berne88 skrev:
ååååå sånt här gillar jag.....hur har du gjort? jag har en ivt pump här hemma, går dock bara på el patron ännu. hur har du kopplat? å vad har du köpt för utom pi?
Jag en thermia diplomat från 2006. Och tyvärr tror jag dom bara har kort till thermia pumpar. Finns på thermiq.net om du vill in och kolla. Så har jag monterat raspberry pi datorn på bergvärmepumpen med trådlöstnätverk.
Så kunde jag tjuva 220 matningen från bergvärmepumpen till datorn.
 
Freddan101 skrev:
Tack Hoffan och Syversen.

Så en puck bakom en av brytarna, parallellkoppla och fjäder på samtliga brytare. Krävs återfjädring både för Fibaro dimmer och brytare?

Är det generellt fjädring åt ett håll som gäller eller skulle man kunna låta brytaren fjädra "uppåt" för att dimma upp och "nedåt" för att dimma ner? Hade möjligen varit lite mer praktiskt.
Om du menar att låta strömbrytaren ha ett "neutralt mittläge" och sedan kunna trycka antingen uppåt eller nedåt för dimmning så är det inte lösbart utan väldigt mycket special. Går inte att lösa med någon strömbrytare jag känner till iallafall. Du kan sätta fjäder på båda sidor om brytaren, men mittläget skulle bli samma som någon av ändlägena eftersom strömbrytaren ändå bara har av/på. Fördelar du det på två knappar kanske det skulle lyckas, men då måste du programmera bort båda ingångarna som direktstyrande mot pucken och istället programmera en funktion för dimning upp/ner och av/på och det är antagligen inte helt enkelt. I det upplägget blir du också helt beroende av att din controller är igång och fungerar, i en "vanlig" inkoppling fungerar dina lampknappar ändå.
 
Syversen skrev:
Om du menar att låta strömbrytaren ha ett "neutralt mittläge" och sedan kunna trycka antingen uppåt eller nedåt för dimmning så är det inte lösbart utan väldigt mycket special. Går inte att lösa med någon strömbrytare jag känner till iallafall. Du kan sätta fjäder på båda sidor om brytaren, men mittläget skulle bli samma som någon av ändlägena eftersom strömbrytaren ändå bara har av/på. Fördelar du det på två knappar kanske det skulle lyckas, men då måste du programmera bort båda ingångarna som direktstyrande mot pucken och istället programmera en funktion för dimning upp/ner och av/på och det är antagligen inte helt enkelt. I det upplägget blir du också helt beroende av att din controller är igång och fungerar, i en "vanlig" inkoppling fungerar dina lampknappar ändå.
Låter inte som att man ska in och pilla i detta. :) Man vill ju gärna att ljuset ska funka om nu tekniken (mot förmodan) skulle falera.

Kräver Fibaro brytare (2x1,5 & 1x3) liksom dimmern återfjädrande väggbrytare?
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Låter inte som att man ska in och pilla i detta. :) Man vill ju gärna att ljuset ska funka om nu tekniken (mot förmodan) skulle falera.

Kräver Fibaro brytare (2x1,5 & 1x3) liksom dimmern återfjädrande väggbrytare?

Du kan ställa in detta, men jag vill hävda att du får bättre funktion med återfjädrande brytare. Eftersom du på "bonusingångarna" även kan trigga på dubbel/trippeltryck så är återfjädrande att föredra. Då får du dessutom en enhetlig uppsättning i huset.
 
Hörs detekteringen för dubbeltryck i pucken eller måste man låta kontrollern hantera detta?
 
Syversen skrev:
Du kan ställa in detta, men jag vill hävda att du får bättre funktion med återfjädrande brytare. Eftersom du på "bonusingångarna" även kan trigga på dubbel/trippeltryck så är återfjädrande att föredra. Då får du dessutom en enhetlig uppsättning i huset.
Låter sunt. Ska skruva isär alla brytare och dubbelkolla att de är förbredda för fjäder, relativt nya så det borde dom vara.

Det här med dubbel/trippeltryck öppnar ju möjligheter. Kan man använda denna funktion på både dimmers och brytare?
 
phl skrev:
Hörs detekteringen för dubbeltryck i pucken eller måste man låta kontrollern hantera detta?
I pucken. Fibarodimmern defaultar till max dimnivå, ganska praktiskt.
 
Freddan101 skrev:
Låter sunt. Ska skruva isär alla brytare och dubbelkolla att de är förbredda för fjäder, relativt nya så det borde dom vara.

Det här med dubbel/trippeltryck öppnar ju möjligheter. Kan man använda denna funktion på både dimmers och brytare?


Pucken detekterar dubbel/trippeltryck och skickar en status till controllern som kan användas för att trigga en scen eller hitta på något annat skoj :)
 
Syversen skrev:
Pucken detekterar dubbel/trippeltryck och skickar en status till controllern som kan användas för att trigga en scen eller hitta på något annat skoj :)
Använder man en dimmer kan man då ex låta dubbeltryck höja till max medan trippel sänker till "mysnivå". Bra för WAF:en detta. :)

Nåt annat jag är ute efter är en extra väggbrytare som jag kan styra ljuset i garaget med. Har en brytare på ena kortsidan och skulle vilja ha en till på motsatt. Finns det några utanpåliggande Z-wavebrytare som går på batteri eller finns det något annat smart sätt att lösa detta på?
 
De funktionaliteten hos dimmerpucken hade jag helt missat. Har bara ögnat manualen till 2x1,5kW-puckarna och där finns ju ingen sådan funktionalitet.

Nu ska jag bara klura ut hur jag fångar upp events på associeringsgrupp 3 från dimrarna. Som jag tolkar det har Veran redan associerat sig till alla associeringsgrupperna från dimmern i samband med parningen.
 
Någon som har en NorthQ Power-reader och HC2?
Får den inte att fungera, får helt enkelt inga värden.

VGX5Rzl.png
 
dhanjel skrev:
Någon som har en NorthQ Power-reader och HC2?
Får den inte att fungera, får helt enkelt inga värden.

[bild]
Har du kollat så att NorthQ registrerar pulserna från mätaren? Väcker du NorthQ genom att trycka på knappen ska dioden blinka varje gång den registrerar en puls.

Default-tid är 3h för att skicka datat och det behöver ändras på ett par ställen, iaf. i Vera. Tog en stund innan jag insåg detta.
 
Håller också på med en northQ,allt verkar fungera förutom att den inte skickar värden.Jag måste väcka den med hjälp av knappen och köra en "Pull now" för att få in värden.
Freddan vart ser man att den skickar var 3dje timma,trodde den skickade varje 15min.(Vera Lite)
Kör nu med batteri drift,men 3 timmar känns lite väl långt..
 
Kastar in en NorthQ fråga till som jag inte hittat nåt svar på. Kan man relativt enkelt ge den ström via tex usb eller dylikt istället för batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.