bra-byggare skrev:
Menar du att medelbilen kommer fortare fram om man blixtlåsar 100 meter innan körfältslutet jämfört med 100 meter längre fram?
Ja.
Detta för att blixtlåset kan ske i högre hastighet, vilket i sin tur ger högre hastighet förbi den trånga sektorn, vilket ger ett högre flöde.
Men visst, man kan fylla bägge filerna och saxa i 3 km/h längst fram också.
Allt enligt principen "Det är viktigare att komma fram först än att komma fram fort."
 
Chaly
eleson skrev:
Ja.
Detta för att blixtlåset kan ske i högre hastighet, vilket i sin tur ger högre hastighet förbi den trånga sektorn, vilket ger ett högre flöde.
Men visst, man kan fylla bägge filerna och saxa i 3 km/h längst fram också.
Allt enligt principen "Det är viktigare att komma fram först än att komma fram fort."
Om det är mycket trafik så kommer hastigheten gå ner innan avsmalningen i vilket fall som helst. Alla bilar ska ju igenom. Enda skillnaden blir att med din metod så blir kön längre och riskerar störa annan trafik (om den blir lång nog) och det ger utrymme för folk att "smita före". Bättre med två lika långa köer som blixlåsas i köns fart där ena körfältet upphör.

Är det så lite trafik att båda körfältens trafik ryms i ena körfältet utan hastighetsminskning så är det lämpligt att byta fil när tillfälle ges innan avsmalningen.
 
Chaly skrev:
Om det är mycket trafik så kommer hastigheten gå ner innan avsmalningen i vilket fall som helst. Alla bilar ska ju igenom. Enda skillnaden blir att med din metod så blir kön längre och riskerar störa annan trafik (om den blir lång nog) och det ger utrymme för folk att "smita före". Bättre med två lika långa köer som blixlåsas i köns fart där ena körfältet upphör.
Detta är också det sätt som trafikverket rekommenderar.
 
Korvgubbe skrev:
Något jag stör mig på när jag åker till och från jobbet är dock folks desperata behov av att hålla hastighetsbegränsningen. Vägen är helt nedlusad med tidsstyrda rödljus, ändå ska folk gasa upp i 50 km/h för att tre sekunder senare behöva ställa sig på bromsen. Håller man 30 så kan man glida igenom hela sträckan utan att behöva stanna för ett enda rödljus. Sen kommer man ut på en 70-väg där det kommer rödljus och rondeller på löpande band med 50 km/h, det är precis så att man hinner upp i 70 där innan det är dags att bromsa igen och jag kan bara inte förstå varför man inte gör en 50-väg av det istället...
Du har nog missat en liten aspekt där: Alla ska inte rakt fram i korsningen. Om du kör sakta fram mot trafikljuset så kanske en bil bakom som ska svänga in hinner fram.

Jag råkar rätt ofta ut för det i en korsning med trafikljus: Jag ska svänga vänster, där är det grönt, bilarna framför rullar sakta eftersom de ska rakt fram och där är det rött. Eftersom det är mötande trafik kan jag inte köra om förrän det blir en separat fil för vänstersvängande.

Hade de andra bilarna kört fram till trafikljuset så snabbt som möjligt och stannat där hade jag hunnit svänga vänster medans det var grönt.
 
Chaly skrev:
Varför är det så svårt att förstå att man blixtlåsar och byter fil när körfältet upphör (eller vid hindret)? Två köer fram till ett blixtlås där körfältet upphör.
Kanske det faktum att körfältsbyte skall ske i god tid?

Varför ska man ligga i två körfält ända fram tills filerna går ihop? Det går inte fortare på nåt sätt, det är ändå inte fler bilar per tidsenhet som kommer förbi i den ensamma filen.

De som är problemet är de som "tränger sig" genom att köra förbi kön så långt som möjligt. De verkar anse att de av nån anledning har har rätten att komma fram före de som redan står i kön... Ska de som ligger i "rätt fil" från början straffas för det (genom att andra får köra om dem)?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ullberg
@Nerre, säger du inte emot dig själv lite i #35 & #36. Fenomenet att man omedelbart går (#36) ihop gör att högerfilen blir längre, och kanske blockar av en annan avfart där någon skulle av och därmed hade kortat kön (#35).

Sen håller jag givetvis med att de som kör in på spärrområdet och pressar sig förbi ytterligare en bil (som måste bromsa hårt) är ett otyg, men att låta en fil vara outnyttjad ser jag inte heller någon poäng med...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Problemet är ju att de som står i kön kanske har stått i kö i 5-10 minuter, sen kommer en bil bakifrån och kör förbi hela kön och tränger sig in längst fram... Det blir ju då att de som legat och kört i högerfil hela vägen tyvärr blir straffade för det, de blir omkörda bara för att de inte gått ut i vänsterfil när det blev kö i högerfil...

Jag har aldrig varit med om att en kö på det sättet har blockerat nån tidigare avfart, så det är ett rent hypotetiskt argument. I vilket fall som helst motiverar inte det argumentet att de som ligger i vänsterfil kör förbi hela kön, de borde köra ungefär lika fort som de som ligger i högerfil.
 
ullberg
Nerre skrev:
Jag har aldrig varit med om att en kö på det sättet har blockerat nån tidigare avfart, så det är ett rent hypotetiskt argument. I vilket fall som helst motiverar inte det argumentet att de som ligger i vänsterfil kör förbi hela kön, de borde köra ungefär lika fort som de som ligger i högerfil.
Bodde inte du i stockholm? det händer väl hela tiden, senast i morse hörde jag på radion att det (tidigare på dygnet än "väntat"/"normalt") var köer ända till Kista på grund av en sammangång av filer som inte fungerade optimalt vid stallmästargården. Jag åkte inte där så jag såg ju inte hur det såg ut vid sammangången, men kanske hade någon kommit av smidigare vid Kista om det hade fyllt på bättre borta vid norrtull (N.B. Kista är ju ett par avfarter tidigare än norrtull, kanske påverkade de även någon mellanliggande).

Om man drar resonemanget vidare, säg att det vänstra körfältet norrgående är avstängt i höjd med kista nu i eftermiddag, då borde väl ingen gå ut i vänster körfält någon gång innan dess (bara använda de 2-3 körfälten längst till höger från påfarten norrtull, eller varför inte någonstans söder om stan?)

Som jag ser det sker den mesta "orättvisan" på grund av just att folk gör blixtlåsning på olika ställen, säg att vi börjar med en vänster och högerfil där jag (U) ligger sist i den del av högerfilen vi ser, H_0 först i högeril, V_0 är först i vänsterfil och råkar vara en sån som byter precis när det går ihop:

V V V V V_0
U H H H H_0

Om säg vissa bilar i vänsterfilen redan vid första tecken på en sammmangång växlar in enligt blixtlås får vi:

V V V V V V V V V_0 (vänsterfilen fylls givetvis på)
U V H V H V H V H_0

så kommer andra uppmaningen och ytterligare bilar växlar in (varannan enligt blixtlås):

V V V V V V V V V V V V V_0
U V V H V V H V V H V V H_0

Och så till sist går filerna faktiskt ihop, och det blir återigen varannan:

U V V V H V V V H V V V H V V V_0 H_0

Jag passerar alltså som 17:e bil i detta scenario

hade alla i vänsterfilen bytt på ett och samma ställe, ja då hade jag kommit på köplats 9 enligt:

U V H V H V H V_0 H_0

Så: det viktiga är att vi alla byter på ett och samma ställe, och för att vi ska ha någon nytta av fler körfält och enligt ditt resonemang i #35 påstår jag att det ska vara alldeles innan sammangången.

Och vidare: om du nu normalt ligger i höger körfält till att börja med, var inte sur på de som går in sist, var sur på de (exakt vem blir liksom en filosofisk fråga, men se mitt resonemang i förra stycket) som inte går in på ett och samma tillfälle, det är på grund av detta som du får sitta still så länge...

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alla som blixtlåsar in framför mig (oavsett om det är från höger eller vänster) är elakingar och dumma. De som blixtlåsar in bakom mig (oavsett om det är från höger eller vänster) kan fortsätta som hittills.

Ok?
;)
 
  • Gilla
Micro och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag har aldrig varit med om att en kö på det sättet har blockerat nån tidigare avfart, så det är ett rent hypotetiskt argument. I vilket fall som helst motiverar inte det argumentet att de som ligger i vänsterfil kör förbi hela kön, de borde köra ungefär lika fort som de som ligger i högerfil.
Jag har varit med om det många gånger. Den längsta kön jag var med om i somras var ca 1 mil lång och blockerade minst tre avfarter. Kön förgrenades också, det stod mer eller mindre still i ett södergående och ett norrgående körfält på E22an pga ett vägarbete 1 mil ifrån.
 
Läste någonstans om att av Sveriges bilförare är ca 10% mycket bra bilförare.....trots detta så tycker 70% att dom tillhör dom 10%.... ;)
 
ullberg
Enk Projektet skrev:
Läste någonstans om att av Sveriges bilförare är ca 10% mycket bra bilförare.....trots detta så tycker 70% att dom tillhör dom 10%.... ;)
Jag vet inte hur siffrorna stämmer men det jag hört är att män är klart mer benägna att överskatta sin förmåga än kvinnor (föga förvånande), jag hade för mig att kvinnor till och med underskattade sin förmåga, men då får jag lite svårt att få ihop det med dina siffror (om vi har ung lika många manliga som kvinnliga bilförare i landet), kan varit jag som hörde fel...
 
I den här tråden har jag lärt mig "Om man inte kör som jag så blir jag irriterad" :). "Jag är en bra bilförare och alla andra är totalt värdelösa".
I trafiken finns det många åsikter så det är nog bara att acceptera de som gasar mellan rödlysen, de som kör 80 på 90-sträcka, de som inte använder farthållare och varierar hastigheten osv.
Man behöver inte ens bli arg för förare som bryter mot diverse regler. Skit happens, det är förares skyldighet att vara försiktig och förvänta sig det oväntade och anpassa sig i trafiken efter rådande omständigheter (medtrafikanter till exempel).

Kramas i trafiken, rattmuf på.:cool:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men om du saxar i sista sekund så måste ni köra långsammare vilket ger lägre flöde genom den trånga sektorn.
Den där bilen som tränger sig in i sista sekund stoppar upp allt bakom sig.
Ditt exempel är ett bra exempel på skillnaden mellan att komma fram först och att komma fram fort.
 
Demmpa skrev:
Jag har varit med om det många gånger. Den längsta kön jag var med om i somras var ca 1 mil lång och blockerade minst tre avfarter. Kön förgrenades också, det stod mer eller mindre still i ett södergående och ett norrgående körfält på E22an pga ett vägarbete 1 mil ifrån.
Men var det kö i bara ena filen då? Alltså kö i högerfilen och inte i vänsterfil? För annars hade det ju inte hjälp om folk legat kvar längre i vänsterfil.

Och poängen är ju här: När det börjar bli kö och det redan är tomt i vänsterfil (eftersom där ska man bara ligga när man kör om), ska hälften av alla som ligger i högerfil då gå ut i vänsterfil för att sen ligga där fram tills filerna går ihop? Och om det är så, i såna fall vilken hälft? Varannan bil eller? Och vad gör man om det plötsligt är mer än hälften av bilarna som går ut i vänsterfil, då blir det plötsligt så att högerfil går fortare...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.