Hej,

sitter och funderar lite kring vilken värmekälla som är bäst (om det finns någon).

Om man skulle bygga ett hus i två plan, på betongplatta, vad tror ni är den bästa (komfort, pris, hållbarhet etc) värmekällan?

Jag tänker mig luft/vatten-pump tillsammans med kamin till vanliga radiatorer, och golvvärme i kök/badrum/hall.

Hur tänker ni?

Mvh
 
Ser igen anledning att ha radiatorer i ett nybygge. Med golvvärme har du lägsta möjliga framledningstemperatur och får bästa utbytet av en värmepump, slipper fula radiatorer och varma sköna golv. Merkostnaden mot radiatorer är försumbar. Vilken typ av värmepump beror på husets storlek, energibehov och hur bra isolerat det är. Ett inte alltför stort välisolerat hus i skåne klarar sig sannolikt bra med en frånluftsvärmepump. Ett större hus jordvärmepump eller luft/vatten + FTX. Kamin kan man ha för att det är mysigt, inte lönt att hålla på med vattenmantlat inkopplat mot övrigt system i ett nytt hus.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Radiatorer ger både snabbare värmereglering, hemkänsla och motverkar kallras. Inget fel på den iden. De som är totalindoktrinerade av de urtrista inredningstidningarna tycker per automatik annorlunda. Inredningsbranchen är en mångmiljonindustri där det hela tiden gäller att vara värst för att få in pengar.
Luft-vattenpump är nog ett bra val i södra Sverige kombinerat med frånluftsvärmeväxling. Elda ska man däremot göra i ett pannrum. En kamin ger så litet tillskott så för uppvärmningen spelar det ingen roll. Ska man inte elda ved i stor skala, ta hem hela trädstammar, kapa upp och torka så blir veden också en dyr värmekälla.
Men det hela handlar nog mest om vad man tycker själv.
Enn hus är såpass dyrt att bygga så de flesta tar nog heller en merkostnad på 60000 för bergvärme eller jordvärme och undviker de billiga radhuslösningarna.
 
johanpelle skrev:
Radiatorer ger både snabbare värmereglering, hemkänsla och motverkar kallras. Inget fel på den iden. De som är totalindoktrinerade av de urtrista inredningstidningarna tycker per automatik annorlunda. Inredningsbranchen är en mångmiljonindustri där det hela tiden gäller att vara värst för att få in pengar.
Om du gillar radiatorer och tycker dom ser fina ut och hemtrevliga så varsågod men det är otrevligt att kalla de som tycker annorlunda för indoktrinerade. Jag läser inga inredningstidningar, däremot är jag ingenjör och gillar teknisk utveckling. Jag tycker radiatorer är fula och samlar damm, försvårar städning och krånglar till möblering. Kallras är inget problem med moderna fönster som man får förutsätta att det sätts in i ett nybygge. Om man vill gardera sig kan man lägga slingorna lite tätare vid fönstren. Radiatorer ger snabbare värmereglering än ingjuten golvvärme. Om man nu tycker att det är ett stort problem finns det andra lösningar som är minst lika snabba.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det känns som om golvärmen är lite på väg ut. Inte så att den kommer försvinna (eller ens tappa så mycket) inom en snar framtid, men jag hör fler kritiska röster nu än vad jag gjorde för fem år sen.
 
I ett nytt hus monterar man inte vattenmantlad kamin för att det ska vara lönsamt.
Vattenmantlad kamin används för att slippa bastu i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Bergvärme är "bäst" nuförtiden. Lägst kostnad per kWh (möjligen med undantag för egen ved/flis), inget eget arbete, ingen sotning, tar lite plats i huset, låg brandrisk jämfört med eldad värmekälla, går att använda till kylning tillsammans med FTX-ventilation och ökar värdet på huset betydligt mer än andra värmekällor.

Nackdelen är hög investeringskostnad.
 
haavard skrev:
Det känns som om golvärmen är lite på väg ut. Inte så att den kommer försvinna (eller ens tappa så mycket) inom en snar framtid, men jag hör fler kritiska röster nu än vad jag gjorde för fem år sen.
Vill du utveckla?
 
pelpet skrev:
Bergvärme är "bäst" nuförtiden..
Nja...BV är bäst om man har hög energiförbrukning.....
Med ett lågenergihus är det troligen svårt att räkna hem det alls om man som TS ska bygga i skåne...
 
Bergvärme i Skåne är nog inte den optimala lösningen, eftersom berg ofta inte ligger närmast där man bygger. Då menar jag nedåt för där är det oftast mylla men det finns berg även i Skåne men mera sparsamt.
 
Markvärme är inte dyrt vid nybygge.
Vi betalade ca 21000 kr för att få slang nerplöjd i vår trädgård.
Själva värmepumpen är ju väsentligt billigare än en luft/vatten med innedel.

Med en frånluftsmodul så hade det landat ca 10000 mer än en kraftig frånluftsvärmepump, men nu valde vi FTX istället för att slippa eventuellt kallras, men framförallt för att slippa de fula tilluftsdonen på utsidan av huset.
 
  • Gilla
magnus-villamer
  • Laddar…
haavard skrev:
Det känns som om golvärmen är lite på väg ut. Inte så att den kommer försvinna (eller ens tappa så mycket) inom en snar framtid, men jag hör fler kritiska röster nu än vad jag gjorde för fem år sen.
Allt efter som nybyggena får allt bättre värmeisolering och värmebesparande ventilation minskar ju motivet till komplicerade värmeanläggningar.

Nya hus närmar sig väl passivhus-standard där man räknar med noll i tillförd energi.
I alla fall i Sydsverige där vintrarna är milda.

Sålunda har jag inte golvvärme. Om man avstår från klinker i golven klarar man till och med att gå barfota in i duschen utan att värma upp golvet.

Har ni satt igång värmen än?
Det har inte jag :)
 
Nja man har inga nivåkrav på tillförd energi utan enbart köpt energi.
Jag tror inte hustillverkarna lägger sig mycket lägre än kraven i Boverkets byggregler och nivåerna i dessa är långt ifrån passivhusstandard.
 
Det är inte aktuellt för mig i dagsläget att bygga ett hus, men i framtiden hade jag velat bygga något i stil med detta hus: http://www.villavarm.se/villa-nydala här nere i Skåne.

Är inte helt förtjust i att ha golvvärme över allt (tror jag), känns som att vanliga radiatorer och golvvärme där klinker finns är det bästa, för mig.

Vad tror ni man kan hamna på för uppvärmningskostnader med ett sådant hus?
 
  • Gilla
magnus-villamer
  • Laddar…
nejo skrev:
Det är inte aktuellt för mig i dagsläget att bygga ett hus, men i framtiden hade jag velat bygga något i stil med detta hus: [länk] här nere i Skåne.

Är inte helt förtjust i att ha golvvärme över allt (tror jag), känns som att vanliga radiatorer och golvvärme där klinker finns är det bästa, för mig.

Vad tror ni man kan hamna på för uppvärmningskostnader med ett sådant hus?
Tja, det är ju ett väldigt stort hus.
Men jag tror mycket på Villa Varms koncept.

Jag har, med en något sämre konstruktion, med 110 kvm boyta en totalförbrukning om 5.800 kWh i södra Halland.
Ingen golvvärme eller så'nt "tjafs" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.