Du menar att man i övriga landet har full koll på tilläggstavlorma?

äh. Öh. Hrmm.
Just ja - ha! Är det de som kör 20 under gällande hastighetsgräns med en "gör 40 till motorväg"-dekal i bakrutan? ( 50 på 70 och 30 på 50-sträckor)
 
Varför beklagar sig alla Stockholmare hela tiden.... tycker någon utomstående synd om er.... knappast...

Jag tog förnuftet tillfånga och flyttade därifrån så kan jag lägga tiden på annat än bara jämra mig o tycka synd om mig själv hela tiden:cool:
 
Vem beklagar sig?
herregud, vad går väl upp mot lite spänning :)
 
Vet inte hur det är i övriga landet, men här i Göteborg är det inte konstigt att det blir köer i alla fall. Alla filerna utnyttjas ju inte. Den filen jag brukar köra i, det är bara jag och några enstaka bussar. Annars är den helt tom? Antar att folk verkligen tycker om att köa, annars förstår jag det inte.:x
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Berätta inte såna välbevarade hemligheter på ett öppet forum. . . Då kan jag ju inte använda den tomma filen när jag åker där :D
 
Chaly
Nyfniken skrev:
Det du missar i ditt resonemang är att långt från alla bilförare kan hantera "blixtlåsning framme vid hindret". Alla kör inte lika bra som du.
Är väl mest ett förhållnings/utbildningsproblem där folk hanterar situationen olika som skapar förvirring och irritation i trafiken. Är inte ett uns svårare att blixtlåsa vid hindret än 100m före hindret, snarare tvärt om.
 
Marginalerna blir mindre ju senare man blixtlåsar:)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Chaly skrev:
Är väl mest ett förhållnings/utbildningsproblem där folk hanterar situationen olika som skapar förvirring och irritation i trafiken. Är inte ett uns svårare att blixtlåsa vid hindret än 100m före hindret, snarare tvärt om.
Anledningen är att det går så sakta så du känner dig inte stressad av avsmalningen.
... Men det går så sakta för att man saxar så sent...
 
Chaly
eleson skrev:
Anledningen är att det går så sakta så du känner dig inte stressad av avsmalningen.
... Men det går så sakta för att man saxar så sent...
När de befintliga filerna inte kan svälja trafikmängden och en kösituation uppstår så förstår jag inte hur positionen av blixtlåset kan påverka genomströmningshastigheten?
 
Chaly skrev:
När de befintliga filerna inte kan svälja trafikmängden och en kösituation uppstår så förstår jag inte hur positionen av blixtlåset kan påverka genomströmningshastigheten?
Rätt ofta så går det sakta i 'förträngningen' men sedan släpper det. Det är ett tecken på att man saxat på ett sämre sätt.
 
Huruvida man förbrukar mer med farthållare eller inte beror på hur vägen ser ut. Är det mycket kullar så är det värdelöst med farthållare. Är det platt som tex Halland och Skåne så har jag sparat mycket på att köra med farthållare. Det är i alla fall min uppfattning. Jag kör med farthållare från 50 km/h. :)

När det gäller vägvett så är Sthlm oerhört värdelösa. Men det är lite samma sak som att åka tunnelbana. Åka i rusning i Sthlm är mycket otrevligare än vad det är i andra stora städer i Europa eller USA. Det tyckte jag var väldigt märkligt när jag bodde där.
 
Chaly skrev:
Har för mig man får köra om till höger om det körfält du befinner dig i leder till annan destination än det till vänster, som gäller vid häggviksavfarten. Jag kör enligt det iallafall vid den avfarten när det ligger lastbilar eller såsare till vänster.
Jag pratar om EFTER Häggvik (om man åker norrgående). Innan Häggvik är det FYRA körfält och där ligger konstigt nog många i filen näst längst till vänster trots att det alltså är tomt i två körfält till höger om dem....
 
Chaly
Nerre skrev:
Jag pratar om EFTER Häggvik (om man åker norrgående). Innan Häggvik är det FYRA körfält och där ligger konstigt nog många i filen näst längst till vänster trots att det alltså är tomt i två körfält till höger om dem....
Jo såg det när jag läste om, dock är det samma princip då det fjärde körfältet försvinner vid häggviksavfarten. Då detta körfält har annan destination än de övriga så har jag tolkat det som att det är OK att passera andra fordon på höger sida i detta körfält.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Alla filerna utnyttjas ju inte.
Ja, det är ju det som är problemet med folk som inte använder högerfilen. En trefilig väg får kapacitet som en tvåfilig bara för att vissa är för lata för att byta till högerfil.
 
Chaly skrev:
Jo såg det när jag läste om, dock är det samma princip då det fjärde körfältet försvinner vid häggviksavfarten. Då detta körfält har annan destination än de övriga så har jag tolkat det som att det är OK att passera andra fordon på höger sida i detta körfält.
Ja, det stämmer, när jag åker av vid Väsby så brukar jag ligga i 80-90 i högerfil på slutet (på grund av bilar i mittenfil som håller den farten), sen när den högra filen äntligen skyltas som avfart så kan jag öka till 110 den sista kilometern.

Men observera att det måste vara skyltat att det har annan destination, att du vet det räcker inte. Det är inte förrän skyltningen kommer som du får köra förbi till höger.

Men som sagt var, här ligger alltså folk i mittenfil från Häggvik till Väsby, trots att de kunde ha legat i högerfil ända fram till Infra City.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.