Jag har grävt för el&vatten till garaget ca 40 meter och kom ner mellan 40-90 cm innan berget sa stopp.
Frostfritt här är 1,2m så hur isolerar jag vattenledningen så billigt som möjligt?
Det är ju inte hela världen om det skulle frysa men jag vill göra det riktigt och undvika framtida irritation.
 
Rörisolering runt rören, och sedan markisolering ovan rören.
sen sätter du en värmekabel invändigt i pemslangen.
 
big mike skrev:
Går det bra med biltemas rörisolering [länk]
och 50 mm cellplast från byggmax?

Det ligger ett vattenrör med rörskål isolering av glasfiber på samma djup som har klarat sig 30 år utan att frysa så någon värmekabel blir det inte.

Blir detta bra eller finns det något billigare alternativ?
Nej, den är inte tillräckligt bra. Du bör ha MINST 40mm tjock isolering om det inte ska sättas värmekabel, Biltemas isolering har för lågt isolervärde och funkar inte till mycket mer än kondensisolering...
sen ser du till att det är en åldersbeständiga isolering du lägger ner för annars börjar det vittra sönder med tiden..
Men tänk på att bara för att ett rör klarat sig betyder inte det att ditt nya klarar sig, marktemperaturen kan skilja mycket från meter till meter.
Jag tycker inte du ska strunta i värmekabel, den gör ju sitt jobb de perioderna den behövs. Övriga tider stänger du ju av den..
 
Tommor skrev:
Nej, den är inte tillräckligt bra. Du bör ha MINST 40mm tjock isolering om det inte ska sättas värmekabel, Biltemas isolering har för lågt isolervärde och funkar inte till mycket mer än kondensisolering...
sen ser du till att det är en åldersbeständiga isolering du lägger ner för annars börjar det vittra sönder med tiden..
Men tänk på att bara för att ett rör klarat sig betyder inte det att ditt nya klarar sig, marktemperaturen kan skilja mycket från meter till meter.
Jag tycker inte du ska strunta i värmekabel, den gör ju sitt jobb de perioderna den behövs. Övriga tider stänger du ju av den..
Ok. Har du några bra förslag på produkter produkter som är lämpliga?
Jag försöker hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för detta projektet och värmekabel kan man väl lägga ner efteråt om man får problem med att det fryser? Trots allt är det bara ett garage och i värsta fall får jag gå 40 m in till huset för att hämta vatten.
 
Åldersbeständiga tubolit, av samma modell som biltema har fast från en ordentlig tillverkare. Har ingen koll på vilken som är billig, men hör med en VVS grossist. Eller ännu bättre gå in på Bevego och fråga dem.
 
Jag hittade 7 meter gullfiber rörskål på vinden, kan man lägga den i mark?
 
Nä, det blir nog inte så bra. Den blir nog blöt.
 
Locke skrev:
Nä, det blir nog inte så bra. Den blir nog blöt.
Ja anade de, men förr gjorde man väl så.
 
Jag har läst lite till här på byggahus om detta och jag har fattat det som att där jag grävt 80 cm kan jag lägga 5 cm tjock och 60 cm bred cellplast ovanför bara och det skulle motsvara 1,3 meter jord, dvs 1cm cellplast isolerar som 10 cm jord ungefär. Ca 25 m av sträckan har jag kommit ner 80 cm.

Resterande 15 m är 40 cm djupt bara så då tänkte jag rörskål(kanske chansar på en billig om dom riktiga är allt för dyra) + 7 cm tjock 60 cm bred cellplast ovanför. Det sista är jag dock osäker på om det fungerar.
 
big mike skrev:
Ja anade de, men förr gjorde man väl så.
Jag har bara stött på mineralull runt en vattenledning vid ett tillfälle. Den var tung av vatten och isolerade väl som snö ungefär.

Cellplast av god kvalitet eller en färdig kulvert hade jag rekommenderat. 50 mm cellplast är ganska ömtåligt att jobba med. Du kanske skall överväga att sätta en tjockare.
 
Jag tycker du ska strunta i att isolera runt röret. Isolera bara ovanför röret men gör det brett. Minst 60cm (som en cellplastskivva). På så vis så hjälper du till att behålla värmen i marken underifrån. Om du isolerar hela röret så isolerar du bort värmen i marken under lika effektivt som kylan ifrån marken ovanifrån.
 
Det finns speciella isolerlådor för rör. Vet inte vilken typ av plast det är, men oftast är de blåa och används när man lägger vatten och avlopp i områden där man inte kan spränga ner ledningarna till frosfritt djup.
Man lägger i slangen tillsammans med värmekabeln och fyller lådan med sand, sedan lägger man på ett lock.
http://www.avloppscenter.se/pem-sla...foam-200-isoleringslada-botten-1200x200x500mm
 
Jag tänker inte lägga mer än 1500:- på isoleringen och det räcker tydligen bara till att lägga cellplastskiva ovanför. Det verkar vanligt att man lägger cellplast ovanför bara så det duger säkert. Om vattnet fryser en vecka om året gör inte så mycket. Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.