Läste för kanske 10-15 år sedan en studie beställd av ADAC i Tyskland och när det kommer till Köteori så litar jag mer på Tyskarnas slutsatser än vad som folk tycker i Sverige.

Slutsatserna vid filbegränsning var enkla och helt logiska.
1. Klarar dom begränsande filerna av trafikflödet så skall man gå över i dom filerna så tidigt som möjligt för att undvika kraftigare inbromsningar vilka i sig kan ge milsvida köer även om dom begränsade filerna klarar flödet.
2. Klarar inte vägen av trafikflödet efter filbegränsningen spelar det ingen roll, lösningen heter
umleitung.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Chaly
Nerre skrev:
Ja, är det 70 eller lägre så gäller det, på E4:an (där jag mest kör) är det inte särskilt mycket 70 och just därför är det ganska irriterande med de som inte orkar lägga sig i högerfil när det är tomt där.

De extra roliga är de som ligger i 90 i mittenfil (på 110-väg) i 1 mil och SEN går de ut i högerfil 500 m innan högerfilen upphör (för att de ska svänga av där). (För de som brukar köra norr om stan så handlar de alltså om folk som ligger i mittenfil från Häggvik ungefär och sen byter till högerfil strax innan den upphör i Upplands väsby. Och jag vet att de ligger där eftersom jag ligger snett bakom dem i den tomma högerfilen och inte vill köra om eftersom till höger får jag inte köra om och i vänsterfil kommer det en massa trafik som jag inte vill irritera i onödan.)
Har för mig man får köra om till höger om det körfält du befinner dig i leder till annan destination än det till vänster, som gäller vid häggviksavfarten. Jag kör enligt det iallafall vid den avfarten när det ligger lastbilar eller såsare till vänster.
 
Chaly
Nimajneb skrev:
Läste för kanske 10-15 år sedan en studie beställd av ADAC i Tyskland och när det kommer till Köteori så litar jag mer på Tyskarnas slutsatser än vad som folk tycker i Sverige.

Slutsatserna vid filbegränsning var enkla och helt logiska.
1. Klarar dom begränsande filerna av trafikflödet så skall man gå över i dom filerna så tidigt som möjligt för att undvika kraftigare inbromsningar vilka i sig kan ge milsvida köer även om dom begränsade filerna klarar flödet.
2. Klarar inte vägen av trafikflödet efter filbegränsningen spelar det ingen roll, lösningen heter
[bild].
I mitt första inlägg ang. detta avsåg jag beteendet då det är uppenbart att vägen inte klarar av trafikflödet. Krypfartsköer där folk får panik i sin fil om de ser "körfält upphör 500m" och ska in i den andra filen omedelbums med resultat att det blixlåsas hejvilt överallt och otakt mellan köerna som följd. Bättre då, enl. min syn på saken, med ett blixtlåsställe framme vid hindet eller där filen upphör och två jämnlånga köer till detta ställe.
 
Tänker sticka ut hakan här o säga att genom att åka med farthållare ökar bränsleförbrukningen x antal procent på vissa bilar med vissa förarare. T.ex.min egen bil med mig själv, ökar ca 0,8-1 dl/ per 2 mil med farthållare på "min" pendlingssträcka pga många branta backar o minst 3st 90-70-90 sträckor. Just för att farthållaren strävar efter att hålla exakt hastighet och att så fort som.möjlgt få tillbaka bilen till rätt hastighet efter hastighetsminskning. Så med en lätt fot men ändå inte sinka trafiken spar man bränsle, så för min del går farthållare bort.
 
DjAlbert skrev:
Tänker sticka ut hakan här o säga att genom att åka med farthållare ökar bränsleförbrukningen x antal procent på vissa bilar med vissa förarare. T.ex.min egen bil med mig själv, ökar ca 0,8-1 dl/ per 2 mil med farthållare på "min" pendlingssträcka pga många branta backar o minst 3st 90-70-90 sträckor. Just för att farthållaren strävar efter att hålla exakt hastighet och att så fort som.möjlgt få tillbaka bilen till rätt hastighet efter hastighetsminskning. Så med en lätt fot men ändå inte sinka trafiken spar man bränsle, så för min del går farthållare bort.
Jag håller med.
Att låta bilen komma upp i något högre hastighet i nedförsbackar och inte gasa på för mycket i uppförsbackar, utan låta hastigheten sjunka något måste ju spara bränsle oavsett vilket fordon man åker?
...Om trafiksituationen tillåter naturligtvis.
 
Det enda man kan dra som slutsats från den här tråden är att man kommer fortsätta bli förbannad i trafiken.

En del tycker att man kör före hurfansomhelst för det är ju dumt att ställa sig i kö för tidigt, andra sparar bränsle åt sig själva genom att pendla i hastighet.

Allt för att få så smidigt flöde som möjligt för med/mottrafikanterna.....
 
DjAlbert skrev:
Tänker sticka ut hakan här o säga att genom att åka med farthållare ökar bränsleförbrukningen x antal procent på vissa bilar med vissa förarare.
Det är väl knappast en kontroversiell åsikt?
 
Chaly skrev:
Bättre då, enl. min syn på saken, med ett blixtlåsställe framme vid hindet eller där filen upphör och två jämnlånga köer till detta ställe.
Det du missar i ditt resonemang är att långt från alla bilförare kan hantera "blixtlåsning framme vid hindret". Alla kör inte lika bra som du.
 
pjfj skrev:
En del tycker att man kör före hurfansomhelst för det är ju dumt att ställa sig i kö för tidigt, andra sparar bränsle åt sig själva genom att pendla i hastighet.
Det beror nog lite på var man normalt kör också. E4 vid Norrtull (Stockholm) en vardagmorgon klockan 7:30 fungerar helt enkelt inte likadant som E22 en onsdag runt lunch.
 
pjfj skrev:
Det enda man kan dra som slutsats från den här tråden är att man kommer fortsätta bli förbannad i trafiken.....
Så är det. Läste en undersökning för ett tag sen, kommer inte ihåg siffrorna men det var väl typ 95% av förarna som tycker de är bättre i trafiken än genomsnittet. Med tanke på hur duktiga alla är här så måste det ju stämma...
 
Det kan ju stämma om vi andra 5% kör riktigt riktigt illa
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag samtalade med en trafikskolelärare för ett tag sen och hon tog upp att nio av tio män anser sig köra bättre än genomsnittet, och frågade lite retoriskt vilka slutsatser man kunde dra av det. Hon blev inte överlycklig av mitt svar, "Att den tionde föraren kör så dåligt att denne inte borde ha något körkort alls!".
 
Snailman
bra-byggare skrev:
Varför har du mord i tanken?

Om båda körfälten vore fulla och blixtlåset sker längst fram borde båda körfälten gå lika fort och det finns därmed ingen anledning att byta från höger till vänster körfält. Det är väl alla blixtlås innan själva körfältslutet som ger upphov till att höger körfält går långsamt och vänster körfält går snabbare?

Jag kör i det körfält jag kör i oavsett om det är det körfält som tar slut eller inte och om det tar slut så kör jag hela vägen fram och blixtlåsar långt fram där det finns en lucka så att det går så smidigt som möjligt. Oftast finns det folk som har vett att hålla avstånd och se till att släppa in så att det går så smidigt som möjligt. Ligger jag i höger körfält ser jag till att hålla avstånd och släpper in en bil framför mig framme vid körfältslutet.

Menar du att medelbilen kommer fortare fram om man blixtlåsar 100 meter innan körfältslutet jämfört med 100 meter längre fram?
Tja, om man håller ordentligt avstånd i tokholm så är enda resultatet att det ständigt kör in bilar framför en, alltså är det mycket säkrare att köra för nära bilen framför (som alla andra gör) detta gäller när det är tre körfält eller flera och man kör i dem i mitten

jag har aldrig varit med om att det varit fullt i alla körfälten fram till avsmalingen, då skulle säkert blixlåset fungera bra och rättvist.

om det inte är en massa avfarter och påfarter strax före avsmalningen , så går det ju lika fort/sakta för medelbilen oavsett om man har en kö eller två före avsmalningen. antal fordon som kommer fram per timme på vägen är ju samma som på långsammaste stället = avsmalningen
 
I delar av Stockholm har vi ju bussfiler. I delar av stan är ju dessa filer tidsbegränsade.

Varför har folk så svårt att köra i bussfilerna när de inte är såna?

Praktexemplet i min närhet är kvarnbacksvägen som går mellan brommaplan ogh ulvsundavägen. Från brommsplan är det bussfil sista biten - mellan 7 och 9 på vardagar. Åt andra hållet är eet bussfil på fm ett par timmar och på em ett par timmar - på vardagar.

Övrig tid är det alltså en vanlig fil.

Jag är ganska ensam om att köra där.

Vad värre är... när jag kör mot brommaplan svänger jag höger sista korsningen innan rondellen, och ibland finns det då förare som tycker det är en utmärkt idé att svänga höger i samma korsning direkt från vänsterfilen. Mitt framför mig.

Hittills har jag insett att personen kommer att göra just så (körriktningsvisare är överskattat).

Vad kan man säga?
 
...bo inte i stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.