BjF skrev:
Jag är också väldigt intresserad av detta.
Det som står i manualen har man läst men finns nån "howto" för detta?
Jag kör ju Veran.. Så jag håller ju tummarna att det e det han oxå köra med..
Här nämligen oxå hört att flera kör me ringen som indikering, men aldrig någon som vet hur man gör :(
 
Hoffan skrev:
Jag kör ju Veran.. Så jag håller ju tummarna att det e det han oxå köra med..
Här nämligen oxå hört att flera kör me ringen som indikering, men aldrig någon som vet hur man gör :(
Jepp, Vera här med, får väl ta å gräva ner sig i det längre fram annars
 
Upplever VeraLite:ns webbgränssnitt som lite lätt buggigt i Firefox 24.0 under både Windoze och Linux. Rätt ofta flippar funktionaliteten för att redigera scener samt motsvarande bantade sida som används för att redigera Actions i PLEG. Skitstörigt, får se hur länge jag orkar med det där möget...
 
phl skrev:
Upplever VeraLite:ns webbgränssnitt som lite lätt buggigt i Firefox 24.0 under både Windoze och Linux. Rätt ofta flippar funktionaliteten för att redigera scener samt motsvarande bantade sida som används för att redigera Actions i PLEG. Skitstörigt, får se hur länge jag orkar med det där möget...
Vad menar du med "flippar funktionaliteten"?

En grej man ska ha klart för sig i UI5 är att man ibland måste ta ett värde i taget, om man editerar en device, vilket är knäckande segt ibland. Men jag kan inte minnas att jag har haft några problem med scen-editeringar.
Kör iofs mest chromium och firefox 23.
 
jocke4u skrev:
Japp, så har jag också tänkt. Har haft 1 st sedan tidigare och precis skaffat 2 st till.
Som redan kommenterats så är dom inte snygga eller små men i vissa lägen spelar detta ingen roll....varför sätta en dubbelt så dyr t.ex. bakom en soffa där man bara nyttjar ena uttaget...
TKB Home ser väl lite mer nice ut än de där everspringarna? Har iofs inte sett någon av dom i verkligheten, men tkb ser mindre och mindre missfärgad ut.

Har rätt många Everspring 1582, några har hängt sig någon gång (under en period på 2 år), tex hade en som matade en luftvärmepump, som fick flytta på sig (bytte till en Aeon smartswitch) då värmepumpen förmodligen var för störig för 1582:an.
Annars funkar dom iofs bra.
 
vespaman skrev:
Vad menar du med "flippar funktionaliteten"?
I sceneditorn försvinner textfältet med scenens namn så att det inte går att ändra. Dessutom försvinner den gröna "knappen" för att spara scenen. Detta brukar lösas genom en hård omladdning av sidan (Ctrl+Alt+R), dock inte alltid.

I actioneditorn går det inte att lägga till några actions under Advanced. Lösningen brukar vara att lägga till en action grafiskt under Devices, byta till Advanced-fliken och sedan lägga till sina egna actions. Därefter raderar man entryn som man lade till grafiskt.

Svårt att beskriva, dock buggigt.
 
Är det någon som vet om en reglercentral för elradiatorer som kan styras med hjälp av z-wave?
 
Hej alla!

Jag har i dagsläget en raspberry pi som är kopplad till min bergvärmepump via ett kretskort (thermiq). Jag har då en lokalserver på pi datorn så jag kan logga in via webbläsaren (skriver in det statiska IP,t och kommer till inloggningsidan). Sen hamnar jag på denna sidan i webbläsaren
värme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att integrera detta i min vera3? Så det blir som när jag öppnar datamine, ett nytt fönster där denna sida poppar upp?

Detta för jag skulle vilja styra (vilket jag kan från sidan ovan) min pump när jag är borta igenom webbläsaren från vilken dator som helst. Tänkte att det måste vara säkrare att kunna köra veran på detta då man kan logga in till veran och igenom där komma åt pumpen.

Vad tror ni? Är min dröm möjlig? :)
 
Har fortsatt mitt planerande för Fibarobrytare och dimmers. Har en knixig situation i hallen där vi har tre väggbrytare som styr spottar och en annan ljuskälla. Förmodar att två är Trapp och den mellan dom är Kors, har inte fått möjlighet att skruva loss ännu.

Räcker det att sätta en Fibaro-dimmer bakom en av väggbrytarna? Kommer Fibaron reagera på när ljuset tänds/släcks med en av de andra väggbrytarna?
 
ååååå sånt här gillar jag.....hur har du gjort? jag har en ivt pump här hemma, går dock bara på el patron ännu. hur har du kopplat? å vad har du köpt för utom pi?
 
Freddan101 skrev:
Har fortsatt mitt planerande för Fibarobrytare och dimmers. Har en knixig situation i hallen där vi har tre väggbrytare som styr spottar och en annan ljuskälla. Förmodar att två är Trapp och den mellan dom är Kors, har inte fått möjlighet att skruva loss ännu.

Räcker det att sätta en Fibaro-dimmer bakom en av väggbrytarna? Kommer Fibaron reagera på när ljuset tänds/släcks med en av de andra väggbrytarna?
Jag hade samma läge som dig, Så jag la alla mina 3 brytare parallellt med varandra, Så va det problemet löst. Å självklart satta jag även fjäder på alla tre
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Om inte kravet är att koppla ihop bergvärmepumpen med z-waveprylarna så kan jag varmt rekommendera ett interface från

http://www.husdata.se

för övervakning och loggning (och i viss mån styrning).
 
Hello, nån som har koll på om det är en universalsensor jag ska använda om jag vill larma på (slutning) och av (brytning) mitt larm samt även en en slutning till sensorn som bekräftar att larmet är på
 
Freddan101 skrev:
Ok, tror jag är med nu. :) Fibaros 2x1,5 har möjlighet för två brytare som också används för att fysiskt styra två ljuskällor. Alla brytare/dimmers har möjlighet för en extra brytare som endast styr virtuellt.

Då finns det ju lite olika typer av fysiska brytare att köpa. Är det alltid Trapp eller D-Trapp man ska använda (inte Kron)?

Sen har vi en intressant inkoppling i våra hallar där 3 st brytare (som jag vill byta till dimmers) styr all hallbelysning. Behövs en Fibaro-puck till var och en av brytarna?
Jag vill minnas att du på 2x1,5 kan programmera så att styringång två kan vara frånskild från relä 2 ändå trigga en scen istället, men det beror ju alldeles på hur man tänkt använda pucken om det är funkis eller inte.

Du behöver inte tänka på trappkoppling om du kör mot en puck, istället parallelkopplar alla strömbrytarna och gör dem återfjädrande. Jag har också ett rum med tre brytare och de är parallelkopplade mot samma puck utan minsta problem. De dubbla strömbrytare jag har hemma är kron.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Syversen skrev:
Jag vill minnas att du på 2x1,5 kan programmera så att styringång två kan vara frånskild från relä 2 ändå trigga en scen istället, men det beror ju alldeles på hur man tänkt använda pucken om det är funkis eller inte.

Du behöver inte tänka på trappkoppling om du kör mot en puck, istället parallelkopplar alla strömbrytarna och gör dem återfjädrande. Jag har också ett rum med tre brytare och de är parallelkopplade mot samma puck utan minsta problem. De dubbla strömbrytare jag har hemma är kron.
Tack Hoffan och Syversen.

Så en puck bakom en av brytarna, parallellkoppla och fjäder på samtliga brytare. Krävs återfjädring både för Fibaro dimmer och brytare?

Är det generellt fjädring åt ett håll som gäller eller skulle man kunna låta brytaren fjädra "uppåt" för att dimma upp och "nedåt" för att dimma ner? Hade möjligen varit lite mer praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.