Vi skulle vilja sätta energiskog som häck. Någon som har det, vet var man kan köpa eller rent allmänt vet lite mer?

Vet att det finns en tråd med exakt samma rubrik sedan tidigare men den tråden svarade inte på mina frågor. När jag söker så får jag bara träffar på att köpa sådana där långa pinnar som man sticker i marken och flätar och det är inte det vi är ute efter. Vi är ute efter de där stora buskarna som man ser när man åker förbi energiskogar. Högt och brett och vilt.
 
Och nu hittade jag att de verkar sälja korgvide på blomsterlandet så då kan jag ju svara på min egen fråga.
 
De långa pinnarna av salix som man kan köpa kan man skära ner när de har etablerat sig så kommer nya rotskott om man vill ha buskigare.
 
...eller så låter man det bara växa. Med god tillgång på vatten skjuter årsskotten 2-3 meter per säsong.
 
Jag har sett ett ställe där pinnarna har växt väldigt långt och inte tyckt det sett så bra ut. Men det kanske är för att de är flätade längst ner och sedan så har växt bara på toppen och blivit väldigt tunga och bara hängt. Inte alls samma buskar som det är på energiskogsplanteringarna.
 
Har man flätat är det nog snyggast att hålla efter häcken och ta ner alla skott när man nått önskad höjd.
 
Energiskog är samma sak som "de där man flätar". Det är som sagt bara att sätta dem på våren och klippa ner dem rejält när de har tagit sig. Sedan fortsätter man med att klippa ner dem helt och hållet varje gång man tycker de blivit för stora.
 
Anna_H skrev:
Energiskog är samma sak som "de där man flätar". Det är som sagt bara att sätta dem på våren och klippa ner dem rejält när de har tagit sig. Sedan fortsätter man med att klippa ner dem helt och hållet varje gång man tycker de blivit för stora.
Jo precis, jag vet ju att det är samma sak. Men eftersom att jag vill ha mer typiskt energiskogsbuskig djungel och inte smalt och ordnat så känns det som att det borde vara bättre att köpa den typ av plantor som växer upp till buskar med en gång än att köpa långa pinnar som man måste hålla på att bearbeta för att få det resultat vi vill ha.

Men jag hittade som sagt korgvide på blomsterlandets hemsida så jag ska åka dit i vår och köpa det då.
 
byggankan skrev:
...Men jag hittade som sagt korgvide på blomsterlandets hemsida så jag ska åka dit i vår och köpa det då.
Är det inte bara att klippa några skott/grenar på någon plantering och sticka ner i marken?
Alternativt köpa från ett proffs.

plant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.salixenergi.se/Plantering_Woodpecker_601
 
Poppel växer utav bara helvete också. Det hade vi som häck när vi flyttade in i huset. Efter att ha klippt ner den en gång på våren till lagom höjd så växte den nog säkert 4-5m över sommaren. På hösten klippte vi ner rubbet och körde 10 vändor med släp till tippen. I våras grävde vi upp skiten och planterade liguster istället. Min poäng är att man även bör tänka på hur man vill ta hand om den varje år.
 
Funderade på poppel också men den blir vad jag förstår högre än korgvide. Tror maxhöjden på korgvide är ungefär maxhöjden på vad vi vill ha så det borde fungera bra för oss.
 
Poppel, Korgvide, Pil mfl snabbväxande växter bör man undvika inom bebyggt område.
Rotsystemet är fruktansvärt och förstör avloppsrör, asfaltsvägar, husgrunder eller vad som annars kommer i vägen.
 
Som träd ja, som häck, nej.
 
En spännande variant är svartpoppel. Enkelt att anlägga hela alléer om man så vill: gräv ett grunt dike, lägg i en slana (=ung stam), täck så att det mesta av slanan är jordtäckt. Skott slår upp och når snart himmelen om de inte beskärs. Jag fällde en svartpoppel som var 60 cm vid basen, 32 meter hög och lika gammal: skaplig tillväxt vill säga. Nuvarande ägare av trädgården håller inte efter dem. Inom 7-10 år har de antagligen tagit över hela planeten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Som träd ja, som häck, nej.
och hur vet trädet/busken om den kallas häck eller träd? :wow:
Ju mer man klipper ner desto bättre fart på rötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.