Inga kopplingspunkter däremellan, tolkar det också som att kablarna byter färg. Öppnar upp eldosorna på övervåningen och där finns ingen svart kabel utan gul/grön, vit,brun och blå till första elementet och gul/grön, blå och vit till sista elementet.

Detta får bli ett fall för någon stackars elektriker någon gång i framtiden
 
Inte ska du väl ge upp nu när du ringat in felet bra. Som sagts tidigare verkar du ha glapp vid R5 eller R8 troligen i plintarna, sockerbitarna. Bryt alla säkringarna mät mot jord så du är säker och känn på, gå genom anslutningarna. Då kommer du säkert hitta felet eller åtminstone utesluta den delen.
 
Eller så öppnar man upp dosorna, hela vägen till centralen, och kan se hur det är kopplat. Det går säkert lika fort som att hålla på och mäta och få tveksamma värden som förvillar mer än ger klara svar. Gör felsökningen så enkel som det bara går då hittar man "felet" fortast, även om det är lite "tuffare" att mäta sig fram;)
 
Fram till R5 verkar allt ok, därifrån kan du med fördel göra som elmont säger.
 
Någon gång i vinter kommer jag ta hit en elektriker för att eventuellt flytta proppskåpet, då får hen ta en titt på elementen. Fram till dess har jag många helger på mig att lösa mysteriet med den försvunna elen, fortsättning följer...
 
Är ingen elektriker men den vita som är sammankopplad ska du väl inte röra. Har själv likadant veckour men med 400 volt system. Vid renovering klarade inte elektrikern att koppla in ett lvi yali G element eftersom han inte förstod hur det skulle kopplas. Han rådgjorde även med sin chef. De ville att jag skulle komplettera med en sladd eftersom jag bara har 4 ledningar som går ur väggen eller byta element. Det är nu inkopplat pch fungerar. En av mina fyra ledningar ska inte anslutas till element. Vilken det är beror på hur de har koppplat i huset. På vissa är det grön kabel och på andra är det svart kabel. Hur det är hos dig kan jag inte hjälpa dig med..Jag ser att du inte har kopplat in den bruna kabeln. Vet inte heller om elektrikern har följt vilka färgmarkeringar det skulle vara då eller har skarvat med annan färg. Ditt system med klockan heter förmodligen etermo och det har skrivits lite om det även i detta forum. Det kan vara lite olika uppbyggt men principen är när strömmen ska slås på till elementen. Nattsäkningen kan skötas med sepparat termstat som är ansluten till etermolådan. Kan den vita vara till annan typ av nattsänkning? Vad har du mer runt klockan eller i närheten?
Lycka till.
 
slurppe99 skrev:
Är ingen elektriker men den vita som är sammankopplad ska du väl inte röra. Har själv likadant veckour men med 400 volt system. Vid renovering klarade inte elektrikern att koppla in ett lvi yali G element eftersom han inte förstod hur det skulle kopplas. Han rådgjorde även med sin chef. De ville att jag skulle komplettera med en sladd eftersom jag bara har 4 ledningar som går ur väggen eller byta element. Det är nu inkopplat pch fungerar. En av mina fyra ledningar ska inte anslutas till element. Vilken det är beror på hur de har koppplat i huset. På vissa är det grön kabel och på andra är det svart kabel. Hur det är hos dig kan jag inte hjälpa dig med..Jag ser att du inte har kopplat in den bruna kabeln. Vet inte heller om elektrikern har följt vilka färgmarkeringar det skulle vara då eller har skarvat med annan färg. Ditt system med klockan heter förmodligen etermo och det har skrivits lite om det även i detta forum. Det kan vara lite olika uppbyggt men principen är när strömmen ska slås på till elementen. Nattsäkningen kan skötas med sepparat termstat som är ansluten till etermolådan. Kan den vita vara till annan typ av nattsänkning? Vad har du mer runt klockan eller i närheten?
Lycka till.
Jag skulle inte diskutera olika färger och dess funktioner utan att veta. Den vita kan lika gärna vara fas L3 som bara överkopplad för att driva nästa element i kedjan. Den enda kabeln som man kan någorlunda säker på är den gul/ gröna skyddsjorden om det är utfört av ett "proffs"
 
Vit och brun driver varsitt element på övervåningen. Svart borde då driva R8 och R6.
 
Och hur var det med dessa element på övervåningen - fungerar de?
 
Bo.Siltberg skrev:
Och hur var det med dessa element på övervåningen - fungerar de?
Första elementet på övervåningen består av brun och vit kabel, det andra elementet har bara vit kabel, så det är då ingen tvekan om att de är sist i raden av element. Problemet uppstår då mellan R5 och R8. Frågan är vad som hänt
 
Du har sannolikt en kopplingsdosa på vägen eftersom dina mätningar tyder på att brun ledare byter färg till svart, och att detta inte görs vid R5 för det har du kollat?

Med alla tre säkringar brutna kan du rycka lite i ledarna vid R5 och se om det rör sig vid R8. Annars får du börja hugga upp väggar och golv och leta efter röret och dolda kopplingsdosor...
 
Bo.Siltberg skrev:
Du har sannolikt en kopplingsdosa på vägen eftersom dina mätningar tyder på att brun ledare byter färg till svart, och att detta inte görs vid R5 för det har du kollat?

Med alla tre säkringar brutna kan du rycka lite i ledarna vid R5 och se om det rör sig vid R8. Annars får du börja hugga upp väggar och golv och leta efter röret och dolda kopplingsdosor...
Inga färger byter plats synligt, så någonstans döljer det sig nog en dold dosa
 
Är alla element 220-230 V i kedjan och kopplade mellan fas o nolla??, eller har du något 380-400 V element kopplat mellan två faser i kedjan som kan "bakmata" en annan fasledare.

ELLER finns det någon rest kvar av någon master /slav koppling som kan spöka
 
Var kanske lite otydlig men eftersom bilden visar att vit kabel är ihoptvinnad så borde den inte röras till aktuellt element. Likaså bör han inte förändra om det är någon annan färg ihoptvinnad vid de andra elementen. Han skrev att han trodde att elementen fungerade tidigare. Så förhoppningsvis var det så. Eftersom det verkar så komplex så bör han anlita en elektriker som förhoppningsvis kan sin sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.