Chaly
eleson skrev:
Rätt ofta så går det sakta i 'förträngningen' men sedan släpper det. Det är ett tecken på att man saxat på ett sämre sätt.
Jag ser det mer som ett tecken på att den ensamma filen inte kan svälja hela trafikflödet med bibehållen hastighet. Är de två filerna bara utnyttjade till mindre än 50% så stämmer det du skriver. Men de situationer jag avser beror kön på att flaskhalsen inte klarar av trafikmängden.
 
Chaly skrev:
Jag ser det mer som ett tecken på att den ensamma filen inte kan svälja hela trafikflödet med bibehållen hastighet. Är de två filerna bara utnyttjade till mindre än 50% så stämmer det du skriver. Men de situationer jag avser beror kön på att flaskhalsen inte klarar av trafikmängden.
Håller med om att det är två olika scenarios.
 
Nerre skrev:
Ja, det stämmer, när jag åker av vid Väsby så brukar jag ligga i 80-90 i högerfil på slutet (på grund av bilar i mittenfil som håller den farten), sen när den högra filen äntligen skyltas som avfart så kan jag öka till 110 den sista kilometern.

Men observera att det måste vara skyltat att det har annan destination, att du vet det räcker inte. Det är inte förrän skyltningen kommer som du får köra förbi till höger.

Men som sagt var, här ligger alltså folk i mittenfil från Häggvik till Väsby, trots att de kunde ha legat i högerfil ända fram till Infra City.
Just i stockholmsfallet kanske det har att göra med att man ligger i den fil man vet fortsätter dit man ska, eftersom man inte kan vara säker på att bli insläppt vid filbyte...
 
pjfj skrev:
Just i stockholmsfallet kanske det har att göra med att man ligger i den fil man vet fortsätter dit man ska, eftersom man inte kan vara säker på att bli insläppt vid filbyte...
Jag har aldrig varit med om att inte bli insläppt. Titta blinka byt.
Det som brukar funka dåligt är blinka titta slå av blinkersen titta titta... dvs om man tror att folk är självmordsbenägna..
 
pjfj skrev:
Just i stockholmsfallet kanske det har att göra med att man ligger i den fil man vet fortsätter dit man ska, eftersom man inte kan vara säker på att bli insläppt vid filbyte...
De argumentet fungerar rätt dåligt när det är relativt gles trafik och tomt i högerfil...
 
ullberg
Nerre skrev:
De argumentet fungerar rätt dåligt när det är relativt gles trafik och tomt i högerfil...
Du menar filen näst längst till höger eller? Annars är ju problemet när man ska lämna högerfilen (ut i fil mer åt vänster) alla andra ligger ju och tokfyller den filen man ska in i...

(Ja, problemet skulle ju lösa sig om den fulla filen fördelades över två eller tre, men det är svårt att vara först, och min känsla av åtminstone sthlms trafik är att den är allt annat än rationell)

Jag tror faktiskt att detta är ett av problemen här i mellanmjölkens land, inte ett verkligt men i huvudet hos många, och det kan vara ett nog så svårt problem.
 
ullberg
sunqan skrev:
Jag har aldrig varit med om att inte bli insläppt. Titta blinka byt.
Och så här funkar det för mig också, så att det inte är ett verkligt problem är jag rätt säker på, om något tycker jag Stockholms trafik är ganska förlåtande, det finns så många dårar (och en del knepiga trafiksituationer) att alla förväntar sig märkligt beteende, och inte orkar tuta eller "motarbeta" det. Då tycke jag att många andra hyggligt stora städer har hårdare klimat, typ "äh, j..vla utböling, den släpper vi inte in..." (Och ja, jag har i alla fall försökt rensa för faktorn att det ena är min "hemstad", det finns faktiskt delar av Stockholm trafik där jag känner mig ganska ny ,om inte så byggs det ju en del...)
 
ullberg skrev:
Du menar filen näst längst till höger eller? Annars är ju problemet när man ska lämna högerfilen (ut i fil mer åt vänster) alla andra ligger ju och tokfyller den filen man ska in i...
Det är inte tokfullt i nån fil de tider jag åker (jag undviker av ren självbevarelsedrift att köra bil i rusningstrafik). Det ligger kanske tre bilar i mittenfil och sen är det tomt 1-1,5 km framför dem, och det är tomt bakom dem också. Jag ligger ensam i högerfil snett bakom. Sen kommer det bilar i vänsterfil och kör förbi (de ligger i vänsterfil hela tiden, utom när nån bakom helljusblinkar, då går de ut i mittenfil för att den ska få köra om, d.v.s. helt tvärtemot så som man ska köra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.