk behöver inte sitta inklämda mellan vägg och skåp.
Skåp och lådor finns det väl tillräckligt av längs spis-/diskho-väggen!
 
JothaR skrev:
Nja, tänkte 90º vridning så den står ut från den vägg du flyttade till => möjloghet till 4 stolar + förvaring :)
Aha på så vis, ja det funkar nog också.
Får nog sova på saken. Det är ju i sig en ganska enkel möbel så man kan ju alltid flytta den ifall det inte skulle passa. Resten av köket är nog spikat så det känns ju skönt.

Tack så mycket för hjälpen till er båda :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.