Detta får mig att tänka på en historia som min fru berättade från jobbet för flera år sedan:
På godsutlämningen stod en lastad pall av någon anledning i vägen och praktikanten(?) ville ha den flyttad. Den ordinarie personalen var på annat håll och killen var väl medveten om att han inte var behörig att köra trucken. Han tänkte väl som så att "om jag inte sitter i trucken så kör jag den ju inte, egentligen". Han kom på att han kunde ställa sig bredvid trucken och köra med händerna. Resultatet blev att han körde över sin egen fot. Tydligen hade han inga skyddsskor heller...
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Hade en säsongare på jobb där jag med är säsongare men har varit där ett par år som ställde till det lite.
Fick haveri på en transportör och bad honom slå ifrån säkerhets brytaren samtidigt som jag frågade om han viste var den var och fick ett jakande svar.
Reparerade transportören och fick i gång den.
När vi sen skulle ställa om ett spjäll för att tömma av en annan transportör som stod proppfull med spannmål efter haveriet så gick det inte ändra spjället.
Antog då spjället satt fast iom vi kört stopp i transportören pga haveriet så jag tömmer närmare tonnet med spannmål på golvet men det hjälpte inte så jag tömde något ton till men det funkade ändå inte.
Då upptäcker jag han slagit ifrån säkerhets brytare till spjället som är 5 meter från motorn till transportören.
Motorn till transportören är på 7,5kw och spjäll motorn på 250 watt eller så men det reflekterade han inte över tydligen.
Han trodde på fullaste allvar att den lilla motorn kunde driva en transportör på 20 + meter full med spannmål.
Behöver jag ens berätta ven som fick skyffla spannmål sen :)
Han var inte den vassaste kniven i lådan precis men snäll var han iaf.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
En klasspolare hällde ut överbliven cement i avloppsbrunnen i utbildningslokalen för en herrans massa år sedan. Läraren fick stopp i alla kroppsöppningar samtidigt med ett ohälsosamt övertryck och stod och skakade i tre minuter innan han började pysa lite och sa sedan på sävlig norrländska "nu tar du å spolar vatten häri resten av lektionen".
 
  • Gilla
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Se det som positivt att de känner sig trygga med dig bakom ratten. Betydligt jobbigare med passagerare som krampaktigt försöker panikbromsa tre gånger i minuten och ser allmänt vitgröna ut i ansiktet. Skriken blir även rätt tröttande i längden.

"When I leave this world, I want to do it peacefully in the sleep as my grandpa, not screaming and shouting as the passengers in his car"
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Jag gjorde praktik i ett av AssiDomäns skogshuggarlag för bra många år sedan. Gubbarna var mycket vänliga mot mig men jag kände mig allt bra påpassad de första veckorna. Och jag fick en såg som nog var nästan helt slut, svårstartad, varvade inte nåt vidare och såg ut som den haft huvudrollen i en genomsnittligt allvarlig trafikolycka. Jag fick gallra asp väl inom synhåll från arbetsboden och det var alltid någon som slutade jobba lite innan det var dags och kom förbi mig på vägen tillbaka innan jag hann sluta själv. Efter ett par veckor kröp det fram att den förra praktikanten hade kört ett par dagar och sen plötsligt stannade sågen i ett rökmoln. Och det var lögn i helvete att få igång den igen. Han fick då ta en reservsåg och körde nån timme med den. Då dog den också. Klart irriterad på bolagets skitsågar fick han låna en av gubbarnas egen reservsåg. Samma visa med den, dog och förblev död. Nu hade han tre sågar på samvetet, börjar bli jobbigt. Men vafan gör du med sågarna egentligen? En gubbe tyckte att det luktade väl ändå lite skumt om praktikantens pajjade sågar...? Han hade fyllt på sin bensindunk med diesel (till värmaren i arbetsboden) istället för bensin... Efter det fick ingen praktikant börja med en såg av något värde.
Ytterligare någon praktikanter innan hade helt saknat lokalsinne och de hade ett helvete att se till att han faktiskt kom tillbaka ur skogen varje dag. Blev helt förvirrad av att träden han memorerat längs vägen ut till hans skifte faktiskt försvann...
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
En bekant till mig hade en praktikant hos sig för ett antal år sedan, skötte sig bra tydligen, men en dag hade någon på jobbet födelsedag och då skulle det bjudas på tårta. Efter ett tag börjades det surra bland gubbarna som var vana vid millimeterrättvisa om att det inte verkade räcka till alla varpå praktikanten försiktigt viskade till min bekant "Fick man bara ta en bit?".
Sociala koder och regler är viktigare än man tror.
 
  • Gilla
Claesk och 2 till
  • Laddar…
Väldigt kul tråd det här:D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Håller med, skitkul att läsa 😀😀😀
 
ullet
Jobbade på en bilfirma i ungdomen, vi hade en praktikant från högstadiet som skulle få hjälpa till med inventering av reservdelslagret, en anställd räknade, talade om vilket artikelnummer och sa det högt så skulle praktikanten skriva ner det i en utskriven datalista.

Det visade sig när en annan anställd tog över inventeringen efter ett par dagar att grabben inte orkat bläddra fram varje artikelnummer, utan bläddrat på måfå och skrivit siffran på en tom rad - bara att börja om och göra inventeringen på nytt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Då jag är relativt ung så har jag ingen historia om någon annan utan får helt enkelt bjuda på mig själv...

Har jobbat en hel del somrar på olika lager främst med mat och en av de första somrarna gjorde jag bort mig rejält. Det var en varm sommar och läsken gick åt som smör i solsken, efter att basen tröttnat på att plocka ner nya pallar med läskburkar hela tiden så visade han oss hur trucken funkade så att vi kunde plocka ner själva istället (jag vet att det inte var helt enligt regelboken men så var det i alla fall). Efter att ha tagit ner en hel del pallar blev man lite mer avslappnad och inte lika noga för min del blev det en gång så att jag inte hissat upp pallen tillräckligt när jag skulle flytta den genom en gång. Resultatet av detta blev att pallen fastnade på en liten kam som blivit när golvet gjöts och jag fyllde en gång med sisådär 300 burkar läsk. Vi sålde ihoptejpade flak resten av den veckan. ;)
 
  • Gilla
hobbykille och 1 till
  • Laddar…
D09
badtastex skrev:
Då jag är relativt ung så har jag ingen historia om någon annan utan får helt enkelt bjuda på mig själv...

Har jobbat en hel del somrar på olika lager främst med mat och en av de första somrarna gjorde jag bort mig rejält. Det var en varm sommar och läsken gick åt som smör i solsken, efter att basen tröttnat på att plocka ner nya pallar med läskburkar hela tiden så visade han oss hur trucken funkade så att vi kunde plocka ner själva istället (jag vet att det inte var helt enligt regelboken men så var det i alla fall). Efter att ha tagit ner en hel del pallar blev man lite mer avslappnad och inte lika noga för min del blev det en gång så att jag inte hissat upp pallen tillräckligt när jag skulle flytta den genom en gång. Resultatet av detta blev att pallen fastnade på en liten kam som blivit när golvet gjöts och jag fyllde en gång med sisådär 300 burkar läsk. Vi sålde ihoptejpade flak resten av den veckan. ;)
Ha ha tackar för den 😄😄😄

OT. Det är din arbetsgivare som ansvarar för ev skador om du tilldelas en truck men inte har truckkort :)
Har du truckkort så åker du på det 😱
 
Vi hade en provanställd på jobbet som skalade kabel med tänderna! Han glömde att kolla om det var spänning på den. Med 230 volt i munnen skrattade han inte mer den dagen!
En annan dag skulle han koppla in sin borrmaskin provisoriskt och la trådarna mellan 2 faser istället för mellan fas och nolla. Startar borrmaskinen och är djupt imponerad a av att den snurrar så snabbt!
Den här killen anställdes som "elkille" på serviceavdelningen, anställningen blev dock inte mer än 6 månader varav 5månader hos smedkillarna.
 
  • Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Härlig tråd förresten! (y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha den drivs av två starka faktorer

Skadeglädje och skadeglädje 😄😄
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
M
En kollega jag haft i en tidigare anställning på en murarfirma hade som nyanställd uppgiften att borra en mängd hål i en tegelfasad för ställningsförankring, efter en halv dag och förvånansvärt få hål borrade kikade någon på hur han gick tillväga och det visade sig att han borrade utan hammarfunktion, därmed var hans nickname för all framtid i den firman fixat: ***** slagborr
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.