phl skrev:
Fler som kör fredagsnöjet med sina Z-Wave-prylar. Ska ge /usr/bin/Report_AP.sh lite medicin för att bli av med de sista hemringningarna till MCV. Det är ju vansinnigt vad mycket Veran ringer hem och syncar, loggar och rapporterar till dem...
Skulle vara intressant att få en liten rapport på allt du hittat under huven på Veran. Kanske en enkel instruktion för andra som vill förändra Verans kommunikation hem.
/J
 
Får väl se om det ter sig i andra former än happy hacking.
 
Det här är lite spännande, jag har två wall plugs i två olika rum. Den ena fungerar bara om den andra har en belastning på mer än 50w.
 
@phl
Håller med @erikssonjorgen att det hade varit fint med lite dokumentation på vad du gör alternativt för att göra Vera'n "stealth"
 
@phl
Se bara till att göra egna backuper (med z-wave datan) om du stänger av phone-home funtionaliteten. Det har räddat mig ett par gånger. Skulle inte vara kul att bygga upp hela nätverket igen med puckar både här och där bakom armaturer.
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Syversen skrev:
Dina vriddrimmrar byter du mot återfjädrande strömbrytare. Manövrering sker enligt konceptet att snabbt tryck är av/på, håller du inne dimmar du upp/ner (släpper du och håller inne igen dimmar det åt andra hållet. Borde inte vara besvärligt ens för svärmor).

Alla fibaropuckar har ingång för extra manöverknapp, på den tvåpoliga brytarpucken är fabriksstandard dock att ingång två styr utgång två (och det är väl oftast så man vill ha det), men detta kan programmeras bort om så önskas.

Jag kör själv ingång två på dimmer för att styra ytterligare funktioner hemma, inga problem.

Skall du handla elmaterial så kolla så att inte elbutik.se är billigare, de har varit billigast de flesta gånger jag handlat.
Ok, tror jag är med nu. :) Fibaros 2x1,5 har möjlighet för två brytare som också används för att fysiskt styra två ljuskällor. Alla brytare/dimmers har möjlighet för en extra brytare som endast styr virtuellt.

Då finns det ju lite olika typer av fysiska brytare att köpa. Är det alltid Trapp eller D-Trapp man ska använda (inte Kron)?

Sen har vi en intressant inkoppling i våra hallar där 3 st brytare (som jag vill byta till dimmers) styr all hallbelysning. Behövs en Fibaro-puck till var och en av brytarna?
 
Någon mer än jag som har problem med att HC2 är segt? Just nu kommer jag inte alls in på Energy eller Event panel, den bara står och laddar.
 
Någon som kan hjälpa med med detta? Vore kul att få till logiken i PLEG..
 
dhanjel skrev:
Dessa borde väl fungera precis lika bra som Fibaros wall-plug på ställen där man inte är intresserad av förbrukningen?
Är nästan halva priset, ca 300kr st. Vilket gör att det känns mer "motiverat" att koppla in lite fler lampor :)

[länk]

[länk]
Det är inte bara energimätningen, utan även storleken. Du får in två Fibaro i ett dubbeluttag.
Sen skadar det inte med Fibaros nattlampa eller indikation på att en dörr är öppen (jag tänker på LED-ringen).
/J
 
erikssonjorgen skrev:
Det är inte bara energimätningen, utan även storleken. Du får in två Fibaro i ett dubbeluttag.
Sen skadar det inte med Fibaros nattlampa eller indikation på att en dörr är öppen (jag tänker på LED-ringen).
/J
@erikssonjorgen
När du nämner detta med Led-ringen som indikering, Kör du HC2 då för att styra ringen??
 
Hoffan skrev:
@erikssonjorgen
När du nämner detta med Led-ringen som indikering, Kör du HC2 då för att styra ringen??
Jag är också väldigt intresserad av detta.
Det som står i manualen har man läst men finns nån "howto" för detta?
 
dhanjel skrev:
Dessa borde väl fungera precis lika bra som Fibaros wall-plug på ställen där man inte är intresserad av förbrukningen?
Är nästan halva priset, ca 300kr st. Vilket gör att det känns mer "motiverat" att koppla in lite fler lampor :)

[länk]

[länk]
Japp, så har jag också tänkt. Har haft 1 st sedan tidigare och precis skaffat 2 st till.
Som redan kommenterats så är dom inte snygga eller små men i vissa lägen spelar detta ingen roll....varför sätta en dubbelt så dyr t.ex. bakom en soffa där man bara nyttjar ena uttaget...
 
Man får inte plats med två om man sätter den ena upp och ner?
 
dhanjel skrev:
Man får inte plats med två om man sätter den ena upp och ner?
Nej, vilket är rätt knäppt för i den änden lär det väl inte vara nåt bakom plasten....kanske går att modda om man har behovet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.